Michał Borczuch „Bez tytułu (Znowu razem)”

Fot. Dorothea Tuch

Reżyser teatralny Michał Borczuch wraz z grupą warszawskich i berlińskich artystów przygląda się publicznym dokumentom i prywatnym opowieściom, badając queerową żałobę i rytuały z nią związane.

Inspiracją była dla niego działalność Félixa Gonzáleza-Torresa, urodzonego na Kubie amerykańskiego homoseksualnego artysty, który zmarł na AIDS w 1996 roku. Jego minimalistyczne instalacje i rzeźby można interpretować jako zapis pożądania i miłości, a także choroby i śmierci.

Sfera intymna, ujawniona publicznie, okazuje się symptomem szerszych problemów społecznych. Borczuch i jego zespół skupiają się na dawnych powiązaniach epidemii HIV/AIDS ze zmianami politycznymi, szczególnie z transformacją ustrojową w Polsce, a także na współczesnej sytuacji osób LGBTIQ+, by podjąć refleksję nad tym, czy sztuka może stać się miejscem mikro-oporu wobec reżimów, które pewne doświadczenia skazują na niewidzialność.
Praca Borczucha, pierwotnie zrealizowana jako spektakl teatralny w HAU Hebbel am Ufer w Berlinie, w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przyjmuje formę performatywnej instalacji – wystawy otwartej dla widzów w godzinach funkcjonowania galerii, oraz pojawiającego się w niej trzykrotnie performansu.

Instalacja performatywna
08—17/11/2019
wstęp w cenie biletu na galerie

-->