Biografie króla popartu i królowej Harlemu, dramaty różnego kalibru i historyczna impresja – sprawdźcie, co komiksowego jest godne uwagi w maju!
Skoro mamy maj, to spotykamy się na Festiwalu Komisowa Warszawa, który jest częścią Warszawskich Targów Książki. Z tej okazji oczywiście koszyczek jest podwójny.
Stephanie Saint-Clair przyjechała do Nowego Jorku z Martyniki w 1912 roku i po kilku latach została niekoronowaną królową Harlemu, gdzie handlowała narkotykami, pożyczała pieniądze na procent i organizowała różne loterie. Potem zaangażowała się politycznie i społecznie, walcząc o prawa czarnej społeczności. „Queenie. Matka chrzestna Harlemu” to jej komiksowa biografia. Klasyczna pozycja obowiązkowa.
Dramat rodzinny „Dom” sprawił, że jego autor, Paco Roca trafił na listę artystów wartych obserwowania. Mniej udane „Koleje losu” zdradziły historyczne i epickie aspiracje twórcy. „Powrót do Edenu” zapowiada się jako synteza tych dwóch pól artystycznych zainteresowań. Z jednej strony ma to być intymna historia rodziny, z drugiej uniwersalna opowieść o człowieku, historii i reżimie. Trochę przypomina to Gipiego, ale Roca preferuje bardziej klasyczne podejście do historii i rysunku
Bardzo ciekawie zapowiada się „Gniew” duetu Santiago Garcia (scenariusz) i Javier Olivares (rysunki). Ma to być opowieść o wojnie trojańskiej, która staje się metaforą Europy. Przykładowe plansze jeszcze zaostrzają apetyt. Mam nadzieję, że ten bojowy okręt nie osiądzie na mieliźnie symboliki.
Harley Quinn to psychiatra, która zwariowała, próbując rozgryźć umysł Jokera i została jego dziewczyną. W albumie „Joker/Harley. Zabójczy umysł” Kami Garcia opowiada jeszcze raz historię tej już ikonicznej postaci. Tym razem Joker zabija przyjaciółkę Harley, a lekarka i profilerka sądowa obsesyjnie próbuje dopaść sprawcę. Wiem, że to DC, wiem, że to trykoty, ale dramat, jaki doprowadził do powstania tej antybohaterki, ma ogromny potencjał i komiks może okazać całkiem dobrym czytadłem, pełnym mroku, szaleństwa i rozterek dotyczących przekraczania kolejnych granic.
Jan Mazur to epicki minimalista. Z rozmachem opowiada o Polsce i Polakach, używając do tego minimum środków, zwłaszcza graficznie. Jego patyczaki (schematyczne ludziki) są jednak nad wyraz estetyczne. „Incel” zapowiada się jako rozprawa ze współczesnym maczyzmem w piwniczno-forumowym wydaniu. Lektura nie tylko dla mężczyzn przed kompem.
„Andy: Opowieść faktograficzna” to biografia Warhole’a. I w zasadzie to wystarczy. Dodam, że komiks podzielono na 10 rozdziałów, każdy jest inaczej zilustrowany, co ma odzwierciedlać ciągłe poszukiwanie nowego króla popartu i popkultury. A ponad 500 stron sugeruje, że Typex nie prześlizgnął się po temacie. Klasyczne musisz-mieć.
Incel
Jan Mazur
Kultura Gniewu 2022
Powrót do Edenu
Paco Roca
Kultura Gniewu 2022
Gniew
sc. Santiago Garcia, rys. Javier Olivares
Mandioca 2022
Joker/Harley. Zabójczy umysł
sc. Kami Garcia, rys. różni
Egmont 2022
Queenie. Matka chrzestna Harlemu
sc. Aurelie Levy, rys. Elizabeth Colomba
Non Stop Comics 2022
Andy: Opowieść faktograficzna
Typex
Timof Comics 2022