Już 27 sierpnia wysortuje kolejna edycja Warsaw Animation Film Festival. Po zeszłorocznym sukcesie organizatorzy idą o krok dalej i planują imprezę z jeszcze większą ilością atrakcji, z których część będzie dostępna w internecie. Nam udało się porozmawiać z Paniami, które stoją za tym świetnum festiwalem: Eweliną, Tessą i Marceliną.
Warsaw Animation Film Festival 2020
Animacja kojarzy się wielu osobom wyłącznie z produkcjami, a raczej „bajkami” dla dzieci. Wy tymczasem pokazujecie, że jest całkiem inaczej. Czy to był jeden z powodów dla powołania tego wyjątkowego festiwalu.
Tessa Moult-Milewska: Chcemy pokazać, że animacja jest też formą sztuki, której często się nie docenia, właśnie ze względu na to, że kojarzy się z filmami dla dzieci a przez to z czymś infantylnym. Jako reżyserka filmów animowanych bardzo często spotykałam się z taką sytuacją, stąd moja osobista potrzeba odczarowania tego szkodliwego stereotypu. Animacja to fascynująca, dynamiczna, ciągle zaskakująca możliwościami i nowymi językami narracji sztuka filmowa. Nie ma w Polsce wielu festiwali, które są poświęcone wyłącznie animacji, tym bardziej zawsze było dla mnie smutne, że w stolicy nie ma takiego wydarzenia.
Ewelina Leszczyńska: Tak, zaskoczyło nas, że nikt dotąd nie zorganizował międzynarodowego festiwalu filmów animowanych w Warszawie. Chciałybyśmy aby stało się czymś oczywistym, że co roku miasto „żyje” animacją. To się udało w Poznaniu dzięki Animatorowi i w kilku innych miastach, gdzie festiwale animacji są wydarzeniami cyklicznymi. Chcemy edukować w zakresie animacji i pokazywać filmy ze świata. To naprawdę wspaniałe jak różnie ludzie myślą, jak fascynująco opowiadają poprzez tę sztukę.
Marcelina Salwin: Platige Image od ponad 20 lat tworzy animację, ale większość naszych produkcji skierowana jest do dojrzałego widza. Ewelina i Tessa przedstawiając nam wizję festiwalu jasno zaznaczyły, że zależy im na stworzeniu wydarzenia dedykowanego animacji, które zrywa ze stereotypem kina tylko dla dzieci. To sprawiło, że od samego początku wiedzieliśmy że jest to inicjatywa, którą chcemy wesprzeć. Bardzo nas cieszy, że animacja w ostatnich latach zyskuje popularność wśród widzów i nie jest już odbierana tylko jako forma rozrywki dla młodszego pokolenia.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Festiwal filmowy w dobie koronawirusa? Czy myślicie, że formuła online pozwoli Wam na zdobycie większej ilości widzów?
T: W zeszłym roku stawiałyśmy głównie na mieszkańców z Warszawy, ale poza kampanią crowdfundingową i facebookiem, informacja o festiwalu roznosiła się pocztą pantoflową. W tym roku, dzięki możliwościom platformy MojeEKino, możemy dotrzeć do widzów z całej Polski, to duża szansa i postaramy się ją wykorzystać najlepiej jak możemy, ale czy uda nam się dotrzeć do większej ilości widzów, to dopiero się okaże.
E: Zwiększenie zasięgu dostępności naszej oferty programowej to zdecydowanie plus tegorocznej edycji ONLINE. Zdobędziemy nowe doświadczenie i być może podczas przyszłych edycji jakieś elementy będą odbywały się za pośrednictwem Internetu. Wszystko przed nami. Ale najważniejszy jest dialog i wymiana w ramach całej społeczności twórców i miłośników animacji. No i chcemy zarazić ciekawością tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z animacją.
W tym roku impreza potrwa aż 7 dni. Co szczególnego czeka na fanów animacji?
E: Zeszłoroczne doświadczenia z warsztatami pokazały, że ludzie chcą się edukować. „Masterclassy” Tomasza Bagińskiego i Wojciecha Wawszczyka wypełniły salę w Kinie Elektronik a warsztat z analizy scenariusza prowadzony przez Artura Wyrzykowskiego w Solatorium na Jazdowie był prawdziwą rewelacją frekwencyjna. Dlatego oprócz ciekawego i bogatego programu filmowego w tym roku także przykładamy dużą wagę do warsztatów, z tą różnicą, że odbędą się online.
T: W tym roku w programie są trzy sekcje konkursowe – filmów profesjonalnych, filmów studenckich, oraz nasza tegoroczna nowość – animowanych horrorów. Planujemy też pokaz animacji z Afryki, jak również specjalny program animacji zaangażowanych.
M: Chcieliśmy, aby tegoroczna edycja ONLINE była równie atrakcyjna, dlatego skupiliśmy się stworzeniu bogatego harmonogramu festiwalu. Uczestnicy poza pokazami konkursowymi i specjalnymi, będą mogli wziąć udział w licznych spotkaniach z twórcami animacji. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że z zaproszenia Platige skorzystali również Patrick Lin i Ye Won Cho ze studia Pixar,, którzy zaprezentują jak w animacji opowiadać historię obrazem. Wkrótce na stronie festiwalu pojawi się pełny harmonogram, także zachęcamy do sprawdzania pozostałych atrakcji. Mamy nadzieję, że widzowie będą usatysfakcjonowani przygotowanymi przez nas wykładami i warsztatami.
Bardzo ciekawie zapowiada się prezentacja animacji afrykańskiej. Czy tamtejsza sztuka animacji to nieodkryty skarb tego kontynentu?
T: W RPA branża filmów animowanych jest bardzo silnie rozwinięta, natomiast z pozostałych krajów Afryki faktycznie nie dociera do nas wiele filmów animowanych. Same jesteśmy bardzo ciekawe programu, który przygotuje dla nas festiwal filmów afrykańskich Accra.
E: To prawda, w tegorocznych zgłoszeniach znalazło się kilka filmów z RPA, dla mnie to była nowość, ale też nie różniły się stylistycznie od francuskich produkcji. Z niecierpliwością czekamy na filmy o zupełnie innej stylistyce. Pamiętam, że dla w tegorocznym naborze wyrazisty styl miały filmy z Iranu. Bardzo ciekawi mnie szukanie ewentualnych wspólnych mianowników dla filmów z danego kraju.