Taśmy słońca, czyli trzy kasety od Sun Araw

Zanim Cameron Stallones stanie dziś na deskach Cafe Kulturalnej i odprawi swoje psychodeliczne, post-rockowe misterium w lo-fi my polecamy trzy intrygujące kasety, które niejednemu mogły umknąć w jego rozległej i wciąż puchnącej dyskografii. I choć nagrywane przez niego repetycyjne, spogłosowane mantry – jak wskazuje nazwa jego macierzystej wytwórni, Not Not Fun – z zabawą nie mają zbyt wiele wspólnego, to we wszystkich można odnaleźć kojący i bujający, wspólnotowy pierwiastek o którym współczesne plemiona dawno już zapomniały. Wciąż jednak pielęgnują go adepci jamajskiej szkoły dubu, pośród których człowiek znany jako Sun Araw zaprzysiężony został, kiedy tylko wszedł do studia z The Congos. Niewielu bowiem można mieć lepszych mistrzów niż jamajskie trio z którym Stallones i M. Geddes Gingras nagrali w 2012 roku album „Icon Give Thank”.

Geneva Hits

Mental Groove Records
2009

Wydane pod postacią 50. czterdziestominutowych kaset, wyimki z koncertów Sun Araw w genewskim klubie l’Usine, zarejestrowane zostały na trasie promującej album „Heavy Deeds”. Obok tytułowego numeru z płyty można tu jednak znaleźć tylko dwa utwory z poprzedzających longplay epki „Boat Trip” i minialbumu „Beach Head”, a także – a może przede wszystkim – przesterowany, transowy w swoim rytmie cover utworu Neila Younge’a „Barstool Blues”. Jako, że same kasety na discogsie pojawiają się rzadko i dobijają powoli do 100 euro, pozostaje nam się cieszyć, że cały dostępny na nich materiał możemy znaleźć na bandcampie.

Livephreaxxx!!!! (with Matthewdavid)

Leaving Records
2010

Zarejestrowane na żywo w Sun Ark Studios, sceniczne spotkanie Camerona Stallonsa z Matthewdavidem przypomina jamajskie praktyki wzorem, których instrumentalista jest na żywo dubowany przez producenta. Brzmienie instrumentu zyskuje nowe barwy przechodząc przez układy scalone maszyn, tony nikną w pogłosach, a efekty z frazami spajają się w nierozłączną całość. Podobnie jednak jak Sun Araw nie jest ortodoksyjnym uczniem karaibskich mistrzów, tak kurator labelu Leaving Records i jeden z najciekawszych przedstawicieli kalifornijskiej sceny bitowej, Matthewdavid nie jest klasycznym dubmasterem. Co ich jednak łączy z Lee „Scratch” Perrym i innymi mistrzami tej sztuki, to odległość na jaką w swoich kompozycjach potrafią zbliżyć się do kosmosu – namacalny wręcz dystans w którym ciężko czasem złapać powietrze, ale piękno nieboskłonu jest olśniewające.

Sun Ark Prayer Tapes Vol. 2

Sun Ark Records
2012

Kopiąc tunel – brzmi jednozdaniowy opis najnowszej kasety wypuszczonej przez domorosłe wydawnictwo Camerona Stallonsa. Druga część „taśm modlitewnych” jest pełną pogłosów i dronów solową medytacją nagraną za jednym podejściem w Sun Ark Studios. Retro-futurystyczny wydźwięk tej, podzielonej na dwie części, improwizowanej sesji pozwala znaleźć łączniki pomiędzy 60sową psychodelą i dubem a współczesnym brzmieniem kalifornijskiej sceny beatowej. W wybrzmiewających w bezmiarze kosmosu bezkształtnych efektach, a także w naturalnej, organicznej pulsacji kryją się bowiem uniwersalne tony dla których nie ważne są gatunkowe nazwy czy chronologia dziejów muzyki. By się do nich dokopać trzeba mieć jednak czysty umysł i otwarte uszy.

1 komentarz

Dodaj komentarz

-->