Poznajcie Tylko – polskich dizajnerów mebli z Warszawy

Możesz nie tylko zdecydować o jego kolorze, wysokości, szerokości, rozstawie i układzie półek, ale też dzięki funkcjonalności rozszerzonej rzeczywistości możesz go od razu wirtualnie ustawić w swoim mieszkaniu, żeby sprawdzić, jak będzie się na wybranym miejscu prezentował. Twórcy rewelacyjnej (i rewolucyjnej) aplikacji Tylko będą tylko jednymi z gości festiwalu dizajnu, który przez cały wrzesień trwa w Warszawie Powiśle.

DSCF8583_f

Taki obrazek. Wielki magazyn pełen smutnych mebli. Czekają w ciemnościach, aż ktoś zabierze je do domu. Postawi lampkę, ułoży płyty, wypełni książkami. Ale wiele z tych mebli nigdy nie znajdzie domu… Ten gotowy scenariusz na kolejną kreskówkę Pixara dla zbyt empatycznych dorosłych w przypadku Tylko nigdy nie zostanie zrealizowany. – Nie produkujemy bezpańskich mebli. Każda rzecz, którą tworzymy, ma swojego właściciela, swój dom – podkreśla Benjamin Kuna, gdy spotykam się z nim w siedzibie firmy w warszawskim Soho. Zaczynali w piątkę: Mikołaj Molenda, Michał Piasecki (już z nimi nie pracuje), Hania Kokczyńska, Jacek Majewski i Benjamin. Teraz zatrudniają 25 osób, kolejnych pięć pracuje w niedawno otwartym biurze w Berlinie.
Robbie-Tylco-67751

Długo debatowali nad nazwą. – Wciąż mamy google docsa z setkami propozycji, to był traumatyczny okres w naszym życiu – śmieje się Benjamin. „Tylko” ma tę zaletę, że na obcych rynkach nie odstrasza, nie narzuca skojarzeń, a na polskim kusi obietnicą prostoty. – Chodziło przede wszystkim o uproszczenie. To, czym jesteśmy, to efekt wyjęcia wszystkich zbędnych elementów z procesu zakupu mebli. Jest tylko fabryka, my i klient. Nie ma pośredników, dostawców, sklepów, sprzedawców. Nic, co nadmuchuje marżę – tłumaczy. Prosty jest też proces kastomizacji każdego mebla. Budujemy go za pośrednictwem aplikacji, korzystając z elementów udostępnionych przez projektanta. Jak tłumaczy mi Benjamin, chcieli uniknąć zjawiska zwanego „analysis paralysis”, polegającego na tym, że mając zbyt duży wybór, nie dokonuje się żadnego. Ale chodziło też o to, aby kastomizując nie udało się mebla popsuć. – Autorem naszych mebli jest dizajner, który projektuje pewne spektrum możliwości – podkreśla Benjamin. – Klient dostosowuje je do swoich potrzeb. Ale to spektrum jest na tyle ograniczone, że charakter mebli, ich proporcja, styl zawsze zostaną zachowane – zapewnia.
Kiedy pytam go o meble młodości, Benjamin nie mówi o meblościankach ani o zestawie wypoczynkowym Kontiki, które nie tak dawno stały w każdym polskim mieszkaniu. W jego pierwszym mieszkaniu, podobnie jak w mieszkaniach niemal wszystkich jego znajomych, królowała Ikea. – Te meble były po prostu w zasięgu portfela, ale były też do niczego, szybko się psuły, a żeby je kupić, trzeba było jechać na wycieczkę za miasto i chodzić po tym labiryncie w poszukiwaniu czegoś co nam w miarę odpowiada – wspomina. – Ikea była jedyną dużą rewolucją w świecie mebli przez ostatnie dziesięciolecia, czas był już coś z tym zrobić. Tylko ma być krokiem w stronę tej rewolucji – deklaruje. I coś w tym jest, bo gdy świat opłakiwał wycofanie jednego z najpopularniejszych ikeowskich regałów, jeden z francuskich portali wskazał mebel Tylko jako jego następcę. Posypały się zamówienia od didżejów. – Nasze regały wypełniają się płytami winylowymi w całej Europie!


wrzesien z designem reklama-01

Wrzesień z designem w Warszawa Powiśle

31.08 Agata Szydłowska rozmawia z Olą Niepsuj

1.09 Mateusz Halawa ze School of Forms rozmawia z Dorotą Kabałą o projektowaniu dla sportu i usportowionego ciała

3.09 Adam Mazur i Łukasz Gorczyca przeprowadzą analizę projektową i merytoryczną wybranych photobooków.

7.09 Rene Wawrzkiewicz i Patryk Hardziej. Jak zaprojektować logo. Rozmowa o projektowaniu symboli i znaków graficznych.

8.09 Mateusz Halawa ze School of Forms rozmawia z Jolą Starzec o projektowaniu dla przestrzeni publicznej i tym, jak kształtowanie przestrzeni jest kształtowaniem relacji społecznych

14.09 Agata Szydłowska rozmawia z Michałem Szotą

16.09 Łukasz Dziedzic i Adam Twardoch o projektowaniu fontów i rodzinach krojów „CLAN” i „LATO”

21.09 Agata Szydłowska rozmawia z Małgorzatą Gurowską i Joanną Ruszczyk

22.09 Mateusz Halawa ze School of Forms rozmawia z Mikołajem Molendą o TYLKO i zmieniających się relacjach miedzy projektantem a użytkownikami w kontekście „adaptable authorship”

28.09 Agata Szydłowska rozmawia z Dominikiem Cymererm