Sils Maria – miejscowość w dolinie Engadyna, położona w szwajcarskim kantonie Gryzonia. Po dnie wąskiej doliny czołga się tajemnicza chmura w kształcie węża.
Ten widok inspirował Arnolda Fancka, pioniera filmów górskich, i filozofa Fryderyka Nietzschego. I tam akcję swojego pierwszego anglojęzycznego filmu osadził Olivier Assayas, jedna z twarzy współczesnego francuskiego kina niezależnego. „Sils Maria” fabularnie przypomina nieco klasyczne „Wszystko o Ewie” Josepha L. Mankiewicza, klimatem ciąży zaś w stronę Bergmana. Gęsta i napięta, ale niepozbawiona luzu błyskotliwa opowieść o konfrontacji różnych wcieleń kobiecości. O wyzwaniu i odwadze zmiany. Maria Enders (Binoche) jest u szczytu aktorskiej kariery, gdy dostaje ofertę roli w sztuce, która 20 lat wcześniej uczyniła z niej gwiazdę. Jako debiutantka wcielała się w rolę Sigrid, młodej bohaterki doprowadzającej swoją przełożoną Helenę do samobójstwa. Teraz ma zagrać tę drugą. Artystka zaszywa się w Sils Maria, gdzie w towarzystwie swojej asystentki Valentine (Stewart) mocuje się ze scenariuszem i własnymi wątpliwościami.
Rola Sigrid przypadła młodej gwiazdce Hollywood (Moretz), złotemu dziecku celebryckiej epoki mediów społecznościowych i tabloidów, której Maria nie zna i nie rozumie. Valentine próbuje przerzucić kładkę między nową rzeczywistością a budującą coraz wyższy mur pracodawczynią i przyjaciółką. Symbiotyczna, podszyta fascynacją relacja kobiet zostaje wystawiona na próbę. Powstał film tajemniczy, ulotny jak mgła – i znacznie bardziej oryginalny niż to porównanie. Kunszt Binoche jest znany, ale także Stewart (nagrodzona za swoją rolę Cezarem – francuskim Oscarem – jako pierwsza w historii Amerykanka) pod batutą Assayasa wyzwala się z pancerza grymasów i gestów, po prostu lśni. „Sils Maria” to misternie utkany film o kobietach, czasie i dojrzewaniu, opowiedziany z wyczuciem psychologa i biglem magika. Nie tylko dla kobiet.
„Sils Maria”
(„Clouds of Sils Maria”)
reż. Olivier Assayas
obsada: Juliette Binoche, Kristen Stewart, Chloë Grace Moretz, Lars Eidinger
Francja 2014, 124 min
Gutek Film, 20 marca
FILM
4A!