PGNiG Transatlantyk Festival Łódź 2016

Podczas tegorocznej edycji Transatlantyku po raz pierwszy odbędzie się Międzynarodowy Konkurs Transatlantyk. O główną nagrodę w tym samym konkursie będą walczyć filmy fabularne i dokumentalne, propagujące wartości, które trzeba przechować w arce zbiorowej pamięci. Mają siłę transformacji świadomości widza, otwierają mu oczy na otaczający go świat. Zwycięzca Transatlantyk International Competition otrzyma główną nagrodę – Złotą Arkę. Laureata poznamy podczas Gali Zamknięcia Festiwalu.

Najbardziej znanym tytułem, który weźmie udział w tegorocznej edycji konkursu jest “Fuocoammare. Ogień na morzu” Gianfranco Rosiego, zwycięzca tegorocznego Berlinale, opowiadający o dramacie uchodźców, przybywających z Afryki na włoską wyspę Lampedusa. “Almost Holy” Steve’a Hoovera (którego współproducentem jest Terrence Malick) to historia ukraińskiego pastora Gienadija Mochnenki, który porywał z ulic Mariupola nastoletnich narkomanów i siłą umieszczał w zakładach odwykowych, by  uratować im życie. W “Walls” reżyserskiego tandemu Pablo Iraburu – Migueltxo Molina obserwujemy ludzi z całego świata, których najbliższe otoczenie zostało z różnych względów podzielone murami, natomiast “Kraina oświeconych” Pietera-Jana De Pue to baśniowy portret współczesnego Afganistanu, targanego gwałtownymi konfliktami, w którym przeżycie wymaga ogromnej siły charakteru. Obok dokumentów w konkursie zobaczymy także fabuły. “Nie nazywaj mnie synem” Any Muylaert w przejmujący sposób portretuje rozpad współczesnej, pozornie “dobrej” rodziny. “Tydzień i jeden dzień” Asapha Polonsky’ego opowiada o mężczyźnie, który stara się odzyskać równowagę psychiczną po śmierci syna. “Śmierć w Sarajewie” Danisa Tanovicia jest próbą sportretowania współczesnego społeczeństwa bośniackiego przez pryzmat wydarzeń, dziejących się w  hotelu “Europa”, będącym symbolem Sarajewa i jego burzliwej historii. Z kolei “Viva” Paddy’ego Breathnacha stawia nas w samym centrum pełnej dramatu kubańskiej sceny drag queens.

KONKURS POLSKICH FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Współczesne światowe kino krótkometrażowe opiera się na trzech filarach – fabule, dokumencie i animacji – by w każdym z tych trzech gatunków móc przekazać ważne, inspirujące czy uświadamiające myśli. W konkursie na najlepszy polski krótkometrażowy film sezonu międzynarodowe jury uhonoruje obraz, który najlepiej opowie o ważnym dla jego twórcy problemie. Nominowane obrazy zostaną pokazane w trzech blokach filmowych. O główną nagrodę w konkursie będzie ubiegać się 15 filmów: “Love, love” Grzegorza Zaricznego, “Super rzecz” Piotra Kabata, “Więzi” Zofii Kowalewskiej, “Córka” Tomasza Wolskiego, “Staje się” Arkadiusza Biedrzyckiego, “Wióry” Agaty Mianowskiej, “Arkansas” Sebastiana Drożaka, “Dupek” Krzysztofa Komandera, “Trampkarze” Marcina Filipowicza. “Ameryka” Aleksandry Terpińskiej, “Płoty” Natalii Krawczuk, “Gdybym tylko był pająkiem” Katarzyny Warzechy, Alexa Casianova i Martyny Majewskiej, “Dokument” Marcina Podolca, “Moloch” Szymona Kapeniaka oraz “Zmiana czasu na zimowy” Grzegorza Dębowskiego.

ZAGRANICZNI GOŚCIE – PIERWSZA ZAPOWIEDŹ

Zagrała w kilkudziesięciu filmach, m.in. u Michelangelo Antonioniego, Louise’a Malle’a i Jacquesa Rivette’a, ale polska publiczność i tak kojarzy ją przede wszystkim z obrazów Krzysztofa Kieślowskiego. To wybitna francuska aktorka, odtwórczyni głównych ról w “Podwójnym życiu Weroniki” i “Trzy Kolory: Czerwony”. Irene Jacob będzie gościem tegorocznego Transatlantyku! Podczas Festiwalu odbędzie się specjalny pokaz “Podwójnego życia Weroniki” oraz spotkanie Irene Jacob z widzami. Obok niej na Festiwalu pojawią się kompozytorzy Roque Banos (autor muzyki do m.in. “Mechanika”, “Oldboy. Zemsta jest cierpliwa” i “Hiszpańskiego cyrku”) oraz Heitor Pereira (“Minionki”, “Minionki rozrabiają”, “Smerfy”), kompozytor słynnego “Riverdance”, laureat nagrody Grammy Bill Whelan, znany z m.in. “Requiem dla snu” i “Atlasu chmur” aktor Keith David, reżyser kontrowersyjnego dokumentu “Holy Hell” Will Allen oraz dyrektorka Audi Dublin International Film Festival Gráinne Humphreys. O kolejnych gościach Festiwalu będziemy informować sukcesywnie.

FILM OTWARCIA

Z przyjemnością ogłaszamy, że Filmem Otwarcia tegorocznego Transatlantyku jest “Nieznana dziewczyna” Jeana-Pierre’a i Luca Dardenne’ów, który walczy o Złotą Palmę w Konkursie Głównym festiwalu w Cannes. Jego bohaterka, młoda lekarka, obwinia się za śmierć dziewczyny, której nie chciała przyjąć na wizytę. Postanawia udać się w podróż, by dowiedzieć się, kim tak naprawdę była tajemnicza nieznajoma. Film “Nieznana dziewczyna” będzie miał na tegorocznym Transatlantyku swoją polską premierę.

PGNiG TRANSATLANTYK: MOBILNE KINO ŠKODY

Piotrków Trybunalski, Skierniewice, Tomaszów Mazowiecki, Pabianice, Łódź, Poznań – to tylko niektóre z 20 przystanków na tegorocznej trasie Mobilnego Kina ŠKODY! W tym roku PGNiG Transatlantyk: Mobilne Kino ŠKODY odbędzie się z niespotykanym dotąd rozmachem: wyruszy w Polskę już 3 czerwca i potrwa przez dwa miesiące, 20 pokazów kina plenerowego odbędzie się w kolejne czerwcowe i lipcowe weekendy. W Łodzi na uczestników Mobilnego Kina ŠKODY czeka dodatkowa niespodzianka – konkurs na wybór lokalizacji. Marka ŠKODA towarzyszy Festiwalowi już od 5 lat!

W tym roku z projektora ustawionego na dachu Škody Yeti zostaną wyświetlone aż 24 filmy. Dzięki nieodpłatnym pokazom PGNiG Transatlantyk Festival aktywizuje społeczności lokalne mniejszych i większych miejscowości.

Podczas tegorocznych wakacji, w ramach PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL, Mobilne Kino ŠKODY odwiedzi 20 miast Polski. W czerwcowe i lipcowe weekendy zaprosi na seanse mieszkańców Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, Wielunia, Skierniewic, Tomaszowa Mazowieckiego, Bełchatowa, Pabianic, Kutna, Radomska, Zduńskiej Woli, Łodzi, Konina, Leszna, Gostynia, Kępna, Piły, Złotowa, Rawicza i Poznania. Dodatkowo łodzianie otrzymają niezwykłą możliwość zadecydowania, w jakiej przestrzeni ich miasta pojawi się kino! Na stronie www.transatlantyk.org będzie można zagłosować na 5 lokalizacji Mobilnego Kina ŠKODY w Łodzi! W ten sposób widzowie festiwalu staną się jednocześnie współtwórcami tego niezwykłego projektu i sami zadecydują o miejscach, do których przyjedzie kinowa Škoda Yeti. Na stronie www imprezy będzie można znaleźć pełną listę filmów z datami i miejscami ich projekcji oraz galerię zdjęć i relacje wideo z pokazów.

KINO KULINARNE 

Kino Kulinarne to jedna z najważniejszych sekcji Transatlantyku. Podczas cyklu filmowego pod tym właśnie tytułem widzowie – jak co roku – oprócz seansów filmowych wezmą udział w wyjątkowych, inspirowanych obrazami filmowymi kolacjach. Kluczem do Kina Kulinarnego jest idea zdrowej żywności, wolnej od chemii i GMO, wytwarzanej w opozycji do masowej, przemysłowej produkcji, a jednocześnie idea niespiesznego spotkania i rozmowy. W tym roku goście Kina Kulinarnego m.in. będą mieli okazję zjeść kolację wg menu przygotowanego przez Wojciecha Modesta Amaro, laureata gwiazdki Michelin i najsłynniejszego polskiego szefa kuchni oraz jurora popularnych programów telewizyjnych Top Chef i Hell’s Kitchen. Bilet na każdy z 5 pokazów, którego cena wynosi 180 złotych, jest równocześnie zaproszeniem na 4-daniową kolację, która będzie miała miejsce w starannie wybranej i zaaranżowanej przestrzeni restauracyjnej. Poza Wojciechem Modestem Amaro autorskie menu Kina Kulinarnego przygotują wybitni szefowie kuchni: Martin Gimenez Castro, Maciej Rosiński, Justyna Słupska – Kartaczowska oraz Rafał Niewiarowski i Robert Skubisz. To niecodzienne wydarzenie, podobnie jak w latach ubiegłych, przygotowywane jest we współpracy z Berlinale. Kurator berlińskiego cyklu Thomas Struck od samego początku czuwa także nad merytoryczną koncepcją Kina Kulinarnego.

W tym roku w ramach Kina Kulinarnego widzowie Transatlantyku zobaczą trzy filmy dokumentalne i dwa fabularne. Wśród dokumentów znajdują się “Off Road: Mugaritz, Feeling The Way” Pepa Gatella – portret nietuzinkowego szefa słynnej baskijskiej restauracji Mugaritz Andoniego Luisa Aduriza, zadający pytanie o uzależnienie współczesnego konsumenta od mięsa holenderski film “Need for meat” Marijn Frank oraz “Ants on a shrimp” Maurice’a Dekkersa, czyli opowieść o słynnej kopenhaskiej restauracji Noma i jej szefie, Rene Redzepim. Skład Kina Kulinarnego uzupełni dramat obyczajowy “Kwiat wiśni i czerwona fasola”, historia relacji znakomitego, choć samotnego piekarza i jego nowej pracownicy oraz kultowy “Amarcord” Federico Felliniego, wzruszający portret Włoch lat 30.

KONKURSY KOMPOZYTORSKIE

Jednym z głównych celów PGNiG Transatlantyk Festivalu jest budowanie międzynarodowych karier kompozytorów muzyki filmowej. Po raz szósty ogłaszamy prestiżowe, międzynarodowe konkursy kompozytorskie: Transatlantyk Instant Composition Contest oraz Transatlantyk Film Music Competition.

Transatlantyk Instant Composition Contest to widowiskowy i jedyny na świecie konkurs symultanicznej kompozycji i improwizacji synchronicznej do obrazu, na fortepianie. Młodzi artyści, obejrzą krótki materiał filmowy, po czym natychmiast na scenie, na oczach widzów, stworzą spójną z obrazem kompozycję. Sztuka ta wymaga niezwykłej wyobraźni muzycznej i emocjonalnej, a także wyjątkowej biegłości technicznej.

Transatlantyk Instant Composition Contest przebiega w dwóch etapach. Pierwszy stanowią przesłuchania otwarte, do których mogą przystąpić wszyscy zgłoszeni uczestnicy. Do finału, stanowiącego drugi etap przesłuchań konkursowych, jury wybiera 10 młodych, najbardziej kreatywnych muzyków. W komisji w ubiegłych latach zasiadały wybitne i znane osobowości, m.in.: John Debney, Mark Isham, Richard Gladstein, Jan A.P. Kaczmarek, Marco Beltrami, Michael Phillips, Rolfe Kent, Christopher Young, George Clinton, Roy Conli, Leszek Możdżer, Jóhann Jóhannsson, Peter Golub.

Zwycięzca konkursu otrzyma:

Tytuł: Transatlantyk Instant Composer 2016First Prize – 15 000 PLN

Jury przyzna również:

Transatlantyk Instant Composer – Second Prize – 7 500 PLN 

Transatlantyk Instant Composer – Third Prize  –  5 000 PLN

Transatlantyk Film Music Competition to międzynarodowy konkurs dla kompozytorów, którzy cenią sobie możliwość opracowania muzyki w najdrobniejszych szczegółach. Festiwal udostępnia młodym twórcom materiały video, do których kompozytorzy mają stworzyć oryginalne ścieżki dźwiękowe. Organizatorzy pozostawiają nieograniczone pole dla wyobraźni młodych twórców. Spotting, orkiestracja oraz charakter muzyki leżą wyłącznie w gestii uczestników konkursu. Nadesłane prace – wymagany jest pełny, profesjonalnie przygotowany mock-up – oceniane są następnie przez międzynarodową komisję złożoną z wybitnych specjalistów (kompozytorów, muzykologów, osób związanych z przemysłem filmowym). Publiczność poznaje jedynie wybraną, elitarną grupę 10 finalistów.

Transatlantyk Film Music Competition daje młodym twórcom szansę na zaistnienie w profesjonalnym świecie. Wysokie nagrody, duża konkurencja, a także oceniające prace finalistów jury, w skład którego wchodzą wybitni przedstawiciele świata muzyki i filmu, nadają konkursowi międzynarodową rangę. W ubiegłych latach w komisji finałowej zasiadali m.in.: John Debney, Mark Isham, Richard Gladstein, Jan A.P. Kaczmarek, Marco Beltrami, Michael Phillips, Rolfe Kent, Christopher Young, George Clinton, Roy Conli, Jóhann Jóhannsson, Peter Golub. Dalszy rozwój laureatów Transatlantyk Film Music Competition potwierdza założenia konkursu. Nagrodzeni twórcy, jak choćby: Matthijs Kieboom, Mikołaj Stroiński, Krzysztof A. Janczak, Garth Neustadter, Tomasz Opałka czy Xiaotian Shi rozwijają skrzydła międzynarodowej kariery, podkreślając wartość, jaką miały dla nich laury i obecność na Festiwalu.

Zwycięzca konkursu otrzyma:

tytuł Transatlantyk Young Composer 2016 oraz Transatlantyk Young Composer Award – First Prize w wysokości 20 000 PLN

Jury przyzna również:

-Transatlantyk Young Composer Award – Second Prize (10 000 PLN)

-Transatlantyk Young Composer Award – Third Prize (5 000 PLN).

Dodaj komentarz

-->