Cztery mocne propozycje od Teatru Powszechnego

„Trylogia o chorwackim faszyzmie”„NO34 Revolution”, „Superspektakl” i „Proces”, czyli cztery mocne propozycje, które musisz zobaczyć na deskach Teatru Powszechnego w listopadowe wieczory.

„NO34 Revolution” – spektakl grupy NO99 z Tallina, 16 i 17 listopada, 19:00


You say you want a revolution
Well, you know
We all want to change the world
/The Beatles/

Nowy spektakl Teatru NO99 – „NO34 Revolution” analizuje jedno z najbardziej niezwykłych pojęć ludzkiej cywilizacji – rewolucję, a także jej polityczny, społeczny, estetyczny, intelektualny i emocjonalny kontekst.

Stoimy dziś przed ogromną przepaścią i nie potrafimy jej przekroczyć. Żyje nam się lepiej niż kiedykolwiek, a jednak sytuacja jest nie do zniesienia. Nicość w duszy, pustka naszego życia i bycia. Jedynymi narzędziami, jakich używamy są: prawda, demokracja, smutne posty na Twitterze i małe niedzielne kłótnie angażujące całą rodzinę. Ale to nie wystarczy. Przepaść jest za duża. Przepaść jest totalna. A my stoimy na jej krawędzi.

Dzisiejsza sytuacja jest rewolucyjna. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są niegdysiejsze rewolucje? Jak powinna wyglądać rewolucja? Jak powinniśmy to zrobić? Kto mógłby opublikować podręcznik rewolucji? Kiedy nastąpi nowa rewolucja, prawdziwa dyskursywna zmiana, zniszczenie, wojna, walka? Kiedy znów podniosą się pięści? Kiedy znów zobaczymy barykady jak z 1968, domy w ogniu jak w 1905 czy 1917, masy ludzi na ulicach jak w 1789? Kiedy stare zostanie spalone, a kiedy narodzi się nowe? Kiedy? A może pytanie powinno brzmieć: czy rewolucja w ogóle się powtórzy? Rewolucje nigdy nie były długo konstruowane i obliczalne w skutkach, zawsze są efektem sytuacji bez wyjścia. Nie można ich dokładnie przeanalizować. Można tylko stwierdzić, że rewolucje się zdarzają i mieć nadzieję lub wierzyć, że są jakimś rozwiązaniem.

W 2017 roku cała Europa Wschodnia obchodziła stulecie wielkiej Rewolucji Październikowej. Lewicowcy i hipsterzy, artyści i intelektualiści ze Starbucksa okazali się największymi fanami rewolucji. Rewolucja dalej będzie instrumentalizowana dla naszych politycznych celów, historia będzie idealizowana a rewolucyjna przemoc zabijająca miliony będzie uznawana za jedyny most nad dzisiejszą przepaścią… Co zrobić, jeśli wiadomo, że jedynym wyjściem jest rewolucja, ale to jedyne wyjście zamieni nasze ciała w popiół?

But when you talk about destruction
Don’t you know that you can count me out

/The Beatles/

premiera: 16 września 2017
reżyseria i scenografia: Ene-Liis Semper i Tiit Ojasoo
muzyka: Jakob Juhkam
obsada: Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Jörgen Liik, Ragnar Uustal i Mart Kangro (gościnnie)
czas trwania: 1 h 55 min.

„Trylogia o chorwackim faszyzmie” – cz. III: „Chorwacki teatr”  – spektakl Chorwackiego Teatru Narodowego w Rijece, 14 listopada, godz. 19:00

„Trylogia o chorwackim faszyzmie” została zainicjowana podczas Letniego Festiwalu w Splicie w 2008 roku, gdzie zagrane zostały „Bachantki”, czyli spektakl o ukrywaniu i negowaniu zbrodni wojennych popełnionych przed i podczas wojny w Chorwacji wobec niechorwackich współobywateli. Tragedia Eurypidesa została zredukowana do kilkukrotnego powtarzania wieści o morderstwie dokonanym poza terenem akcji (wg antycznej tradycji przedstawiania akt rozkładu ciała należy utrzymywać tylko w granicach tekstu/mowy, a więc poza zasięgiem wzroku widza). „Bachantki” zapowiedziały drugą i trzecią część trylogii: poprzez temat losu ofiar, a następnie wątek odpowiedzialności za przestępstwa. Nie chodzi jednak o oczywistą i bezpośrednią odpowiedzialność sprawców, inicjatorów, czy ideologów, tylko o odpowiedzialność teatru (sztuki), który zbrodnie wojenne może tłumić, relatywizować, czy nawet generować.

Spektakl „Aleksandra Zec” dotyczył jednego z najbardziej okrutnych przestępstw – dzieciobójstwa. Dziewczynka Aleksandra Zec zginęła po tym, jak była świadkiem śmierci swojego ojca, a następnie swojej matki. „Aleksandra Zec” łączy wszystkie trzy części trylogii.

Spektakl „Chorwacki teatr” stawia pytanie: czy większość chorwackich produkcji teatralnych od czasu wojny zrewidowało postawy wobec zbrodni? Co jeszcze znaczy teatr dla większości chorwackich aktorów, jeśli nie potrafi on rozpoznać tragedii rodaków? Czym jest teatr, jeśli nie odpowiada na faszyzm?

premiera: 18 listopada 2014
reżyseria: Oliver Frljić
dramaturgia: Marin Blažević
scenografia: Petra Veber
kostiumy: Sandra Dekanić
reżyseria świateł: Boris Blidar
asystentka reżysera: Nina Gojić
asystentka dramaturga: Nataša Antulov
producenci: Jolanda Pahor, Sandra Čarapina 
obsada: Damir Orlić, Tena Antonija Torjanac, Dean Krivačić, Jasmin Mekić, Jerko Marčić, Nikola Nedić, Dražen Mikulić, Nika Mišković, Jolanda Pahor, Nina Batinić

„Superspektakl” – premiera: 11 listopada 2017, Scena Mała, Teatr Powszechny w Warszawie
kolejne pokazy: 12, 13, 14 i 15 listopada

Punktem wyjścia dla wspólnej pracy twórców Teatru 21 i Teatru Powszechnego jest temat superbohaterów. Będą oni szukać odpowiedzi na pytania: kto może dziś stać się superbohaterem, na jakie potrzeby, fantazje, aspiracje współczesnego społeczeństwa odpowiadają superbohaterowie. W centrum zainteresowania będą znajdowały się figury wyobraźni zbiorowej, takie jak: Batman, Spiderman, Superman, V czy James Bond.

Zapowiedź twórców:

„Na pewien kraj padł blady strach. Ludzie boją się wyjść z domu. Rosnąca fala przemocy i agresji powoduje, że każdy mający inne zdanie, boi się zabrać głos w ważnych sprawach i walczyć o lepszą przyszłość. Inni są izolowani, usuwani z przestrzeni publicznej. Zamykane są szkoły integracyjne, a na witrynach restauracji, w których pracują osoby autystyczne, malowane są napisy „WON!”. Ciągłe dążenie do ujednolicenia wszystkiego sprawia, że potajemnie likwidowane są wszystkie odmienności. Na szczęście jest on, nasza ostatnia nadzieja – >>Superspektakl<<!”.

Spektakl dla widzów od 13. roku życia.

reżyseria: Justyna Sobczyk, Jakub Skrzywanek
scenariusz: Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Sobczyk i Jakub Skrzywanek
[scenariusz powstał na podstawie improwizacji aktorów: Jacka Belera, Grzegorza Falkowskiego, Magdaleny Koleśnik, Jana Kowalewskiego, Michała Pęszyńskiego, Aleksandry Skotarek, Piotra Swenda i Julii Wyszyńskiej] dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
scenografia: Barbara Hanicka
kostiumy: Wisła Nicieja
ruch sceniczny: Justyna Wielgus
muzyka: Kamil Tuszyński
wideo: Wojtek Kaniewski
reżyseria światła: Piotr Pieczyński
producentka: Katarzyna Stępniak
inspicjent: Barbara Sadowska
obsada: Magdalena Koleśnik, Aleksandra Skotarek (Teatr 21), Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Grzegorz Falkowski, Adam Kowalewski (Teatr 21), Michał Pęszyński (Teatr 21), Piotr Swend (Teatr 21)

Spektakl realizowany w ramach projektu: „NIEwidzialni. TP + T21”
Koprodukcja: Teatr 21, Teatr Powszechny w Warszawie
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partner: SZUSTOW. Kultura i komunikacja

„Proces” wg powieści Franza Kafki, przekład: Jakub Ekier, premiera: 15 listopada, Nowy Teatr w Warszawie, kolejne pokazy: 16 i 17 listopada – 19:00, 18 i 19 listopada – 18:00

Ktoś musiał oczernić Józefa K., bo choć nic złego nie zrobił, został pewnego ranka zatrzymany.
Tak zaczyna się najbardziej tajemnicza i prowokacyjna opowieść światowej literatury. Im dalej w głąb uporczywych zdań, tym ciemniej… Nie dowiemy się, za co bohater jest zatrzymany, o co oskarżony…
Nie dowiemy się też, czy rzeczywiście jest niewinny… On zresztą też nie wie… Wie w ogóle coraz mniej, ale podejmuje rozpaczliwe zmaganie, nierówną walkę z Nieznanym. Tylko jak zrozumieć, czy zaakceptować strategię tej walki, kiedy konfrontacja obu stron urąga naszemu poczuciu logiki i rzeczywistości…?
A jednak natrętna prawdziwość tego, co się zdarza, nie pozwala nam pozostać na zewnątrz, budzi niepokojąco osobiste analogie…
To ja, to my – JESTEŚMY ZATRZYMANI…
Trwa wędrówka, senny lot w mroczny ABSURD, absurdalny dialog z człowiekiem po drugiej stronie, dziwnie przyległy do absurdu i dialogów, które wyrzuca z siebie nasza najnowsza polska rzeczywistość…

Krystian Lupa

reżyseria, adaptacja, scenografia, światło: Krystian Lupa
kostiumy: Piotr Skiba
muzyka: Bogumił Misala
wideo: Bartosz Nalazek
asystent ds. wideo: Natan Berkowicz
współpraca dramaturgiczna, asystenci reżysera: Radosław Stępień, Konrad Hetel
asystentka kostiumografa: Aleksandra Harasimowicz
producentka: Anna Czerniawska
koordynacja, asystentka produkcji: Sylwia Merk
koordynator techniczny: Paweł Paciorek

obsada: Bożena Baranowska, Maciej Charyton, Małgorzata Gorol, Anna Ilczuk, Mikołaj Jodliński, Andrzej Kłak, Dariusz Maj, Michał Opaliński, Marcin Pempuś, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba, Ewa Skibińska, Adam Szczyszczaj, Andrzej Szeremeta, Wojciech Ziemiański, Marta Zięba, Ewelina Żak

Spektakl przeznaczony wyłącznie dla widzów od 18. roku życia.

produkcja: Nowy Teatr; STUDIO teatrgaleria; Teatr Powszechny w Warszawie; TR Warszawa; Le Quai – Centre Dramatique National w Angers

koprodukcja: Kunstenfestivaldesarts, Bruxelles; Printemps des Comédiens, Montpellier; Odéon-Théâtre de l’Europe, Paris; Festival d’Automne à Paris; La Filature, Scène nationale – Mulhouse; Théâtre du Nord, Lille; HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste Dresden; Onassis Cultural Centre-Athens

partner: Teatr Polski w Podziemiu

Przy wsparciu finansowym Miasta Stołecznego Warszawy.

bilety:

premiera: 150 zł
normalny: 100 zł
ulgowy: 70 zł
wejściówka: 40 zł

Spektakle z napisami w j. angielskim

Sprzedaż i rezerwacje od 16 października 2017 w Nowym Teatrze: (22) 379 33 33, bilety.nowyteatr.org Uwaga! Nie ma możliwości rezerwacji biletów poprzez adres: bow@nowyteatr.org