Film: „Małe stłuczki”

Miłe zderzenia

Trzydziestka to podobno nowa osiemnastka – bohaterowie „Małych stłuczek” mają więc jeszcze czas, by dorosnąć. Kasia i Asia trudnią się opróżnianiem mieszkań. Nie robią jednak włamów, ale czekają, aż ich lokatorzy odejdą z tego świata. W końcu w mieście, w którym żyją, nie można dokonać wiele więcej niż umrzeć. Można też rozmyślać, na co dużo czasu ma Piotr, zawodowo pakujący małe pudełka do dużych pudeł. Myśli o kobietach – o żonie, która go opuściła, bo dusiła się w ich wspólnym pudełku na łódzkim osiedlu, o gospodyni, która z samotności inwigiluje jego pozbawione tajemnic szuflady, i matce, która ćwiczy się w sztuce symulowania chorób. I o Aśce, poznanej w fabryce opakowań.

Polscy filmowcy często narażają swoich widzów na poważne kolizje – ze scenariuszami telepiącymi się na wstecznym czy aktorstwem opatrzonym znakiem jakości Ilony Łepkowskiej. I tego też, sugerując się tytułem, oczekiwałem po niepozornym dziełku Ireneusza Grzyba i Aleksandry Gowin. Wyludnione miasto jako miejsce akcji, zagubieni bohaterowie na zakręcie i ich rodzice żyjący niedzielnym rosołem – tylko pozornie wszystko to już widzieliśmy. Znane motywy duet reżyserów przefiltrowuje przez własną wrażliwość – dużo tu scenariuszowych sztuczek, abstrakcyjnego poczucia humoru i onirycznej atmosfery. Twórcy zrezygnowali z narracyjnych karamboli na rzecz epizodów, krążących wokół uczuciowych kraks trojga postaci, a aktorom pozwolili na świadomą nienaturalność. „Małym stłuczkom” bliżej więc do bezpretensjonalnego amerykańskiego kina niezależnego spod znaku Andrew Bujalskiego niż publicystycznego małego realizmu „made in Wałbrzych”. To dlatego bohaterowie Grzyba i Gowin mogą śnić o borsukach i wyprawiać pogrzeby samochodom, po filmowej Łodzi przechadzają się kury, a orgia, którą urządza Asia i spółka, to jedna z bardziej oryginalnych i wdzięcznych scen „seksu”, jakie widziało polskie kino. Małe i miłe te stłuczki – oby duet nie potraktował ich jako wypadku przy pracy i dalej podążał tą ścieżką.


„Małe stłuczki”
reż. Ireneusz Grzyb, Aleksandra Gowin
obsada: Helena Sujecka, Agnieszka Pawełkiewicz, Szymon Czacki
Polska 2014, 78 min
Alter Ego Pictures, 5 września

1 038 komentarzy

Dodaj komentarz

-->