Rewolucja konsumencka w Czarny Piątek – wywiad z Katarzyną Salus

Już 29 listopada  odbędzie się prawdziwa  rewolucja. Rewolucja Konsumencka w Czarny Piątek czyli inicjatywa, która powinna szczególnie zainteresować osoby chcące żyć w duchu zero waste.

Rozmawiamy z Katarzyną Salus – Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, która jest organizatorem Rewolucji.

– Wasza inicjatywa doskonale wpisuje się w to co w ostatnich miesiącach obserwujemy w mediach i sieci. Strajki klimatyczne,  zero waste, weganizm. Czy przyszła pora na prawdziwą rewolucję?

Planeta jest tylko jedna i jej zasoby są ograniczone. Od jakiegoś czasu wiadomo, że zmiany klimatyczne związane z nieodpowiedzialną i nadmierną konsumpcją postępują w zastraszającym tempie. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że owszem, mamy jeszcze czas by coś zmienić, ale mamy go naprawdę mało. Drobne kroczki już nie wystarczą, potrzebny jest społeczny ruch prowadzący do zmian, które będą miały znaczenie, czyli do zmian postępowania dużych firm i naprawienia obowiązujących regulacji prawnych. To się da zrobić, ale czas ucieka – dlatego właśnie potrzebna jest rewolucja.

– Co możemy zrobić, żeby samemu zacząć rewolucję w swoim najbliższym otoczeniu?

Podobno aby trwała zmiana społeczna się wydarzyła, wystarczy 3% przekonanych. Warto zacząć od siebie i wpływać na znajomych, którzy z kolei wpłyną na kolejnych, tworząc efekt domina. Weźmy przykład plastiku, kiedy to rosnąca w społeczeństwie świadomość i swoista „moda” doprowadziły do zmian prawnych – to właśnie dzięki naciskom konsumentów i konsumentek w Parlamencie Europejskim przegłosowano zakaz używania plastikowych jednorazówek. Zwykłemu człowiekowi nie jest jednak łatwo wpływać na firmy czy prawodawstwo. W tym przypadku warto wspierać organizacje, które mają wieloletnie doświadczenie w kampaniach konsumenckich czy w kampaniach do firm i wiedzą, że konsekwencja i presja przynoszą rezultaty. Warto takim organizacjom pomagać finansowo, ale również brać udział w ich inicjatywach, np. podpisywać petycje i apele.

Rewolucja w „Czarny Piątek”. To bardzo symboliczna data…

W ostatni piątek listopada na całym świecie rozpoczynają się świąteczne wyprzedaże i prawdziwe sklepowe szaleństwo. W zeszłym roku widziałyśmy z Marysią Humą (prezeską Fundacji) jak młodzi ludzie wbiegali do sklepów z ogromnymi walizkami, do których chcieli zmieścić zakupione na promocji ciuchy. Taka bezmyślność jest przerażająca. Nie bez powodu nasze wydarzenie odbywa się właśnie w Black Friday. Chcemy uświadomić konsumentom/tkom, jakie problemy  i zagrożenia niesie ze sobą nieodpowiedzialna i nadmierna konsumpcja. Trzeba głośno mówić o tym, że produkcja ubrań wiąże się z katastrofalnym niszczeniem środowiska i łamaniem praw człowieka, zarobki szwaczki szyjącej nasz podkoszulek nie wystarczają na zaspokojenie podstawowych potrzeb, a nasza koszulka kupiona za bezcen trafi na śmietnik po kilku założeniach, a potem na wysypisko śmieci, gdzie będzie się rozkładała przez kilkaset lat.

Katarzyna Salus – Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie

 

 

Co czeka na osoby, które odwiedzą Mysią 29.11?

Na Mysiej będzie można wziąć udział w warsztatach naprawiania odzieży, renowacji butów czy tworzenia woskowijek. Odbędą się także wykłady na temat zawartości szkodliwych chemikaliów w odzieży, co jest kolejnym problemem, z którego istnienia nie zdajemy sobie sprawy.  Podczas wydarzenia zostanie również zaaranżowana tzw. „wymienialnia”, czyli miejsce, w którym będzie można coś zostawić lub zabrać coś, co ktoś tu włożył. Będzie też można tu nas zostawić czarne wypłowiałe ubrania, które zostaną zafarbowane w ekologicznej farbiarni i odesłane do właściciela/ki.  Zaprezentujemy również aplikację „Pytaj o chemię”. Dzięki tej aplikacji będzie można w łatwy sposób, skanując kod kreskowy artykułu, zapytać firmę, czy w jej produkcie znajdują się szkodliwe chemikalia.

 

Jakie jedno wydarzenie, z bogatego programu imprezy, polecilibyście osobie, która dopiero zaczyna swoją „przygodę” ze zmienianiem konsumenckich nawyków?

Gorąco polecamy wykłady, np. wykład Grażyny Latos z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie na temat warunków pracy w polskich szwalniach. Grażyna przeprowadziła kilkanaście wywiadów z pracownicami (również byłymi) zakładów z Polski. Jeśli chcecie się dowiedzieć jak praca szwaczek wygląda od kuchni, to bardzo polecam to spotkanie. Dwa wykłady dotyczące chemikaliów w odzieży (jeden wygłosi dr Aleksandra Rutkowska z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, a drugi Paweł Urbański z firmy KnkKanaka) otworzą Wam oczy, na to, jakie niebezpieczne chemikalia dostajemy w „promocji” wraz z nowymi ciuchami.

A co dalej? Czy planujecie już kolejne wydarzenia?

Lotna ekipa FKO jest w ciągłym ruchu. Nasze stoisko zobaczycie na wielu letnich festiwalach, festiwalach Zero Waste czy wydarzeniach związanych tematycznie z odpowiedzialną konsumpcją. Jednak kolejny duży event organizowany przez samą Fundację planujemy na wiosnę.

Więcej informacji:

https://www.ekonsument.pl/BlackFriday

https://www.ekonsument.pl/rewolucja

Aktivist jest jednym z patronów akcji. Z pełnym programem Rewolucji zapoznacie się TU.