Legendarny warszawski bar mleczny “Bar Prasowy” w Warszawie 16 kwietnia na jeden dzień przekształcił się w “Bar NIEMleczny”. W menu znalazły się typowe polskie dania przygotowane na bazie produktów owsianych zamiast mleka krowiego. Inicjatorem akcji jest marka Oatly, pokazując, że produkty mleczne można zastąpić równie smacznymi odpowiednikami roślinnymi.
Oatly, największa na świecie firma produkująca napoje owsiane kontynuuje swoje działania w ramach rozpoczętej niedawno kampanii „It’s like milk but made for humans”. Już jakiś czas temu wkroczyła także na Polski rynek. Dążąc, tym samym do realizacji idei “Post Milk Generation”. Szwedzka marka zleciła badanie, na temat zrównoważonego odżywiania i alternatyw roślinnych w Polsce. Okazuje się, że pomimo rosnącej świadomości ekologicznej na świecie, edukacja w tych obszarach jest nadal potrzebna. Odpowiadając na te potrzeby, Oatly pokazuje, że produkty roślinne są równie smaczne i idealne jako zamiennik dla produktów odzwierzęcych. Według reprezentatywnych badań Polacy cenią smak mleka krowiego, ale nie zdają sobie sprawy z wpływu produktów pochodzenia zwierzęcego na klimat. Zastąpienie jak największej ilości litrów mleka krowiego napojem owsianym pomaga naszej planecie. Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej na całym świecie, edukacja w tych obszarach jest nadal potrzebna. Prawie jedna czwarta uczestników (24%) uważa, że dieta wykluczająca produkty pochodzące z mleka krowiego szkodzi klimatowi, podczas gdy 6% wyobraża sobie, że jest ona raczej przyjazna dla klimatu.
– Badanie pokazuje, że wielu Polaków wydaje się być nieświadomych wpływu systemu żywnościowego na środowisko. Prawda jest jednak taka, że nasz obecny system żywnościowy jest odpowiedzialny za około jedną trzecią globalnych emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez człowieka, z czego połowa pochodzi z sektora zwierzęcego. Najnowszy raport IPCC potwierdza, że wybór diety opartej w większym stopniu na produktach pochodzenia roślinnego ma pozytywny wpływ na łagodzenie zmian klimatycznych. Postrzegamy to jako okazję do edukowania na temat bardziej zrównoważonych nawyków żywieniowych opartych na roślinach. Chcemy pokazać poprzez nasze produkty, że taka dieta wcale nie jest kompromisem i smakuje równie dobrze – jeśli nie lepiej – mówi Svenja Fritz, General Manager w Oatly DACH & Poland.
Klasyki kuchni polskiej w całkowicie roślinnym wydaniu
Kultowy Mleczny Bar Prasowy z bogatą historią, od 15 kwietnia na miesiąc do menu wprowadza dwie wegańskie potrawy. Podczas akcji organizowanej przez markę Oatly dwie szefowe kuchni Jagna Niedzielska i Maria Przybyszewska zaprezentowały klasyczne dania znanych z barów mlecznych, ale w wersji bez mleka krowiego. Goście tego wydarzenia mieli okazję zagłosować na swoje dwa ulubione dania: pulpety z soczewicy i pieczarek w sosie koperkowym oraz bitki sojowe z chrzanowym puree trafią do menu “Prasowego”.
Zdjęcia: Materiały prasowe
Badania: Badanie IQS na zlecenie Oatly pt. „Zrównoważone żywienie i roślinne zamienniki produktów spożywczych w Polsce”, CAWI na reprezentatywnej próbie N=1000 w wieku 16-60 lat, marzec 2024 r.
Poore, J., & Nemecek, T. (2018). Reducing food’s environmental impacts through producers and consumers. Science, 360(6392), 987-992.
Badanie IQS na zlecenie Oatly pt. „Zrównoważone żywienie i roślinne zamienniki produktów spożywczych w Polsce”, CAWI na reprezentatywnej próbie N=1000 w wieku 16-60 lat, marzec 2024 r.