WITKACY NA CALIFORNIJSKIEJ PUSTYNI

metafizyka dwógłowego cielęcia

29 listopada 2018 w Los Angeles odbyła się kalifornijska premiera spektaklu WITKACY/TWO-HEADED CALF. Za adaptację i reżyserię odpowiedzialna jest Natalii Korczakowskiej, występują aktorzy STUDIO: Ewa Błaszczyk, Krzysztof Zarzecki, Robert Wasiewicz, Bartosz Porczyk oraz aktorzy CalArts.  Spektakl powstał w ramach międzynarodowej współpracy STUDIO teatrgalerii i CalArts. Sztukę w wersji anglojęzycznej będzie można obejrzeć na Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia w Krakowie już 13 grudnia 2018. 

15 lutego 2019 w STUDIO odbędzie się z kolei warszawska premiera przedstawienia pod polskim tytułem Metafizyka dwugłowego cielęcia. Do polskiej obsady dołączą także Ewelina Żak, Sonia Roszczuk, Tomasz Nosinski i Marcin Pempuś.

metafizyka dwógłowego cielęcia

Natalia Korczakowska
 tak mówi o sztuce: Wybrałam Metafizykę dwugłowego cielęcia jako podstawowy tekst, ponieważ doświadczenie bezkresnej i dzikiej kalifornijskiej natury jest bliskie doświadczeniu tropikalnej podróży, którą Witkacy odbył z Bronisławem Malinowskim przed napisaniem tej sztuki. To historia podróży neurotycznego chłopca i jego rodziny z Nowej Gwinei przez Sydney na pustynię, która odczytywana w otoczeniu kalifornijskiej Doliny Śmierci, staje się czymś realnym, w zasięgu ręki. Witkacy, wychowany w Tatrach, wierzył, że natura może być źródłem doświadczenia metafizycznego, dzięki któremu współczesny człowiek ma szansę ochronić swoją indywidualność przed bezduszną maszyną społeczną zachodniej cywilizacji. Podróż Karmazyniella to też podróż w głąb siebie, a intensywne kolory tropikalnych kwiatów, martwa, czarna otchłań nocy na pustyni, żar wstającego nad nią czerwonego słońca to jej przejawy. Aldous Huxley w kultowym tekście Drzwi percepcji opisuje doświadczenie otwarcia umysłu po zażyciu meskaliny (wyciągu z pustynnych kaktusów). Pod jego wpływem Huxley zrozumiał, jak ograniczony i bezbronny jest tak zwany „cywilizowany” człowiek, który jest podporządkowany temu, co racjonalne, patrzy tylko przed siebie i jest „pozbawiony pleców”, czyli wymiaru metafizycznego właśnie. Taki człowiek staje się automatem, trybem w systemie. W zderzeniu z tym, co niewytłumaczalne, zaczynając od jego własnej egzystencji, skazany jest na depresję i klęskę. Jego chorobą jest obojętność. Ona jest dla mnie zarazą Kala-Azar ze sztuki Witkacego, która wyniszcza zachodnią cywilizację.

Wybrane dramaty Witkacego opisujące doświadczenie człowieka w zderzeniu z naturą, siłą wyższą. Świetnie wpisują się w kulturalną tkankę Kalifornii, gdzie przyroda jest ważnym elementem życia i metafizycznego doświadczenia człowieka. Projekt ten łączy estetykę Witkacego z tym, co najlepsze w hollywoodzkim, artystycznym kinie, będącym od zawsze w bliskim związku z naturą. W celu zapewnienia dobrej recepcji spektaklu wśród publiczności amerykańskiej, dostrojenia języka i oddania kontekstu kulturowego, klimatu i charakteru twórczości Witkacego, w warstwie literackiej wykorzystane zostaną wybitne tłumaczenia autorstwa Daniela Geroulda, uhonorowanego licznymi nagrodami za całokształt działalności przekładowej i naukowej.

metafizyka dwógłowego cielęcia

autor: Stanisław Ignacy Witkiewicz 
tłumaczenie: Daniel C. Gerould 
scenariusz i reżyseria: Natalia Korczakowska 
kostiumy: Marek Adamski 
scenografia: Salmah Beydoun 
muzyka: Chris Kallmyer 
światło: Bartosz Nalazek
wideo: Kam Ying Lee, Shay Willard  
dramaturgia wideo: Janie Geiser
asystenci reżysera: Oskar Sadowski, Natalia Lassalle 
asystent ds. adaptacji: Jorge Luis Figueroa
premiera w LOS ANGELES i pokaz na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie: Ewa Błaszczyk, Bartosz Porczyk, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki, Symone Holmes, Everett Keeter, Priscilla Chung, Chance Lang, Terrence Wilburn

premiera w Warszawie: Ewa Błaszczyk, Ewelina Żak, Bartosz Porczyk, Marcin Pempuś, Tomasz Nosinski, Robert Wasiewicz, Krzysztof Zarzecki

Premiera w Los Angeles 29/11/2018 
Pokaz na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie 13/12/2018 
Premiera polska 15/02/2019

Spektakl „Metafizyka dwugłowego cielęcia” w koprodukcji Teatru Studio i CalArts sfinansowano ze środków MKiDN w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na 2017-2022, w ramach programu dotacyjnego Instytutu Adama Mickiewicza „Kulturalne pomosty”.

Więcej informacji szukajcie na WWW.