DYI – Konkurs Zalando [zakończony]

Wszyscy pamiętamy premierę teledysku D.A.N.C.E zespołu Justice, który w zaledwie kilka dni po premierze podbił Internet. Fantastyczne animacje wzorów na koszulkach, idealnie wpisujące się w klimat piosenki i całej twórczości zespołu zostały docenione na arenie międzynarodowej – Justice otrzymało MTV Music Europe Award za najlepszy teledysk w 2007 roku oraz dwie nominacje do Nagrody Grammy w roku 2008. Chociaż od premiery minęło już 7 lat, pomysł pozostaje aktualny. I to nie tylko na scenie muzycznej.

Nie ma nic prostszego niż wyjęcie z szafy prostego T-shirtu. Wystarczy dopasować dowolne spodnie, i stylizacja gotowa. Taki prosty zestaw wcale nie musi być banalny: teraz to właśnie T-shirt może być dominantą każdego outfitu, wystarczy tylko odpowiedni nadruk lub hasło. Chociaż w 2007 roku proponowane przez Justice wzory były niemal nieosiągalne w masowej produkcji, teraz problem ten zniknął na rzecz „katastrofy dobrobytu”.  Absolutnym liderem w projektowaniu koszulek z nadrukami jest marka Aloha from Deer, w ofercie której znajduję się T-shirt całkowicie pokryty kolażem z butelek ketchupu Heinz czy fasoli w puszcze. Zainteresowani mogą też włożyć T-shirt z lukrowanym donut’em lub lamą w okularach przeciwsłonecznych. Jeżeli myślicie, że takie ubrania kupuje tylko niewielka nisza odbiorów, najwyższy czas dokładnie przejrzeć polskie blogi i ulice większych miast. Teraz taka koszulka nie alternatywnym dodatkiem, lecz standardem. Twarzą marki jest Kamil Pawelski, triumfujący w polskim Internecie (a powoli także poza Internetem) autor bloga Ekskluzywny Menel.

DYI ZALANDO 1

W nieco innym kierunku idzie marka Shameless, której projekty bazują na prostej zasadzie: jednolity kolor koszulki i krótkie hasło. Najpopularniejsze wzory to koszulki damskie z napisem „mówię jedno, robię drugie” oraz „nie ma lekko”. Firma prowadzona przez młodą poznaniankę rusza do klientów z prostym przekazem: pokażcie, że Wy też niczego się nie wstydzicie. Podczas akcji marketingowych Shameless wykorzystuje koszulki jako nośniki informacji, zapisując na nich komunikaty. Marka zaangażowała się między innymi w promocję wernisażu fotografii poświęconym bezwstydności. W specjalnie przygotowanym klipie wszystkie informacje dotyczące wystawy zostały nadrukowane na koszulkach. Te i inne przykłady to dowód na to, że T-shirt nie jest już tylko elementem garderoby, lecz sposobem komunikowania gustów, przekonań czy wyrażania własnej osobowości.

W tej modzie najważniejsze jest jednak to, żeby koszulka była jak najbardziej oryginalna i spersonalizowana, indywidualnie dopasowana do właściciela. Jak więc znaleźć najlepszą? To proste – wystarczy ją samodzielnie wykonać. Projekty DIY przestały już być domeną kobiet, a krawiectwo i projektowanie to umiejętności doceniane na zachodzie jako domena młodego pokolenia, przeciwstawiającego się nudzie i jednakowości. W Polsce popularne są blogi męskie, których założyciele przekonują do świadomego i samodzielnego tworzenia swojej garderoby. Projekty DIY (ang. do it yourself) można znaleźć między innymi na jednym z najpopularniejszych męskich blogerów w polskim Internecie – http://www.outdersen.com/.

DYI ZALANDO

Naprzeciw tym trendom wyszła firma Zalando, która śledzi najnowsze trendy w samym centrum europejskiej stolicy klubowej – Berlinie. Jej siedziba znajduje się na słynnym Kreuzbergu,  gdzie spotyka się elita alternatywnej sceny artystycznej, zostawiając ewidentny ślad w sposobie ubierania się (i życia) mieszkańców tego miasta. Niewielkie sklepiki z ręcznie wykonywaną odzieżą w pojedynczych egzemplarzach skłoniła Zalando do propagowania idei DIY we wszystkich 14 krajach, w których działa ta marka. Zwycięzca międzynarodowy, który do 11 stycznia wyśle najlepszy projekt zostanie zaproszony do profesjonalnego studia w Berlinie, aby nakręcić własny film DIY i stać się nową twarzą projektu. Akcja ta trwa także na polskiej stronie, a zwycięzcy z naszego kraju mogą liczyć na dodatkowe nagrody w postaci voucherów zakupowych. Więcej szczegółów znajduje się na stronie projektu (klik).

Moda wychodzi naprzeciw użytkownika i wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach to właśnie unikalne, ręcznie wykonywane projekty będą najbardziej pożądane. Ogromna ilość młodych projektantów i start-upów zajmujących się ta tematyką może dostarczyć inspiracji wszystkim tym, którzy nieśmiało przerabiają lub projektują ubrania. Odwagi! Nie bójcie się dzielić swoją kreatywnością.

2 komentarze

Dodaj komentarz

-->