Straszny sezon!

Czego się boimy? Czego się lękamy?
My – artyści, my – Polacy, my – ludzie.

Startuje „Straszny sezon”. Autorski cykl niesamowitych wydarzeń zaprojektowany przez reżysera i aktora Marcina Hycnara.

Propozycja dla wszystkich, którzy lubią się bać, bawić i dociekać.

PROGRAM:
Bal u Wolanda | 20.01.2017 godz. 22.00
Nocny maraton filmów grozy I | 21.01.2017 godz. 20.00
Tajny detektyw | czytanie performatywne | 22.01.2017 godz. 19.00
Teatralny dom strachów #czegosięboimy #czegosięlękamy
27.01.2017 godz. 20.00 / 21.00 / 22.00
29.01.2017 godz. 18.00 / 19.00 / 20.00
4.02.2017 godz. 20.00 / 21.00 / 22.00
5.02.2017 godz.18.00 / 19.00 / 20.00
Nocny maraton filmów grozy II | 28.01.2017 godz. 20.00
Ghosttown – czytanie dramatu | 3.02.2017 godz. 19.00
Sodoma Gomora – Hotel / koncert | 3.02.2017 godz. 22.00

STRASZNY SEZON

Każdy się czegoś boi. Boimy się najbardziej osobiście: samotności, choroby, śmierci najbliższych i swojej własnej. Boimy się jako społeczeństwo: konfliktów zbrojnych i terroryzmu. Boimy się Boga: apokalipsy, końca świata, Jego gniewu i wiecznego potępienia na tamtym świecie. Boimy się zła. Wreszcie, boimy się wszystkiego, czym straszy nas popkultura: duchów, wampirów, zombie, demonów.

Każdy szuka sposobów, by swoje lęki i strachy oswoić, nauczyć się z nimi koegzystować, nie pozwalać, by brały górę. My wybraliśmy sztukę, bo nasza przewrotna natura sprawia, że w gruncie rzeczy troszkę lubimy się bać. Staramy się do tego trudnego, ryzykownego, a może nawet niebezpiecznego tematu podejść kompleksowo, różnorodnie i twórczo.

Zaczynamy BALEM U WOLANDA, czyli maskaradą, która – zakorzeniona w najlepszym literackim źródle – pozwoli na zabawę mimo wszechobecnego memento mori. TEATRALNY DOM STRACHÓW to propozycja dla widza otwartego i poszukującego, wypowiedź przedstawicieli najmłodszego pokolenia polskich reżyserów, głos osobisty, oryginalny i zaskakujący. NOCNY MARATON FILMOWY ma ukazać różne oblicza kina grozy, na przestrzeni wielu lat, estetyk i kultur. Oblicza dowcipne, nieznane i nierzadko szokujące. Spróbujemy nadać teatralną formę TAJNEMU DETEKTYWOWI, międzywojennemu wydawnictwu, które w nieco już zamierzchłych czasach, było wyjątkowym świadectwem ówczesnych lęków, a które niepokojąco rymuje się z naszym tu-i-teraz. Specjalnie dla nas młody autor Grzegorz Staszak stworzył GHOSTTOWN, dramat wymykający się prostym i jasnym ramom dobrze znanych dramaturgicznych konwencji. Śmiem twierdzić, że czegoś takiego nie czytałem nigdy wcześniej! Dowcipnym (mimo swojego mrocznego charakteru) zwieńczeniem naszego cyklu wydarzeń będzie koncert SODOMA GOMORA – HOTEL. Młodzi wykonawcy zaprezentują nieoczywiste interpretacje bardziej i mniej znanych mrocznych pieśni. Dużo młodości, energii, twórczego fermentu. Większość propozycji to wydarzenia jednorazowe, pstryk „iskierka zgaśnie”. Efemerydy. Zobaczcie, zanim znikną.

Polecam Państwu nasze przedsięwzięcie, którego siłą jest różnorodność. Będzie więc śmiesznie
i strasznie, tradycyjnie i nowocześnie, na serio i z przymrużeniem oka, kameralnie i z przytupem.
Zapraszam. I proszę się nie bać. W końcu nie taki diabeł straszny.

Marcin Hycnar, kurator Strasznego sezonu

TEATRALNY DOM STRACHÓW
#czegosięboimy #czegosięlękamy

Studenci II roku Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej mieli za zadanie odpowiedzieć na pytanie: „Czego się boimy? Czego się lękamy?”. My – młodzi, my – artyści, my – Polacy, my – ludzie. Jakie obawy i strachy towarzyszą nam na co dzień, a czego lękamy się od święta: fundamentalnie, jednostkowo, najbardziej? Z prób odpowiedzi na tak postawione pytanie powstała teatralna podróż. Młodzi, utalentowani adepci sztuki reżyserii dokonali samodzielnego wyboru w kwestii tekstów, konwencji, środków… (Przekleństwo wolności – na co się zdecydować, gdy wolno wszystko – oto codzienność twórcy, sprawdzian z odpowiedzialności). Powstała z tego specyficzna „piosenka o końcu świata”. W każdym
razie: świata, który znamy. Przy czym piosenka ta, to utwór na cztery oryginalne, niezależne głosy –
w tonacjach nie do podrobienia. Kwartet szczery i niebłahy. Ważki. Teraz tę partyturę oddajemy w
Państwa ręce. Może w którymś (nie)pokoju odnajdziecie swoje własne myśli i przeczucia. Być może w konfrontacji ze sztuką teatru uda się Państwu znaleźć ukojenie i oswojenie własnych obaw.
Myślę, że po to między innymi jest sztuka. Przyjmijcie ten głos młodych artystów. Będziemy mieć
z nich jeszcze – nomen omen – pociechę.

Reżyseria Marta Malinowska, Jan Hussakowski, Jan Jeliński, Michał Rogalski
Opieka artystyczna Marcin Hycnar

22.01 20:00 / 21:00 / 22:00
29.01 18:00 / 19:00 / 20:00
4.02 20:00 / 21:00 / 22:00
5.02 18:00/ 19:00 / 20:00

bilety 30/20 zł

„TAJNY DETEKTYW”
czytanie performatywne

„Zabiłam! — przyznała się Słabowiczowa na wstępie poczem z blaskiem nienaturalnym w oczach, zaczęła snuć straszną opowieść: Nie mogła żyć bez morfiny, a on chciał mi ją odebrać. Prawda, nękały go bardzo długi, których nie mógł spłacić, ale kochał mnie i ja go też kochałam. Zdradzał mi się nieraz z zamiarów samobójczych, a kiedy przekonałam się, że nie będę już mogła zdobywać morfiny, ja tę myśl pochwyciłam. Postanowi-łam wyzwolić się z nałogu przez śmierć, ale postanowiłam i jego zabrać ze sobą, bom go kochała, bom chciała, by pozostał moim na wieki…”
Czytelnicy Ilustrowanego Tygodnika Kryminalno-Sądowego – Tajny Detektyw snują marzenia o swoich niebanalnych przygodach. Każdy z nich chce być kimś innym, niż jest w prawdziwym życiu. Każdy marzy o sławie, nawet tej, która może prowadzić za kratki. Co wydarzy się, gdy pęknie granica pomiędzy fikcją a rzeczywistością? Z dnia na dzień życie bohaterów staje się pożywką dla kolejnych tajnych pożeraczy sensacyjnych artykułów. Medialna impreza nabiera tempa.
Reżyseria Daria Kopiec
Obsada Izabela Dąbrowska, Joanna Sokołowska, Jakub Gawlik, Dariusz Siastacz
Muzyka Natalia Czekała i Krzysztof Guzewicz
22.01 19:00
wstęp wolny

„GHOSTTOWN”
prapremierowe czytanie dramatu Grzegorza Staszaka

Maria – pielęgniarka wojskowa oraz oddana matka i żona – budzi się na peronie mrocznego, obcego miasta. Niczego nie pamięta, niczego nie rozpoznaje. Przemierzając opustoszałe ulice, w końcu trafia do domu, w którym powoli odkrywa przerażającą tajemnicę swojego losu i powody, dla których znalazła się w GHOSTTOWN. Czy upragniona prawda rzeczywiście przyniesie ukojenie?

„Wczoraj sprzątałam twoje zabawki, a dziś stoisz przede mną taki srogi, z zarośniętą twarzą i mówisz mi, że idziesz na wojnę. Nie możesz, nie pozwalam, zabraniam. Jeśli to zrobisz – umrę. Jeśli on to zrobi – nie pozwólcie mu przychodzić na mój grób.”
Prapremierowe czytanie dramatu Grzegorza Staszaka, napisanego specjalnie na potrzeby „Strasznego sezonu” w Teatrze Ochoty. Młody autor, znany widzom z jednoaktówki „Rocznica”, granej w ramach spektaklu „Triatlon”, kolejny raz przygląda się niszczącej sile rodziny. Tym razem jednak, znane antyczne archetypy zostają przefiltrowane przez obrazy kina grozy. Fani gatunku z pewnością odnajdą tu echa klasyki, takiej jak „Drabina Jakubowa” Adriana Lyne’a i „Pająk” Davida Cronenberga, czy powiew nowości w postaci nawiązań do głośnych ostatnio seriali „Stranger Things” i „American Horror Story”.
Reżyseria Marcin Hycnar
3.02 19:00
wstęp wolny

SODOMA GOMORA – HOTEL
koncert

“Kiedy życie ci się znudzi, zaczniesz niechęć czuć do ludzi,
Weź samochód, pojedź tam, w księżyca stronę.
Na lewo od właściwej drogi pensjonacik jest ubogi,
Który oferuje dobra niestworzone.
Za dnia niepozorny tak – architektoniczny wrak
Za to nocą wracają mu kolory,
Jak dziwce, co na żer wychodzi, nagle cud – wygląda młodziej!
Zapraszamy do Sodomy i Gomory!”
(tekst tytułowej piosenki autorstwa Michaliny Olszańskiej)

Sodoma Gomora Hotel – spektakl muzyczny w reżyserii Marcina Przybylskiego, którego scenariusz oparty jest na piosenkach znanych artystów nurtu noir oraz licznych filmów i musicali. Historię opowiadają młodzi aktorzy wcielający się w bohaterów zespołu obsługi hotelu, który na pozór zwykły i nie wyróżniający się spośród innych nocą przeradza się w miejsce grozy. Ciągną do niego przeróżni amatorzy uciech, perwersji i dekadenckich szaleństw z pogranicza horroru i kryminału. Całość pełna jest jednak humoru i dystansu do prozaicznego życia. Spaja ją przygotowana pod kierunkiem Andrzeja Perkmana oprawa muzyczna, w której dominuje jazz i ballada.

Pokój Nr 1 – Sodoma i Gomora
W wykonaniu całego naszego staffu
Kompozytor: Krzysztof Herdzin
Autor tekstu: Michalina Olszańska

Pokój Nr 2 – Przyjaciele z Zaświatów
W wykonaniu Karoliny Szeptyckiej
Z bajki Ksieżniczka i żaba

Pokój Nr 3 – Rosół
W wykonaniu Karoliny Gwóźdź
Z repertuaru Marii Peszek

Pokój Nr 4 – My Name
W wykonaniu Piotra Janusza
Słowa i muzyka: Lionel Bart
Tłum. Daniel Wyszogrodzki

Pokój Nr 5 – Mózgu Wróć
W wykonaniu Aleksandry Lechocińskiej
Z musicalu Frankenstein

Pokój Nr 6 – Tak To Ja
W wykonaniu Roberta Mroza
Z musicalu Frankenstein

Pokój Nr 7 – Brzydala
W wykonaniu Aleksandry Lechocińskiej
Z repertuaru Domowych Melodii

Pokój Nr 8 – Remains of the day
W wykonaniu Piotra Janusza
Słowa i Muzyka: Danny Elfman
Tłum. Piotr Janusz

Pokój Nr 9 – Dno
W wykonaniu Karoliny Gwóźdź
Z repertuaru Tom’a Waits’a
Tłum. Roman Kołakowski

Pokój Nr 10 – Epiphany
W wykonaniu Roberta Mroza
Z musicalu Sweeney Todd

Pokój Nr 11 – Zboczona Leśniczka
W wykonaniu Karoliny Szeptyckiej
Z musicalu Franken Stein
Piotr Dziubek

Pokój Nr 12 – Piosenka O Mordowaniu
W Wykonaniu całego staffu
Z musicalu Frankenstein

Śpiew Aleksandra Lechocińska, Karolina Szeptycka, Karolina Gwóźdź, Robert Mróz, Piotr Janusz,
Akompaniament Andrzej Perkman
Opieka artystyczna Marcin Przybylski

3.02 22:00
bilety 30/20 zł

BAL U WOLANDA
maskarada

„- Bal!!! – przeraźliwie wrzasnął kot i w tejże chwili Małgorzata krzyknęła i na kilka sekund zamknęła oczy. Bal zwalił się na nią najpierw pod postacią jasności, a zarazem dźwięku i zapachu”.

Woland zaprasza na bal!

Tańce z odrobiną mroku i makabry z najlepszych literackich źródeł. Zobacz, co kryje się za szklaną szachownicą! Być może znajdziesz to, czego szukasz: zapomnienie i taniec. W końcu, jak obiecuje Woland: „każdemu będzie dane to, w co wierzy”. Gospodarz wieczoru zapewni niezapomniane wrażenia, podlane odrobiną spirytusu.

„– To wódka? – słabym głosem zapytała Małgorzata. Kot poczuł się dotknięty i aż podskoczył na krześle.
– Na litość boską, królowo – zachrypiał – czyż ośmieliłbym się nalać damie wódki? To czysty spirytus!”

Opieka artystyczna Anna Gryszkówna

20.01 22:00
bilety 10 zł