Balenciaga wiosna-lato 2023: W poszukiwaniu prawdy

Wizja postapokaliptyczna świata Demny w pokazie Balenciagi na sezon wiosna-lato 2023 jest odpowiedzią wobec wzrastającej nierówności oraz bardzo realnym zagrożeniem wojny nuklearnej. Scenografia pokazu jest metaforą doszukiwania się prawdy w odnalezieniu i zaakceptowaniu samego siebie. 

Kiedy topnieje, śnieg pojawia się błoto. Doskonale znamy to zjawisko na naszym rodzimym ogródku. Zmagamy się z nim przez kilka miesięcy w roku. W przypadku pokazu Balenciagi tony błota zdominowały pokaz i najnowszą kolekcję. Wystarczyła chwila, aby się pobrudzić. Mogli tego doświadczyć również zaproszeni goście. Projektant do współpracy zaprosił hiszpańskiego artystę Santiago Sierra. Razem stworzyli otchłań scenograficzną. 

Moda kocha etykiety i przynależność. Demna Gvasalia stawia na indywidualizm i walkę o swoją tożsamość. Gruzin doświadczył, traumy uciekając przed wojną domową z Gruzji do Niemiec. A bycie gejem potęgowało walkę o równość i wolność. – Trzeba mieć odwagę i wytrwałość, aby naprawdę zaakceptować swoją tożsamość i to, kim naprawdę jesteś. Każdy dzień staje się polem bitwy w obronie swojej tożsamości. A im bardziej starasz się być sobą, tym bardziej dostajesz w twarz. Ale jak wspaniale jest się od siebie różnić – podkreśla Demna Gvasalia. 

Pokaz najnowszej kolekcji otworzył Kanye West. W oversize’owej kurtce z napisem „SECURITY” i skórzanych spodniach wzmocnionych ochraniaczami. Tuż, zanim pojawiali się modele i modelki. Wyglądali, jakby stoczyli niejedną bitwę. Ich twarze były poobijane, a ubrania wyglądały na zniszczone. Długi, zabłocony wybieg z każdym krokiem moczył ich nagie kostki. Akcesoria i dodatki odbiegały od przyjętego kanonu piękna i luksusu. Celowy manifest projektanta wobec degradacji indywidualizmu w modzie. Zabawa formą i chwytliwy zabieg Demny opanują ulice w nadchodzącym sezonie. Mimo mrocznej atmosfery i muzyki mogliśmy dostrzec trochę optymizmu. Czerwone i różowe sukienki, złota biżuteria oraz okulary w kształcie nietoperzy. Na koniec sukienka z pociętych części czarnych torebek Balenciaga Lariat. Podkreślenie nadmiernego konsumpcjonizmu miesza się recyklingowym odzyskiem. 

Moda to nie tylko ubrania, ważne jest, aby zabrać głos. Demna Gvasalia nie ma z tym problemu. Wykorzystuje branżę do komentowania nierówności, a to nie łatwe zadanie. Jego działania są transcendentalne i wcale nie optymistyczne. Projektant najbardziej pożądanej marki modowej na świecie angażuje się społecznie i politycznie. Najnowsza kolekcja o nazwie „The Mud Show” miała jeden przekaz — Postanowiłem już nie tłumaczyć moich kolekcji i werbalizować moich projektów, ale wyrazić stan umysłu. Moda jest sztuką wizualną i wystarczy, aby była widziana czyimiś oczami– powiedział dyrektor kreatywny Gvasalia. 


 

Zdjęcia: Balenciaga/Vogue US

-->