Rokia Traoré, Nneka, Mulatu Astatke i inni wśród headlinerów 14. edycji Festiwalu Skrzyżowania Kultur

Już po raz czternasty w ramach Festiwalu Skrzyżowanie Kultur na festiwalowej scenie wystąpią wybitni artyści. W line-upie bardzo ważne miejsce zajmuje Afryka, ale niezależnie od miejsca pochodzenia, każdy z artystów, który wystąpi od 16 do 22 września pod Pałacem Kultury i Nauki, właśnie poprzez muzykę buduje swoją opowieść i tożsamość. 

Koncert inauguracyjny rozpocznie Waldemar Bastos, wokalista o portugalskich korzeniach urodzony na pograniczu Angoli i Konga. Siłą jego muzyki są wartości uniwersalne: nadzieja, pojednanie i harmonia pomiędzy ludźmi. Swój przekaz artystyczny formuje słowem i melancholijnym głosem. Drugi koncert należy do wielkiej malijskiej gwiazdy – Rokii Traoré. To wokalistka, kompozytorka i poetka łącząca elementy muzyki z rodzinnego kraju z wpływami rocka, bluesa i soulu. Artystka przywiezie do nas własne opowieści – historię Malii i współczesne problemy życia codziennego.

Niespodzianką tegorocznej edycji będzie przyjazd Mulatu Astatke – etiopskiego wizjonera określanego mianem twórcy „ethio-jazzu”. Jego historia kariery to również historia muzycznej podróży przez trzy kontynenty, a także wzajemnego przenikania się wielu stylów i gatunków. Na scenie zobaczymy też legendarną formację z Senegalu – Orkiestrę Baobab. Ich muzyka stanowi esencję stylu afro-kubańskiego – to jedna z najważniejszych afrykańskich grup muzycznych.

Do grona artystów dołączy również Nneka – wszechstronnie utalentowana nigeryjska wokalistka, która w wieku 19-tu lat wyjechała do Niemiec na studia. Jak sama przyznaje, pisanie piosenek i śpiewanie pomagały jej wówczas złagodzić samotność, szok kulturowy i tęsknotę za krajem. Z kolei Kinga Ayisobę można przedstawić jako charyzmatycznego „króla” muzyki kologo z północno-wschodniej Ghany, a muzyka tunezyjsko-francuskiej grupy Ifriqiyya Electrique to postindustrialne doświadczenie współczesnej interpretacji hipnotycznego tunezyjskiego rytuału Banga. 

Niezwykle ciekawie zapowiadają się muzyczne projekty specjalne festiwalu. Podczas Sounds Like Poland zostanie zaprezentowany polsko-perski projekt „When masters meet”, który jest wynikiem współpracy Marii Pomianowskiej z Hooseinem Alizadehem. Kolejnym projektem specjalnym – tym razem podczas bloku Kolektyw Europa – będą „Romowie Europy”. Agata Siemaszko zaprosiła do współpracy zespół Laćhe Lavutara oraz Kalmana Balogh’a, potomka jednej z najsłynniejszych dynastii cygańskich muzyków na Nizinie Panońskiej. 

Podczas Sounds Like Poland wystąpią również WoWaKin Trio oraz Bester Quortet. Pierwsza grupa łączy różne doświadczenia muzyczne, swobodnie i brawurowo interpretując tradycyjny repertuar polskiej wsi, drugi natomiast to formacja z odważnym programem opartym na kompozycjach własnych łączących muzykę klezmerską z elementami klasyki, jazzu, awangardy, nurtu world beat z improwizacją włącznie. Festiwal zamknie m.in. koncert gościa z Brazylii. Tiganá Santana to młody wokalista i gitarzysta sięgający głęboko do afrykańskich korzeni muzyki brazylijskiej. Zachwyca swoją delikatnością i subtelną, a zarazem przykuwającą uwagę barwą głosu.

PROGRAM 14. FESTIWALU SKRZYŻOWANIE KULTUR

16 września (niedziela)

godz. 11:00 – Małe Skrzyżowanie Kultur: koncert dla dzieci „Rozśpiewany las” w wykonaniu zespołu Whislteberries (Irlandia, Polska)
godz. 19:00 – Koncert inauguracyjny: Waldemar Bastos (Angola), Rokia Traoré (Mali)

17 i 18 września (poniedziałek, wtorek) – wydarzenia towarzyszące

19 września (środa)

godz. 19:00 – SOUNDS LIKE POLAND: Wowakin Trio, Bester Quartet, Maria Pomianowska i Hossein Alizadeh (Iran)

20 września (czwartek)

godz. 19:00 – KOLEKTYW EUROPA: Agata Siemaszko i Laćhe Lavutara (Polska, Słowacja, Węgry), Orchestra Baobab (Senegal)

21 września (piątek)

godz. 19:00 – DANCING COCKTAIL: King Ayisoba (Ghana), Nneka (Nigeria/Niemcy), Ifriqiyya Electrique (Tunezja, Francja)
godz. 23:00 – barStudio / DJ set

22 września (sobota)

godz. 19:00: Tiganá Santana (Brazylia), Mulatu Astatke (Etiopia)
godz. 23:00 – barStudio / DJ set

Dodaj komentarz