Ko–lekcja wyborów – Stwórz wystawę wraz z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski!

Po co nam sztuka współczesna? Dlaczego chodzimy do galerii i muzeów? Ko–lekcja wyborów to projekt poświęcony badaniu sposobów odbioru sztuki przez widzów. Tym razem publiczność wejdzie w rolę współkuratorów i wybierze prace na wystawę ze zbiorów Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Ko–lekcja wyborów CSW Ujazdowski

Decydować można od 12 października do 8 listopada 2020 przez stronę ko-lekcjawyborow.u-jazdowski.pl
Ko–lekcja wyborów to próba wsłuchania się w głos publiczności, wspólne tworzenie i uczenie się o sobie nawzajem za pomocą sztuki. Przedrostek „ko” nabiera tu podwójnego znaczenia: „ko–lekcja” to nie tylko partycypacyjne wybory prac ze zbiorów Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ale i wspólna lekcja podejmowania decyzji.

Projekt składa się z trzech etapów. Pierwszy z nich, który rozpoczął się w czerwcu 2020 roku i zakończył w sierpniu 2020, to badania grup fokusowych, przygotowanych przez socjologów, Pawła Możdżyńskiego i Bartłomieja Walczaka, z Instytutu Społecznych Nauk Stosowanych Uniwersytetu Warszawskiego. Ich uczestnicy wybrali prace z Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i odpowiedzieli na pytania związane z doświadczaniem sztuki, sposobami jej interpretacji i motywacji, jakie towarzyszą wizycie w instytucji sztuki. W oparciu o wyniki badań powstała galeria internetowa. Od 12 października do 8 listopada 2020 widzowie wskazują dzieła, które chcieliby zobaczyć na wystawie. Wyboru można dokonać za pomocą stworzonej specjalnie na potrzeby tego projektu strony ko-lekcjawyborow.u-jazdowski.pl. Na podstawie decyzji widzów powstanie ekspozycja, którą pod koniec 2020 roku będzie można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W jej przestrzeni zostaną przeprowadzone wywiady dotyczące indywidualnego doświadczania i rozumienia sztuki. Wystawie będzie towarzyszyć program publiczny i edukacyjny. W 2021 roku powstanie raport końcowy z badania.

Ko–lekcja wyborów to projekt kuratorski z pogranicza działań edukacyjnych i strategii rozwoju publiczności. Wpisuje się on w tradycję antropologicznych i socjologicznych analiz poświęconych zagadnieniom społecznego funkcjonowania sztuki oraz kształtowania preferencji estetycznych. Co leży u podstaw naszych wyborów i wpływa na nasze decyzje? Dlaczego jedni szukają w sztuce refleksji nad rzeczywistością, a drudzy odskoczni od niej? Te pytania postanowiły zadać kuratorki projektu, Iga Fijałkowska, Anna Kierkosz i Aleksandra Rajska. „Nasze badanie nie jest plebiscytem, a internetowe wybory to nie konkurs. Poprzez Ko–lekcję wyborów chcemy sprowokować dyskusję o tym, co nas w sztuce porusza, intryguje i dlaczego sztuka współczesna jest ważna.” – mówią kuratorki projektu.

-->