Osnowa – z szacunku wobec planety

Kapsułowe kolekcje, szacunek dla rzemiosła, certyfikowane materiały i dbałość o środowisko to  wartości przyświecające Paulinie Wardak i Paulinie Sołtyk – twórczyniom nowej, odpowiedzialnej marki modowej – Osnowa, która niedawno zadebiutowała na polskim rynku.

Swoją kolekcję dziewczyny przygotowały z niezwykłą dbałością o najdrobniejsze szczegóły. Można w niej znaleźć jeansy z materiału pochodzącego w stu procentach z recyklingu, jest kurtka z poliestru powstającego z butelek wyławianych z oceanów. Wszystkie ubrania szyte są w Polsce. Wszystko jest tu przemyślane i starannie wyselekcjonowane. Od materiałów, z których szyte są ubrania przez guziki wykonane z naturalnego drewna orzecha i z masy perłowej, etykiety z papieru kukurydzianego po opakowania z recyklingowanej tektury. Dziewczyny nie uznaja chodzenia na skróty i kompromisów.  Nam dwie Pauliny opowiadają o tym, jak pracowały nad swoją kolekcją.

Staranna selekcja materiałów i dbałość o szczegóły ubrań Osnowy są imponujące. Jak długo pracowałyście nad pierwsza kolekcją?

Bardzo dziękujemy za miłe słowa. Przygotowanie pierwszej kolekcji i sklepu online zajęło nam 10 miesięcy. Zależało na tym, żeby zachować wysoką jakość i spójność, dlatego włożyłyśmy dużo energii i pracy w to, żeby podejść do marki konsekwentnie, nawet kosztem większej ilości czasu spędzonego chociażby na poszukiwaniu odpowiednich surowców.

Czy zbudowanie całego procesu projektowania i szycia w sposób odpowiedzialny wobec środowiska i ludzi wymaga dużego wysiłku? Co było największym wyzwaniem?

Tak, to żmudny i wymagający proces. Przede wszystkim dlatego, że w branży modowej nadal brakuje dobrych, proekologicznych rozwiązań. Największym wyzwaniem dla nas było pozyskanie odpowiednich materiałów w rozsądnych cenach. Dostępność w Polsce materiałów z recyklingu czy z wiarygodnymi certyfikatami jest na niskim poziomie. Po prawdziwe perełki jak np. certyfikowany japoński elastan ROICA musiałyśmy sięgnąć za granicę. Podobnie jest z dodatkami wysokiej jakości, takimi jak nici, czy guziki z surowców naturalnych, metalowe wykończenia bez dodatku niklu – dużo czasu zajęło nam znalezienie odpowiednich dostawców.

Na jakim etapie rozwoju świadomości dotyczącej odpowiedzialnej mody waszym zdaniem jest Polska?

Polki są coraz bardziej świadomymi konsumentkami i bardzo nas to cieszy!  Chcemy jako marka aktywnie edukować nasze klientki na temat materiałów, certyfikatów czy procesu produkcji. Cieszy nas to, że ludzie zadają nam pytania o to, z czego są nasze produkty, kto je szyje. To znaczy, że zainteresowanie tymi tematami rośnie, że Polki już nie chcą chodzić w t-shirtach ze słabej jakości poliestru, uszytych w wątpliwych warunkach. Że zależy im, żeby ubrania były biodegradowalne i żeby osoby odpowiedzialne za ich wytworzenie zostały uczciwie wynagrodzone. Mamy nadzieję, że taka aktywna postawa konsumentów wymusi na firmach w branży modowej większą transparentność i realne zmiany na poziomie globalnym.

Czy wam samym zdarzają się czasem modowe wpadki? Zakupy w sieciówce?

Przyznam szczerze, że odkąd zaczęłyśmy pracę nad własną marką, nasze podejście do zakupów zmieniło się diametralnie. Oczywiście był to proces. Obie zaczęłyśmy od radykalnej redukcji szafy, oddając lub sprzedając te rzeczy, które były w niej zbędne. Dzisiaj dokonujemy zdecydowanie bardziej racjonalnych zakupów, które poprzedzone są wnikliwą analizą naszych prawdziwych potrzeb. Dużą wagę przywiązujemy do pochodzenia ubrań i ich składu. Staramy się unikać sieciówek i chętnie wybieramy małe polskie marki lub marki globalne, prowadzące odpowiedzialną politykę jak np. Patagonia. Jesteśmy też fankami rzeczy z drugiego obiegu, czyli sklepów vintage i second-hand, również tych online.

Osnowa – szlachetna moda przyjazna planecie

Minimalistyczne ubrania z materiałów pochodzących z ekologicznych i certyfikowanych źródeł są szyte ręcznie w Polsce. Swoimi przemyślanymi kolekcjami założycielki nowej marki promują zrównoważoną i etyczną modę. Wybierając te najcenniejsze, bo przyjazne dla środowiska tkaniny, możemy zrobić coś dobrego dla siebie i dla planety.

Wyróżnikiem Osnowy są ekologiczne i pochodzące z recyklingu materiały, produkowane przy wykorzystaniu minimalnej ilości wody, bez użycia pestycydów i farbowane naturalnymi barwnikami roślinnymi. W kwestii jakości twórczynie marki nie uznają kompromisów, dlatego w ich kolekcjach znalazły się międzynarodowe certyfikaty, takie jak GOTS potwierdzający, że wszystkie etapy produkcji materiału opierają się na naturalnych włóknach z ekologicznych upraw, czy GRS wskazujący na to, że ubrania zawierają co najmniej 20% materiału pochodzącego z surowców wtórnych. W pierwszej kolekcji MINIMAL znajdziecie m.in.

  • body z jedynym na świecie certyfikowanym japońskim elastanem Asahi Kasei,
  • culloty jeansowe pochodzące w 100% z recyklingu,
  • chinosy z organicznej argentyńskej wełny z certyfikatem ICEA gwarantującym pochodzenie wełny z organicznych farm gdzie zwierzęta są traktowane z szacunkiem, a produkcja odbywa się zgodnie z restrykcyjnymi zasadami chroniącymi środowisko,
  • kurtka z materiału Newlife™ czyli wytrzymałego poliestru, który powstaje w 100% z plastikowych butelek wyławianych z oceanów;
  • dodatki z bio jedwabiu z certyfikatem GOTS obejmującym wszystkie etapy produkcji, od powstania nici do farbowania naturalnymi barwnikami i wykończenia materiału.

Kapsułowe kolekcje

Mniej naprawdę znaczy więcej, i lepiej. Ubrania z metką Osnowy powstają w ramach dwóch kolekcji rocznie – zgodnie z naturalnymi sezonami wiosna/lato i jesień/zima – i tworzą kolekcje kapsułowe z maksymalnie kilkunastoma elementami. Bazą są ponadczasowe kroje i stonowane kolory, z których można łatwo komponować spójne zestawy. Tak zbudowana garderoba będzie służyła latami, bez względu na błyskawicznie zmieniające się trendy i w zgodzie z dobrem środowiska. Założycielki marki stawiają na edukację – proponując każdej osobie, która zakupi całą kolekcję, indywidualny przegląd szafy przez stylistę, który doradzi, jak budować szafę kapsułową od podstaw. Mając świadomość, że mimo wysokiej jakości, ubrania z czasem niszczą się, Osnowa zachęca do uczestnictwa w programie dedykowanym modzie cyrkularnej, który umożliwia klientowi wymianę starej kolekcji na nową, z możliwością przekazania zużytych ubrań do recyklingu.

Szczegół ma znaczenie

Małe rzeczy mają dużą wartość, dlatego przy wykończeniach ubrań Osnowy dba się o detale. Guziki powstają z naturalnego drewna orzecha i z masy perłowej, a te wykorzystane do jeansów – podobnie jak suwaki – są z metalu bez dodatku niklu. Stałe metki przy ubraniach są szyte z bawełny, a etykiety tworzy się z papieru kukurydzianego z recyklingu. Opakowania, w których ubrania docierają do klientek, pochodzą z recyklingowanej tektury. Twórczynie marki jako pierwsze w Polsce skorzystały z oferty RePack – znanego startupu ze Skandynawii, który wprowadził obrót opakowaniami do wysyłki wielokrotnego użytku.

Wykonanie w Polsce

Założycielki Osnowy doceniają lokalność i pracę ludzkich rąk, dlatego stawiają na polskie rzemiosło. Korzystając z wieloletniego doświadczenia i tradycji, szyją ubrania w rodzinnej szwalni. Produkty Osnowa powstają dzięki dobrze im znanym szwaczkom, a imię każdej twórczyni widnieje na metce przy ubraniu, które uszyła. Wszystkie osoby, z którymi współpracują, są uczciwie wynagradzane. Do tradycyjnego krawiectwa i budowania historii nawiązuje też nazwa marki – osnowa to nie tylko sposób ułożenia nici w tkaninie, lecz także podstawa do snucia opowieści tworzonej przez ubrania.

Sklep online marki

 

-->