„La Chana” Luciji Stojevic w styczniowej odsłonie HER Docs w warszawskiej Kinotece

Pora na kolejna odsłonę HER Docs w warszawskiej Kinotece, którego organizatorem jest HER Docs Film Festival – pierwszy w Polsce i jeden z niewielu na świecie festiwal prezentujący filmy dokumentalne autorstwa kobiet. Kolejnym, comiesięcznym projekcjom filmów dokumentalnych z całego świata towarzyszą spotkania z zaproszonymi gośćmi i gościnami oraz ekspertami i ekspertkami oraz twórczyniami filmów. 

Już w styczniu zobaczymy film „La Chana”

Film przybliża postać Antoniny Santiago Amador – zwanej „La Chana”, legendarnej cygańskiej tancerki, jednej z największych gwiazd flamenco. La Chana za sprawą niezwykłego poczucia rytmu, innowacyjnych rozwiązań i przede wszystkich pasji oddawanej w tańcu zyskała ogromne uznanie i popularność w latach 60. i 70. ubiegłego wieku.

Reżyserka obrazuje intymny portret tej wielkiej artystki, przedstawiając tragiczne przyczyny jej zejścia ze sceny i wielki powrót po niemal dwóch dekadach nieobecności.

„Urodziłam się, aby tańczyć” – mówi La Chana. Jednak realizacja tego marzenia w patriarchalnej społeczności cygańskiej od początku nie była łatwa. Najpierw tańca na scenie zabronił jej ojciec. Możliwość rozwijania talentu miało zapewnić jej małżeństwo. Jednak tradycyjny podział ról i niepisane prawo podporządkowania kobiety mężczyźnie ograniczyło wybory życiowe artystki. Ale kiedy udawało jej się już stanąć na scenie, taniec był dla niej przestrzenią wolności – momentem, w którym mogła nareszcie poczuć się naprawdę sobą.

Tańcem La Chany zachwycił się m.in. Peter Sellers. Królowa flamenco zagrała w jego filmie The Bobo (1967). Reżyser chciał pomóc jej w karierze w Hollywood. Jednak La Chana niespodziewanie zeszła ze sceny u szczytu swojej kariery. Przyczyny tej decyzji odkrywa Lucija Stojevic w swoim filmie, wykorzystując bogaty materiał archiwalnych
nagrań tańca cygańskiej królowej. W filmie uczestniczymy w przygotowaniach La Chany do powrotu na scenę.
Poznajemy tajniki jej stylu, przekazywane podczas lekcji dawanych adeptkom flamenco i obserwujemy jej relacje z najbliższymi – także społecznością cygańską, z której tradycji artystka czerpała całe życie w swojej twórczości. Przyglądamy się niezwykłemu hartowi ducha, który pozwala jej pokonywać kolejne przeszkody w drodze na scenę – tym razem ponad osiemdziesięcioletnia La Chana mierzy się z ograniczeniami własnego ciała.

Film La Chana był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej 2017

Projekcji filmu La Chana towarzyszyć będzie spotkanie, w którym wezmą udział: Marta Ziółek i  Ilona Bekier-Ekwa . Spotkanie poprowadzi Agnieszka Obszańska, dziennikarka Trójki – Programu 3 Polskiego Radia.

21 stycznia o godz. 20:00. 

Bilety do nabycia na stronie www.kinoteka.pl oraz w kasach kina.


-->