Płynące wieżowce, czyli podejrzana miłość

#PłynąceWieżowce
reż. Tomasz Wasilewski
Polska 2013, 85 min
Alter Ego Pictures, 22 listopada
A!A!A!

– To nie miał być film o gejach – zapewnia w kolejnych wywiadach reżyser #TomaszWasilewski. Z jednej strony można to uznać za celowe podgrzewanie temperatury wokół #PłynącychWieżowców. Temperatury, która i tak jest już wysoka – czy to za sprawą sukcesów za granicą, czy podjętego tematu. W końcu brakowało w rodzimym kinie filmu, który zburzyłby stereotypowy wizerunek zniewieściałego geja na tle homofobicznego krajobrazu współczesnej Polski.

Z drugiej – po seansie nie sposób nie przyznać Wasilewskiemu racji: stworzył uniwersalną historię o miłości, która paradoksalnie stanowi raczej źródło frustracji niż szczęścia. Orientacja bohatera poszerza tu społeczny kontekst – grany przez Mateusza Banasiuka #Kuba nieustannie miota się między własnymi pragnieniami, lękami oraz oczekiwaniami innych. Wstydzi się, próbuje zagłuszyć namiętność, którą rozbudził w nim #Michał (Bartosz Gelner), dowodząc męskości na różne sposoby – choćby zaspakajając swoją dziewczynę. Ucieka przed konfrontacją w samotne kontemplacje na osiedlu z wielkiej płyty. Nie potrafi podjąć decyzji.

Znajdziemy w #PłynącychWieżowcach traumę coming outu, słodko-gorzkie oblicze polskiej tolerancji, ale przede wszystkim portret młodego egoisty raniącego bliskie osoby i próbującego odnaleźć siebie. Niebanalne zdjęcia Jakuba Kijowskiego wzmagają poczucie zagubienia wśród domów z betonu. Chociaż to dopiero jego drugi #film, Wasilewski zdążył już wypracować własny styl: bardziej od opowiadania historii zdaje się interesować podglądaniem bohaterów. #Kamera towarzyszy im w najbardziej intymnych momentach, obiektyw jest wyczulony na ich emocje, nawet te, które próbują ukryć niczym najskrytsze tajemnice, czasem również przed samymi sobą. Nie można odmówić Wasilewskiemu wyczucia i odwagi, przez cały czas stara się pozostać bezstronny. Szkoda tylko, że w kluczowych momentach decyduje się na kliszowe rozwiązania, co niestety zmniejsza mocną wymowę całości.

Dodaj komentarz

-->