Wydawać by się mogło, że seksistowskie reklamy powinny występować tylko w niechlubnych albumach agencji reklamowej z poprzedniej epoki. Niestety, seksizm w reklamach, chociaż przybrał nieco inną formę, występuje nadal. Mężczyźni, którzy nie potrafią sprzątać i potykają się o kabel od odkurzacza; motyw kobiety – kury domowej i samca alfa w roli szefa paradującego w garniturze; “dziewczyńskie” chrupki o zredukowanej ilości tłuszczu… W sieci, w prasie, w telewizji wciąż powtarzane są te same schematy. ASA – Advertising Standards Agency postanowiło walczyć ze stereotypami i zaproponowało nowe prawo zgodnie z którym seksistowskie reklamy w Wielkiej Brytanii będą zbanowane!
ASA
ASA jest samoregulująca organizacja branży reklamowej działającą w Wielkiej Brytanii. Jest to organizacja pozarządowa, nie mogąca interpretować ani egzekwować przepisów prawnych, jednak jej kodeks w szerokim zakresie odzwierciedla ustawodawstwo, a także jest przestrzegany przez większość agencji reklamowych.
W raporcie ASA stwierdzono, że “nowe standardy nie mają na celu zakazania wszelkich form związanych z rozróżnianiem płci”, a jedynie te “niewłaściwe i nierealistyczne”.
Stereotypy te, zgodnie z raportem, obejmują: reklamy przedstawiające członków rodziny robiących bałagan, podczas gdy kobieta ponosi wyłączną odpowiedzialność za czyszczenie; reklamy sugerujące, że “specyficzna działalność ,taka jak sprzątanie, gotowanie jest nieodpowiednia dla chłopców, ponieważ jest stereotypowo związana z dziewczętami lub na odwrót”; reklamy z udziałem mężczyzn, którzy unikają pełnienia obowiązków rodzicielskich lub prac domowych.
W raporcie zidentyfikowano kilka różnych typów stereotypów związanych z płcią w reklamach, w tym “zawody lub pozycje”, “atrybuty lub zachowania”, a także zachęcanie ludzi do zachowania lub szukania “niestereotypowego” sposobu. Jako typy stereotypów zostały także zaklasyfikowane seksualizacja i obiektywizacja.
Dyrektor wykonawczy ASA, Guy Parker, napisał w oświadczeniu:
Portrety, które wzmacniają przestarzałe i stereotypowe poglądy na role płci w społeczeństwie mogą odegrać swoją rolę w kształtowaniu fałszywego obrazu świata. Choć reklama jest tylko jednym z wielu czynników, które przyczyniają się do nierównego traktowania płci, ostrzejsze normy reklamy mogą odgrywać ważną rolę w walce z nierównością i poprawą wyników dla jednostek, gospodarki i społeczeństwa jako całości.
Mamy nadzieję, że takie regulacje będą wkrótce obowiązywać na całym świecie.
250 komentarzy