Porozmawiajmy o Bauhausie. Wystawa, dyskusje i warsztaty od marca w Goethe-Institut

bauhaus wystawa
Josef Hartwig (figurki), Joost Schmidt (opakowmaie, Bauhausowskie szachy, model XVI, 1924, © VG Bild-Kunst, Bonn 2020, fot. A. Körner, bildhübsche Fotografie, Institut für Auslandsbeziehungen

W jaki sposób Bauhaus osiągnął tak wielką moc oddziaływania i stał się symbolem radykalnej odnowy w dziedzinie nauczania, projektowania i relacji społecznych? Co zadecydowało o jego szczególnej pozycji? Dlaczego jego produkty wytwarzane są do dziś? Od 6 marca Goethe-Institut zaprasza do pawilonu SARP na wystawę „Cały świat to Bauhaus” oraz wiosenny cykl tematyczny.

bauhaus goethe instytut

Autor nieznany, studium równowagi z kursu wstępnego László Moholy-Nagy‘a, 1924, rekonstrukcja 1967, fot. A. Körner, bildhübsche Fotografie, Institut für Auslandsbeziehungen

W ciągu swojej burzliwej historii Bauhaus stał się uznanym, ale i kontrowersyjnym symbolem nowoczesnego projektowania i awangardowego stylu życia. Chociaż istniał tylko w latach 1919-1933, trzykrotnie w trakcie tego okresu zmieniając swoją siedzibę (Weimar, Dessau, Berlin), ucieleśnia, jak żadna inna instytucja, przedwojenną atmosferę przełomu i modernizmu. Tytuł wystawy, „Cały świat to Bauhaus” jest cytatem z wypowiedzi studenta, późniejszego wykładowcy Bauhausu Fritza Kuhra i pod wieloma względami wyraża ideę ekspozycji. Nawiązuje do zatarcia granic między sztuką, rzemiosłem a techniką, które według Waltera Gropiusa miało stanowić cel dziedziny jaką jest projektowanie i wywierać wpływ na praktyki społeczne każdego z nas.

Osiem rozdziałów

Bauhaus wystawa

Firma Rasch, próbnik z 12 wzorami tapet bauhausowskich, wg projektu studentów Bauhausu, 1932, fot. A. Körner, bildhübsche Fotografie, Institut für Auslandsbeziehungen

Wystawa „Cały świat to Bauhaus” została podzielona na osiem rozdziałów: „W powietrzu” – o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu, „Eksperyment” prezentujący obiekty, które były wynikiem doświadczeń z materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, jak też kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji oraz „Sztuka totalna” przedstawiająca syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego. W rozdziale „Wspólnota” znajdziemy najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie w Bauhausie, a „Nowy człowiek” dowiedzie, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazuje nowe nowe oblicza
człowieka, w tym również odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział „Sztuka, rzemiosło, technika” zaprezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a „Radykalna pedagogika” przybliży strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części „Spotkania” eksplorowane będą natomiast wątki międzykulturowe – Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu.

bauhaus wystawa warszawa

widok wystawy w ZKM Karlsruhe, cop. Ifa/A. Köner, bildhübsche Fotografie

Wystawa „Cały świat to Bauhaus”

Ekspozycja zawiera zdjęcia, prace na papierze, modele, dokumenty, filmy, teksty oraz obiekty i zaprasza do odkrywania proponowanych przez Bauhaus wielu szczegółowych koncepcji i rozwiązań na rzecz nowoczesnego podejścia do architektury, przedmiotów codziennego użytku, malarstwa i sztuk scenicznych, a nawet modeli pedagogiki. Celem tych działań było zawsze zapewnienie odpowiednich warunków życia dla człowieka i jego otoczeniamówi Boris Friedewald, kurator wystawy.

Wystawa „Cały świat to Bauhaus”
Kurator: Boris Friedewald.
Pawilon Wystawowy SARP, ul. Foksal 2
7.03-9.04.2020 (wtorek-sobota godz. 10-17, niedziela godz. 12-18)
Wystawa przygotowana przez ifa (Institut für Auslandsbeziehungen) Stuttgart
Wstęp wolny. Więcej informacji o „Cały świat to Bauhaus”

 Panele dyskusyjne, warsztaty i pokazy filmowe, czyli cykl wydarzeń w Goethe-Institut
Tydzień po otwarciu wystawy (13 marca) rusza kolejny cykl tematyczny Goethe-Institut – poświęcony Bauhausowi i jego recepcji współcześnie. Do stworzenia programu zostali zaproszeni m.in. historycy sztuki i dizajnu, architekci, krytycy, teatrolodzy i kuratorzy. Wśród siedmiu wydarzeń znalazły się: dyskusje „Mit Bauhaus 100 lat później”, „Nauka języka niemieckiego z Bauhausem – doświadczenie VR”, „Kolor, Dźwięk, Ruch. Kobieta w Bauhausie inaczej” oraz „Jak uratować świat za pomocą projektowania?”, warsztat „Doświadczyć Bauhausu”, instalacja VR „Virtual Bauhaus”, a także dwudniowy maraton serialu Larsa Kraume „Nowe czasy”. Wszystkie wydarzenia cyklu odbywają się (od marca do maja) w Goethe-Institut przy ul. Chmielnej 13a, wstęp wolny.

3 komentarze

Możliwość dodawania komentarzy wyłączona

-->