Dramat, sensacja, kryminał, biografia, horror – sprawdźcie, co komiksowego jest godne uwagi w kwietniu!
Nic się nie zmieniło, dlatego siedźcie w domu i czytajcie komiksy! Oczywiście kwietniowo-covidowy koszyczek jest znów podwójny. To chyba oczywiste.
Natasza Romanowa. Jeśli personalia wytrenowanej przez KGB zabójczyni nic wam nie mówią, to może Scarlett Johansson w czarnym obcisłym kostiumie na suwak z filmu Marvela zachęci was do komiksu duetu Mark Waid i Chris Samnee z Czarną Wdową w roli głównej. Fajne rysunki, fabuła skupia się w dużej mierze na przeszłości głównej bohaterki: powracają demony sprzed lat, zmuszając do konfrontacji. Szpiegowskie rozgrywki, pewnie szczypta superbohaterów. Dla mnie brzmi to na tyle ok., że „Czarna Wdowa” trafia do koszyka.
Zostajemy po ciemnej stronie. „Dorwać Ramireza” autorstwa Nicolasa Petrimaux zapowiada się na sensacyjnego akcyjniaka (oby nie) ze szczyptą humoru. Serwisant odkurzaczy zostaje wplątany w grubą intrygę, z narkotykami i terrorystami. Są też piękne złodziejki. Ominąłbym ten tytuł, gdyby nie rysunki. Bardzo ekspresywne i dynamiczne. Nawet gdy zawiedzie fabuła, to graficznie powinno być dobrze.
„Criminal. Grzesznicy. Ostatni niewinny” to już trzecia odsłona sagi o przestępcach, ale można ją śmiało czytać samodzielnie. Komiksy pisane przez Eda Brubakera zawsze powinny być w kręgu zainteresowania, a Sean Phillips (rysunki) i Val Staples (kolor) są gwarantem warstwy graficznej na najwyższym poziomie. Tym razem scenarzysta postawił na rozwikłanie zagadki zabójstw przestępczych szych i rozterki emocjonalne, które zaprowadzą nawet pięknego i bogatego faceta na dno.
Biografia George’a Orwella. Dla mnie to wystarczająca rekomendacja. Zwłaszcza że Brytyjczyk miał barwne życie. No i „Wielki Brat patrzy”, a „Wszystkie zwierzęta są równe, ale niektóre są równiejsze”… Poza tym komiks wygląda na przyzwoicie narysowany, pojawiają się z nim gościnnie znani rysownicy (ciekawy jestem, na jakiej zasadzie), a za scenariusz odpowiada Pierre Christin, facet, który napisał przygody Valeriana (lipy nie powinno zatem być).
„PTSD” to angielski skrót od syndromu stresu pourazowego i tytuł komiksu autorstwa Guillaume Singelin. Chyba najbardziej intrygującym mnie komiks z tego koszyka. Kobieca bohaterka, choroba, społeczeństwo. Zapowiada się ciekawie. Do tego kreska jest bardzo efektowna, ale przywołuje skojarzenie z kreskówkami dla dzieciaków, a przykładowe plansze sugerują jakaś teendramę. Ten dysonans mnie jednak pociąga.
Kadry z „Easy ridera” z podkładem „Don’t Bogart That Joint” to klasyka klasyki. Nawet dla niepalących. „Trawka. Jak zdelegalizowano marihuanę” autorstwa Boxa Browna (tak, to ten od komiksu o Tetrisie) zapowiada się na nieautoryzowaną biografię skręta. Po przeczytaniu opisu wydawcy mam wrażenie, że będzie trochę teorii spiskowych. Brown udowodnił już potrafi zrobić dobry komiks opisujący jakieś zjawisko. Po jego komiks o marihuanie sięgnę tym chętniej, że jestem ciekaw czy będzie w nim przekonujące wytłumaczenie tego „Bogart” z kawałka Fraternity Of Man.
Do tego zestawienie dorzucam w bonusie „Góry szaleństwa” – debiutancki album Adama Fydy. Komiks oparty jest na opowiadaniu „W górach szaleństwa” H. P. Lovecrafta. Dorzucam, bo już go czytałem (nie jest zatem typem w ciemno jak inne koszyczkowe pozycje) i okazał się zaskakująco sprawnie zrealizowaną adaptacją prozy, która choć kultowa i mitotwórcza, to zestarzała się nienajlepiej. Polak ładnie ominął większość mielizn oryginału, tworząc wciągającą historię o nieznanym.
Trawka. Jak zdelegalizowano marihuanę
Box Brown
Marginesy 2020
PTSD
Guillaume Singelin
Non Stop Comics 2020
Criminal. Grzesznicy. Ostatni niewinny
sc. Ed Brubaker, rys. Sean Phillips, kol. Val Staples
Mucha Comics 2020
Orwell
sc. Pierre Christin, rys. Sebastien Verdier
Marginesy 2020
Czarna Wdowa
sc. Mark Waid, Chris Samnee, rys. Chris Samnee
Egmont 2020
Dorwać Ramireza. Akt 1
Nicolas Petrimaux
Egmont 2020
Góry szaleństwa
Adam Fyda
Timof Comics 2020
29 komentarzy