Twórcy teatralni z Islandii w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

Rezyserka spektaklu Una Thorleifsdottir

Spektakl „≈[prawie równo]” jest pierwszą w Polsce realizacją sceniczną utworu Jonasa Hassena Khemiriego, m.in. laureata szwedzkiej August Prize za najlepszą książkę roku. W interpretacji uznanej, islandzkiej reżyserki Uny Thorleifsdottir, historia pozornie nie związanych ze sobą postaci, staje się opowieścią o tym, jak współczesna forma kapitalizmu zawłaszcza naszą rzeczywistość.
Bohaterowie: Martyna, Mani, Andrej i Freja znajdują się w odmiennych sytuacjach życiowych, które determinuje system ekonomiczny. Każde z nich wybiera inny sposób, by z nim walczyć.

≈[prawie równo]” jest zabawnym i jednocześnie nieco brutalnym spektaklem. Twórcy zapewniają publiczności maksimum rozrywki wartej każdej zainwestowanej złotówki! W przedstawieniu zostają wykorzystane elementy popkultury, jakich nie było jeszcze w polskim teatrze.

Una Thorleifsdottir jest znaną i cenioną w Islandii reżyserką teatralną. Studiowała na Royal Holloway w Londynie. Jest laureatką Islandzkiej Nagrody za najlepszą reżyserię oraz adiunktem na tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych. Od kilku miesięcy porównuje metody pracy w polskim teatrze z tradycją islandzką i wspólnie z rodziną poznaje nasz kraj. (więcej informacji w załączniku).

 Wywiad z Uną Thorleifsdottir, reżyserką przedstawienia

Opowiedz coś o swojej pracy w Kielcach.

Tutaj reżyseruję sztukę napisaną przez szwedzkiego pisarza. To będzie spektakl o ludziach, którzy walczą o swoje miejsce w systemie społecznym, pokazanych przez pryzmat ekonomii. Stąd pojawiają się zagadnienia ekonomiczne i polityczne. Mówimy o ubóstwie, kapitalizmie, o tym, jak wiele rzeczy w naszym życiu postrzegamy przez pieniądze, na co te pieniądze przeznaczamy, co chcemy dzięki nim zdobyć, jak chcemy żyć, ile to kosztuje i jak widzimy swoje życie w przyszłości. O tym jest ta sztuka.

To prawda, że aktorzy przy okazji prób mieli wykład z profesorem ekonomii?

Tak. Uważam, że to jest istotne, ponieważ przy okazji spektaklu bardzo dużo mówimy na temat ekonomii, teorii ekonomii, ważne jest, żeby aktorzy to rozumieli. To istotne także ze względu na różnice miedzy Polską a Islandią. W czasie ostatnich 10 lat te kraje miały inną sytuację ekonomiczną. Na Islandii mieliśmy ekonomiczną zapaść, wiele rzeczy musiało się zmienić, Polska nie miała takich problemów, rozwijacie się w odmienny sposób. Spotkanie z ekonomistą miało nam pozwolić lepiej to zrozumieć.

Jakie jest przesłanie spektaklu?

Myślę, że sztuka stawia więcej pytań niż daje odpowiedzi. Chciałabym, żeby rozwijała zagadnienia takie, jak: wartości, które cenimy u siebie i u innych. Czy rzeczywiście najważniejsze są pieniądze, nieruchomości, ubrania, jedzenie, na które wydajemy tyle pieniędzy? Teatr powinien prowokować do myślenia.

 

Gisli Galdur Thorgeirsson

Islandzki muzyk i kompozytor poruszający się w różnorodnych dziedzinach muzycznych, członek zespołów popowych, glamowych i rockowych, takich jak Trabant, Quarashi, Ghostigital, Motion Boys and Human Woman, z którymi nagrał kilka płyt i koncertował na całym świecie. Ukończył studia z zakresu produkcji muzycznej w Rhythmic Music Conservatory w Kopenhadze w 2015 roku, gdzie obecnie mieszka z rodziną. Pracuje jako DJ, komponuje muzykę dla teatru, filmu, radia, reklam telewizyjnych. Za teatralne projekty muzyczne był wielokrotnie nominowany do islandzkiej nagrody Performing Arts Award, w 2009 roku otrzymał nagrodę za dźwięk i muzykę do projektu teatralnego „Humanimal”. W 2016 roku skomponował muzykę do cieszącego się wspaniałymi recenzjami i nagradzanego krótkometrażowego filmu „Cubs” islandzkiej reżyserki Nanny Kristin Magnusdottir. Następnie połączył siły z reżyserką Ísold Uggadottir i skomponował muzykę do jej pierwszego pełnometrażowego filmu „And Breathe Normally”, który miał swoją premierę na Sundance Film Festival w styczniu 2018 roku.