Polskie marki modowe stawiają na zrównoważony rozwój, a młodzi projektanci posługują się modą, zabierając głos na tematy do tej pory pomijane przez branżę odzieżową. Co proponują rodzimi twórcy, którzy muszą odnaleźć się w nowych realiach społeczno-politycznych?
Tekst: Michał Koszek
Sara Kukier
Świeżo upieczona absolwentka projektowania ubioru w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie poświęciła swoją dyplomową kolekcję dekonstrukcji kultury poprawności religijnej. – Zdecydowałam się dekonstruować ubrania obrazujące garderobę pokolenia moich dziadków, którzy są dla mnie symbolem pewnego rodzaju „kultury poprawności religijnej”, w której wiara praktykowana była i jest w formie wielu nakazów i zakazów religijnych. Głównym przesłaniem mojej kolekcji jest opowiadanie nie o rytuałach religijnych, ale o żywej relacji z Jezusem – mówi Sara. Projektantka rozumie wiarę jako wolność. To dlatego dekonstruuje sztywny strój zakrywający sylwetkę od szyi po stopy, rozdziela warstwy, rwie tkaniny i zostawia surowe brzegi. Poprzez dobór różnorodnych pod względem urody, sylwetki i płci modeli, stara się zmienić utarty w religijnych schematach kulturowych poprawny kształt sylwetki damskiej i męskiej. – Uważam, że moda jest jeszcze nieodkrytym i niezgłębionym terytorium wypowiedzi oraz dyskusji na tematy wiary. Moim celem przy pracy nad kolekcją dyplomową było budowanie przestrzeni do dialogu poza instytucjami – dodaje Sara.
Kpodonou
Choć na rynku istnieje od kilku lat, marka KPODONOU wkracza w nowy etap rozwoju. Prowadzona przez Sandrę Kpodonou i jej zespół firma rozwijana jest z myślą o przyszłości – najpierw edukacja klienta, dopiero potem sprzedaż. Na profilach marki w mediach społecznościowych pojawiają się komunikaty zachęcające do świadomej konsumpcji, np. promujące recykling. – Projektujemy krótkimi seriami, aby nie przyczyniać się do nadprodukcji ubrań – mówi Sandra. Zmiana zaczyna się od małych kroków – KPODONOU rezygnuje z jakiejkolwiek formy plastiku na wszystkich etapach tworzenia ubrań i akcesoriów. Każda z linii w całości szyta jest w Polsce. Torebki – znak rozpoznawczy marki – powstają przy użyciu stockowych metali i skóry z recyklingu. Podobnie jest ze sportową kolekcją KPODONOU, która ujrzy światło dzienne jesienią. Bluzy, spodnie, longsleeve’y i T-shirty wykonane są ze stuprocentowej bawełny, bez domieszek sztucznych włókien, a proces farbowania tkanin kontrolowany jest od początku do końca, tak aby nie stosować mocnych barwników. – Z każdym miesiącem odkrywamy nowe możliwości, wprowadzając do produkcji ostatniej generacji tworzywa o najwyżej jakości, które pozostają w zgodzie z nami – zapowiada Sandra.
This is Commitment
This is Commitment wyrosło z wielu lat przemyśleń i doświadczenia. Za nową marką na polskim rynku stoją Monika Kapłan (ostatnio global marketing director marki Reserved), Kama Bojarczuk (wcześniej konsultantka współtworząca strategie marketingowe w branży mody, współpracowniczka Moniki) i Ewelina Wydra (projektantka z międzynarodowym stażem). Twórczynie czerpią inspiracje ze sportowej estetyki retro i współczesnych trendów, proponując funkcjonalne ubrania do jogi, których przeznaczenie nie ogranicza się do maty i sali gimnastycznej. Chodzi o minimalistyczne kroje, szeroką, ale spójną kolorystykę i przywiązanie do detali – łączenie typowo sportowych elementów z eleganckimi fasonami. Monice, Kamie i Ewelinie zależy na budowaniu społeczności świadomych konsumentek, które pod koniec dnia spotykają się na wspólnej sesji jogi, a wcześniej docenią proces produkcji Commitment, w całości realizowany w Polsce i utrzymany w duchu mody zrównoważonej. Szlachetne surowce (naturalna skóra, wełna merynos, jedwab) zapewniają trwałość produktów, a sportowa bezszwowa linia Commitment wykonana jest z recyklingowanego poliamidu.
45 komentarzy