Terytorium wypowiedzi

Polskie marki modowe stawiają na zrównoważony rozwój, a młodzi projektanci posługują się modą, zabierając głos na tematy do tej pory pomijane przez branżę odzieżową. Co proponują rodzimi twórcy, którzy muszą odnaleźć się w nowych realiach społeczno-politycznych?

Tekst: Michał Koszek

Antonina Poppy

Antonina Poppy projektanatka
Antonina Poppy pochodzi z Warszawy, ale projektowania mody uczyła się na prestiżowej Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie. W swoim CV może już pochwalić się kilkoma angażami w światowych domach mody (m.in. Iris Van Herpen czy Vivetta), a teraz zaczyna pracować na własne nazwisko. W skład zaplanowanej na jesień kolekcji wchodzą przede wszystkim różne modele białych koszul. Wśród nich m.in. falbaniasta, romantyczna koszula z kołnierzem na stójce oraz unisexowa, inspirowana Alem Pacino, z kołnierzem stylizowanym na lata 70. i przeskalowanymi, ostro wyciętymi mankietami. Projektantka traktuje koszule jako DNA swojego przedsięwzięcia. – Wymyślam modele, które sama chciałabym nosić. Wierzę, że biała koszula jest ponadczasowa i że należy traktować ją jako ważną część polskiego dziedzictwa kulturowego – komentuje Poppy. Antonina rozwija równolegle także specjalną linię zrównoważonej mody, nad którą pracuje z Savage Taste Studio. W tym celu pozyskują tkaniny z odnawialnych surowców, a materiały farbują naturalnymi sposobami.

Agnieszka Wolnica

Antonina Poppy projektantka Antonina Poppy projektantka

Agnieszka Wolnica to tegoroczna absolwentka krakowskiej Szkoły Artystycznego Projektowania Ubioru. Jej dyplomowa kolekcja „Fartuszek” zebrała bardzo dobre recenzje. Przygotowując się do obrony, projektantka zainspirowała się babcinymi fartuszkami, charakterystycznymi dla gospodyń domowych z PRL. – Punktem wyjścia stały się prosty, luźny krój, kolorowe kwiatowe printy, praktyczne kieszonki oraz wykończenie lamówkami, od razu przywodzące na myśl tę specyficzną część odzieży – tłumaczy projektantka, która własnoręcznie uszyła całą kolekcję. „Fartuszek” jest bardzo sentymentalny, inspiracją były kobiety z najbliższego otoczenia Wolnicy. – Babcia zazwyczaj kojarzy się z ciepłem, dobrocią, cierpliwością, choć rodzinne relacje nie zawsze są łatwe. Starsze kobiety w fartuszkach – swoich codziennych uniformach, zajęte codzienną domową krzątaniną, są częścią świata, który powoli odchodzi w zapomnienie. Kolekcja opowiada o tym, że to, co proste i zwyczajne, również może być piękne – mówi Agnieszka.

Sara Kukier

Sara Kukier projektantka Sara Kukier projektantka

Świeżo upieczona absolwentka projektowania ubioru w Katedrze Mody Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie poświęciła swoją dyplomową kolekcję dekonstrukcji kultury poprawności religijnej. – Zdecydowałam się dekonstruować ubrania obrazujące garderobę pokolenia moich dziadków, którzy są dla mnie symbolem pewnego rodzaju „kultury poprawności religijnej”, w której wiara praktykowana była i jest w formie wielu nakazów i zakazów religijnych. Głównym przesłaniem mojej kolekcji jest opowiadanie nie o rytuałach religijnych, ale o żywej relacji z Jezusem – mówi Sara. Projektantka rozumie wiarę jako wolność. To dlatego dekonstruuje sztywny strój zakrywający sylwetkę od szyi po stopy, rozdziela warstwy, rwie tkaniny i zostawia surowe brzegi. Poprzez dobór różnorodnych pod względem urody, sylwetki i płci modeli, stara się zmienić utarty w religijnych schematach kulturowych poprawny kształt sylwetki damskiej i męskiej. – Uważam, że moda jest jeszcze nieodkrytym i niezgłębionym terytorium wypowiedzi oraz dyskusji na tematy wiary. Moim celem przy pracy nad kolekcją dyplomową było budowanie przestrzeni do dialogu poza instytucjami – dodaje Sara.

Kpodonou

Kpodonou projektantka

Choć na rynku istnieje od kilku lat, marka KPODONOU wkracza w nowy etap rozwoju. Prowadzona przez Sandrę Kpodonou i jej zespół firma rozwijana jest z myślą o przyszłości – najpierw edukacja klienta, dopiero potem sprzedaż. Na profilach marki w mediach społecznościowych pojawiają się komunikaty zachęcające do świadomej konsumpcji, np. promujące recykling. – Projektujemy krótkimi seriami, aby nie przyczyniać się do nadprodukcji ubrań – mówi Sandra. Zmiana zaczyna się od małych kroków – KPODONOU rezygnuje z jakiejkolwiek formy plastiku na wszystkich etapach tworzenia ubrań i akcesoriów. Każda z linii w całości szyta jest w Polsce. Torebki – znak rozpoznawczy marki – powstają przy użyciu stockowych metali i skóry z recyklingu. Podobnie jest ze sportową kolekcją KPODONOU, która ujrzy światło dzienne jesienią. Bluzy, spodnie, longsleeve’y i T-shirty wykonane są ze stuprocentowej bawełny, bez domieszek sztucznych włókien, a proces farbowania tkanin kontrolowany jest od początku do końca, tak aby nie stosować mocnych barwników. – Z każdym miesiącem odkrywamy nowe możliwości, wprowadzając do produkcji ostatniej generacji tworzywa o najwyżej jakości, które pozostają w zgodzie z nami – zapowiada Sandra.

This is Commitment

This is Commitment moda

This is Commitment wyrosło z wielu lat przemyśleń i doświadczenia. Za nową marką na polskim rynku stoją Monika Kapłan (ostatnio global marketing director marki Reserved), Kama Bojarczuk (wcześniej konsultantka współtworząca strategie marketingowe w branży mody, współpracowniczka Moniki) i Ewelina Wydra (projektantka z międzynarodowym stażem). Twórczynie czerpią inspiracje ze sportowej estetyki retro i współczesnych trendów, proponując funkcjonalne ubrania do jogi, których przeznaczenie nie ogranicza się do maty i sali gimnastycznej. Chodzi o minimalistyczne kroje, szeroką, ale spójną kolorystykę i przywiązanie do detali – łączenie typowo sportowych elementów z eleganckimi fasonami. Monice, Kamie i Ewelinie zależy na budowaniu społeczności świadomych konsumentek, które pod koniec dnia spotykają się na wspólnej sesji jogi, a wcześniej docenią proces produkcji Commitment, w całości realizowany w Polsce i utrzymany w duchu mody zrównoważonej. Szlachetne surowce (naturalna skóra, wełna merynos, jedwab) zapewniają trwałość produktów, a sportowa bezszwowa linia Commitment wykonana jest z recyklingowanego poliamidu.

-->