Fakty i mity greckie
Queerowy film drogi, który opowiada o wyprawie dwóch braci w poszukiwaniu ojca. 15-letni Danny, farbowany na blond homoseksualista z obrożą na szyi i królikiem w torbie, wyjeżdża z rodzinnej Krety do Aten. Odwiedza starszego o trzy lata, ułożonego Odysseasa, by powiadomić go o śmierci pochodzącej z Albanii matki. Jej odejście oznacza dla chłopców nie tylko żałobę, lecz także problemy prawne i finansowe. Aby im zaradzić, muszą odnaleźć niewidzianego od lat ojca – Greka, który podobno jest majętnym człowiekiem i mieszka w Salonikach. Tak się składa, że w tej miejscowości odbywa się casting do muzycznego talent show. Obdarzony skrywanymi umiejętnościami wokalnymi Ody chce wziąć w nim udział, by na cześć matki wykonać piosenkę włoskiej divy lat 70., Patty Bravo.
Jakkolwiek kuriozalnie to brzmi, oba te wątki są w tym filmie niemal równorzędne. „Xenię”, choć reklamowana jest jako współczesna grecka odyseja, z eposem Homera łączy jedynie imię jednego z bohaterów oraz miejsce akcji. Łączy być może też ogólny zamysł twórczy, ponieważ reżyser, poruszający się w kampowej estetyce, mnoży bez opamiętania wątki, tematy i stylistyki. Są tu miłosne relacje homo- i heteroseksualne, a także te ocierające się o kazirodztwo i prostytucję. Są rodzinne nieporozumienia i demony z przeszłości. Są problemy związane z dojrzewaniem, narodową identyfikacją i tożsamością płciową. Są nawiązania do kina samurajskiego i taniec synchroniczny. Są też sceny z pogranicza jawy i snu, w których prym wiedzie królik rodem z „Alicji w krainie czarów” i „Donniego Darko”. A w tle kryzys gospodarczy w Grecji oraz narastające nastroje kseno- i homofobiczne. W 49. minucie filmu słychać strzały. Niestety, grecki reżyser nie jest Homerem kina i brakuje w „Xenii” spójności i konsekwencji. Wystarczyłoby trochę więcej popracować nad scenariuszem i skrócić ten dwugodzinny film. Jednak fani kina LGBT i osoby tęskniące za wczesną twórczością Almodóvara na pewno „Xenię” polubią. [Karol Owczarek]
„Xenia”
reż. Panos H. Koutras
obsada: Kostas Nikouli, Nikos Gelia
Grecja/Belgia/Francja 2014, 128 min
Tongariro Releasing, 5 grudnia