„Z perspektywy Paryża” (recenzja)

Z perspektywy Paryża
Z perspektywy Paryża

Ten film to kino francuskie w pigułce: romantyczne uniesienia, egzystencjalne dylematy, bohaterowie dyskutujący o polityce, sztuce i filozofii, a wszystko to ukazane w stylu kojarzącym się z Nową Falą. Za sprawą czarno-białego, „przykurzonego” obrazu w pierwszej chwili można by pomyśleć, że oglądamy dzieło z lat 60. jakiegoś kolegi Godarda. Szybko jednak się okazuje, że akcja rozgrywa się współcześnie – świadczą o tym nowoczesne gadżety i aktualne tematy poruszane w rozmowach. Poznajemy losy młodego Etienne’a, który przenosi się z Lyonu do Paryża, by studiować reżyserię. Nie spodziewajmy się jednak autotematycznego dzieła o procesie powstawania filmu. To raczej opowieść o burzliwym dojrzewaniu, poszukiwaniu swojego miejsca w świecie, bolesnym wykluwaniu się prywatnej hierarchii wartości.

Pochmurny bohater wciąż nie jest pewien swoich decyzji. Pracując nad debiutancką fabułą, ogromną wagę przywiązuje do oceny innych – przede wszystkim radykalnego ideowo Mathiasa. Znacznie lepiej idzie mu w grach damsko-męskich. Choć utrzymuje, że wciąż kocha pozostawioną w rodzinnym mieście dziewczynę, na materacu w wynajmowanym mieszkaniu gości kolejne koleżanki. Dopomagają mu w tym cicha charyzma i atrakcyjna powierzchowność. Przeszkadzają – wyrzuty sumienia. Przełomem w życiu Etienne’a jest pojawienie się nowej lokatorki, aktywistki Annabelle. Imponuje mu ona jak żadna z kobiet, które do tej pory poznał. Problem w tym, że on jej niezbyt. Każdy, kto choć otarł się o studia, poczuje klimat tych koleżeńsko-romansowych perypetii. Fabułę poznajemy przede wszystkim w dialogach, które na szczęście stoją na wysokim poziomie i nie szeleszczą papierem. Film ma niespieszne tempo, co współgra z flegmatycznością głównego bohatera. Irytującego, ale też intrygującego. Za atut „Z perspektywy Paryża” niektórzy z pewnością uznają też sprytnie wplecioną krytykę kina Paola Sorrentino.

 

Tekst: Olaf Kaczmarek

„Z perspektywy Paryża” („Mes provinciales”)
reż. Jean-Paul Civeyrac
obsada: Andranic Manet, Diane Rouxel
Francja 2018, 137 min
Aurora Films, 19 października