Dekolonizacja ekranu – Przegląd filmowy w kinie w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Sztuka filmowa, podobnie jak współczesna polityka i ekonomia, uwikłana jest w kolonialne podziały. O kształcie kinematografii w dużej mierze decydują dziś niewidoczne mechanizmy władzy, które są efektem historycznych podziałów świata. Prezentowany w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski przegląd filmowy Dekolonizacja ekranu poświęcony jest kinu w kontekście postkolonialnych przemian.

Dekolonizacja ekranu – Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

W ramach przeglądu obejrzymy eksperymentalne dokumenty, których twórcy sięgają po materiały etnograficzne, by za ich pomocą krytycznie przepracować kolonialną historię. Czy naznaczone przemocą zakurzone archiwa można odkolonizować i odczytywać dziś krytycznie? Zastanowimy się, czy kinematografie narodowe, które powstały w ostatnich dekadach – na przykład z Filipin czy Australii – działają niezależnie od Zachodu. Czym jest dziś „kino światowe”, jak określa się filmy spoza euroamerykańskiego rynku.Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Podczas przeglądu będziemy także analizować mechanizmy kolonialne w kontekście relacji produkcyjnych i politycznych, które organizują współczesną kinematografię. Zastanowimy się, jaka jest rola festiwali, selekcji i funduszy w kształtowaniu kina i czyje polityki kulturalne realizowane są na największych imprezach filmowych.

Program
04/11/2020
Merata: Jak moja mama zdekolonizowała ekran
[Merata: How Mum Decolonised The Screen], reż. Hepi Mita, Nowa Zelandia 2018, 95′
02/12/2020
Krabi, 2562
reż. Ben Rivers i Anocha Suwichakornpong, Tajlandia/Wielka Brytania 2019, 93′
20/01/2021
Karrabing Film Collective
03/02/2021
African Mirror
reż. Mischa Hedinger, Szwajcaria 2019, 84′
03/03/2021
The Perfumed Nightmare
[Mababangong bangungot], reż. Kidlat Tahimik, Filipiny/Niemcy 1977, 93′

Filmy prezentowane na przeglądzie będą również dostępne na platformie mojeekino.pl

-->