Rusza Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab 2018

PATCHlab 2018

Czy sztuczna inteligencja jest zdolna do stworzenia dzieła sztuki? Jeśli chcecie poznać odpowiedź na to pytanie, odwiedźcie festiwal Patchlab, który odbędzie się w w dniach 23-28 października w Krakowie. Tematem 7. edycji festiwalu  będą ARTBOTY.  Artyści tegorocznego programu będą przyglądać się światu, którego coraz większą część stanowią inteligentne algorytmy, podejmą także próbę nawiązania kontaktu z kreatywną sztuczną inteligencją (AI).

W 2014 roku naukowcy stworzyli nową wersję testu na inteligencję maszynową. Sztuczna inteligencja, jeśli chce go zdać, musi wykazać się wyobraźnią i na podstawie dostarczonych danych stworzyć dzieło sztuki. Nie musi to być dzieło wybitne, liczy się kreatywność. Czy poza ogromną mocą obliczeniową, przewyższającą możliwości człowieka, sztuczna inteligencja (AI) może być kreatywna? Jak może wyglądać taka twórczość i jak może być postrzegana przez ludzi? Czy rozwój AI doprowadzi do radykalnej zmiany w tym, jak definiujemy dzieło sztuki? I jeszcze jedno pytanie: czy fakt, że sztuczna inteligencja potrafi coś stworzyć wpłynie na nasz stosunek do niej? Nad tym wszystkim zastanowić się możemy podczas tegorocznej edycji festiwalu Patchlab.

Podczas 6 festiwalowych dni i nocy zaprezentowane zostaną prace 43 artystów z Polski, Austrii, USA, Niemiec, Francji, Słowenii, Meksyku, Tajwanu i Japonii. Ekspozycje zaplanowano m.in. w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Małopolskim Ogrodzie Sztuki, Wydziale Odlewnictwa AGH w Krakowie, Hevre + 1 i Szpitalnej 1. W ramach festiwalu będzie można poddać się narysowaniu przez roboty – wszystko dzięki instalacji Human Study 5 Robots Names Paul Patricka Tresseta, powstałej we współpracy z Tate Modern; zobaczyć świat z perspektywy dronów w performensie francuskiego artysty Maotic oraz cyberpankową operę o załamanej psychicznie sztucznej inteligencji uwięzionej w maszynie włoskiego artysty Datacode, a także przyjrzeć się manifestującym robotom słoweńskiego duetu Niki Oblak i Primoza Novaka.

Algorytmy będą tworzyć obrazy, komponować muzykę, grać w gry i pisać wiersze, a podczas warsztatów będzie można nawet stworzyć własnego artbota. Na otwarciu wystawy napoje będą podawane przez robota Spritzerbota, a inteligentny obraz ujawni myśli maszynowe na temat odwiedzających. Oprócz dzieł sztuki współczesnej Patchlab zaprezentuje również te z ostatniej dekady, które w znacznym stopniu przyczyniły się do rozwoju sztuki cyfrowej. W tym roku zaprezentowana zostanie twórczość robotyczną Senstera, stworzona w latach 1969-71 przez polskiego artystę Edwarda Ihnatowicza.

W programie znalazły się także pokazy sztuki wideo, kuratorowane przez Piotra Krajewskiego, dyrektora artystycznego Biennale Sztuki Mediów WRO oraz wybór audiowizualnych występów na żywo z wykorzystaniem systemu projekcji 360 stopni. W programie szeroka propozycja spotkań, prezentacji i wykładów, w tym m.in. panel prowadzony przez Wiesława Bartkowskiego – poświęcony technologiom obliczeniowym w sztuce. Sobotnia noc będzie należeć do DJ-ów i VJ-ów z Niemiec, Polski i Meksyku tworzących na żywo w klubie Szpitalna 1.
Pełen program festiwalu na stronie WWW.

 

—————————————–

Festiwal Sztuki Cyfrowej Patchlab to coroczne wydarzenie poświęcone sztuce, która powstaje w oparciu o najnowsze technologie i nowe media. Skupia potencjał twórczy ukryty w maszynach, algorytmach, programowaniu i w bazach danych. Pokazuje prace artystów uznanych, ale także tych spoza głównego obiegu. Eksploruje ważne zjawiska we współczesnej kulturze i sztuce, m.in. VR, rozszerzoną rzeczywistość, sztuczną inteligencję, hakowanie i tożsamość cyfrową.