“Na każdej metce znajduje się imię osoby, która uszyła daną rzecz” – wywiad z założycielkami marki Osnowa

OSNOWA

Rok 2020 wywrócił do góry nogami całą rzeczywistość, którą znamy. Zmusił nas do zrewidowania naszych przyzwyczajeń i nawyków. Jak w 2020 miała się moda w Polsce? Jak i co kupowaliśmy? Jakie trendy królowały w tym dziwnym, mijającym właśnie, roku? O tym porozmawialiśmy z założycielkami marki Osnowa, które przekonują nas, że ostatnie miesiące były pod pewnymi względami czasem zmian na lepsze!

OSNOWA wywiad

Together: close to nature, close to each other. – hasło Waszej kampanii wprost idealnie trafiło w swój czas…

Ten rok zdecydowanie nie należał do najłatwiejszych… Pandemia, a następnie strajki, które zbiegły się w czasie z premierą naszej kolekcji, odwróciły priorytety wielu osób, w tym nasze. Ten dziwny czas pozwolił przynajmniej nachwilę zatrzymać i zastanowić nad tym, co tak naprawdę jest dla nas istotne. Większość z nas odnalazła to w bliskości z drugim człowiekiem, która niezależnie stała się dla nas jednym z tematów przewodnich nowej kampanii Osnowy.
Od początku budujemy markę w zgodzie ze sobą, dlatego stoją za nią przede wszystkim wyznawane przez nas wartości. Podstawowym filarem Osnowy jest zrównoważony model produkcji i szereg działań podjętych w tym kierunku. Poszanowanie dla natury jest dla nas priorytetem i wierzymy, że będąc bliżej niej, jesteśmy bliżej siebie. W najnowszej kampanii Osnowy Together: close to nature, close to each other pokazałyśmy bliskość oraz czułość między trzema zróżnicowanymi ambasadorkami naszej kolekcji na tle dzikich, podwarszawskich plenerów.

Chyba nigdy temat ekologicznej i etycznej produkcji ubrań nie był tak istotny, jak teraz. Jak wygląda proces odpowiedzialnej produkcji w Waszym wykonaniu?

Zrównoważona moda to moda, tworzona w sposób odpowiedzialny, z troską o ludzi i nasze otoczenie. Taka, która zakłada holistyczne podejście do całego procesu tworzenia ubrań, jest oparta o transparentne działania oraz często wykorzystuje innowacyjne sposoby produkcji. Od początku zależało nam na stworzeniu marki zgodnej z tą ideą, dlatego tak skrupulatnie podeszłyśmy do przygotowania założeń oraz zaplanowania całego procesu produkcji Osnowy.

OSNOWA

Zaczęłyśmy od rodzinnego zaplecza i szwalni, która czerpie z bogatego doświadczenia polskiego rzemiosła. Dzięki temu zawsze mamy stuprocentową pewność o sprawiedliwym i uczciwym traktowaniu oraz wynagradzaniu pracowników odpowiedzialnych za powstawanie naszych ubrań. Na każdej metce znajduje się też imię osoby, która uszyła daną rzecz.

Niewątpliwie wyróżniamy się na polskim rynku zastosowaniem wyłącznie innowacyjnych i ekologicznych materiałów najwyższej jakości, których poszukujemy praktycznie na całym świecie. Skrupulatnie sprawdzamy wszystkich potencjalnych dostawców, analizując certyfikaty i dokumenty potwierdzające pochodzenie oferowanych przez nich tkanin. Dzięki temu cały proces odpowiedzialnej produkcji zaczyna się już na etapie tworzenia materiału. W naszych kolekcjach, oprócz znanej już bawełny z recyklingu i organicznej GOTS znajdziemy m.in. certyfikowany elastan ROICA™, pochodzący z recyklingu z Japonii, włoską wełnę premium z recyklingu Re.Verso czy Newlife – poliester powstający w 100% z wyławianych z oceanu butelek.

To z tych wyjątkowych materiałów powstają uzupełniające się i klasyczne kroje Osnowy. Od początku promujemy ideę szafy kapsułowej, z mniejszą ilością rzeczy, ale o wysokiej jakości i pasujących do siebie niczym puzzle i to na tym założeniu opieramy każdą kolejną kolekcję. Z naszej oferty jesteśmy już w stanie skompletować całoroczną, spójną i uniwersalną garderobę.

Oprócz tego wdrażamy też wiele innowacyjnych pomysłów takich jak second shop Osnowy, w którym sprzedajemy sample i ubrania naszej marki z drugiej ręki, opcja skorzystania z opakowań wielokrotnego użytku Repack czy członkostwo w fundacji 1% For The Planet, które potwierdza o przekazywaniu minimum 1% z naszych zysków na rzecz proekologicznych działań.OSNOWA

Budujemy markę w sposób zrównoważony i transparentny, mając na uwadze, aby nasze działania miały pozytywny wpływ na ludzi i stan naszej planety. Wierzymy, że nasze podejście pozwoli przekonywać coraz więcej osób do odpowiedzialnego podejścia do zakupów, a co za tym idzie dążyć do realnych zmian w całej branży i lepszej kondycji naszej planety.

Moda w epoce koronawirusa to ciężki temat. Czy Polacy pomimo tego, że większość czasu spędzają w domu, wciąż lubią się dobrze ubrać?

Oczywiście, zmieniły się tylko nasze nawyki, ale na przestrzeni lat, zwłaszcza Polki ubierają się wyłącznie coraz lepiej, świadomiej i jak zawsze potrafią dostosować się do każdej sytuacji. W trakcie pandemii wyraźnym trendem okazał się homewear, czyli wygodne i uniwersalne ubrania nadające się idealnie do komfortowej pracy z domu.

Czy obecna sytuacja może wpłynąć na nasze podejście do tego, jak i od kogo kupujemy ubrania?

Pandemia już wpłynęła na nasze podejście. Jedną z branż, która ucierpiała szczególnie na początku pandemii była branża modowa. Nagły lockdown sprawił, że podczas drugiego kwartału 2020 kupiliśmy ponad połowę mniej ubrań i butów w porównaniu do poprzedniego roku. Sytuacja unormowała się w miarę od połowy roku, ale zdecydowanie wpłynęła na zmianę tego, gdzie, w jaki sposób oraz co kupujemy aktualnie. W trakcie lockdownu wartość zakupów mody w e-commerce po raz pierwszy przewyższyła udział zakupów stacjonarnych. Tym samym dla wielu nowych klientów zakupy online stały się normą, co zapewniło markom zarówno wiele nowych możliwości, jak i wyzwań.

OSNOWA
Jednak pandemia nie miała wpływu jedynie na sposób zakupu, ale często także na zmianę naszych wartości. Wiele osób zrezygnowało z konsumpcyjnego stylu życia na rzecz minimalistycznego podejścia. Jeszcze przed pandemią cały sektor borykał się z kwestią zagrożeń dla środowiska i klimatu, a ostatni rok tylko pomógł przyspieszyć istotne zmiany przynajmniej na poziomie zakupów. Kupujemy teraz mniej niż przed pandemią, ale za to rzeczy są bardziej jakościowe lub coraz częściej pochodzą z drugiej ręki. Zwracamy uwagę na kraj produkcji, pochodzenie materiału, a także etyczne działania podejmowane przez marki.

Powodem do dumy stała się też polska metka. Na rynku pojawia się z każdym rokiem coraz więcej małych polskich brandów, oferujących spójnie estetyczne i jakościowe produkty w przystępnych cenach. Ich oferta potrafi zaskoczyć, a warto pamiętać, że mali i średni przedsiębiorcy, w tym Osnowa to już 85% firm w polskim przemyśle modowym, które możemy aktywnie wspierać, robiąc przy okazji świadome i odpowiedzialne zakupy w nowym duchu.

Tu zobaczycie pełną kolekcję OSNOWA 

-->