Krytyk też człowiek – recenzja filmu „Wilde Maus”

źródło: Aurora Films

Ceniony austriacki kabareciarz, a jednocześnie debiutant za kamerą, Josef Hader, nakręcił film o tym, do czego może posunąć się zdesperowany człowiek, który nagle traci grunt pod nogami. Nie ma znaczenia, że przez ostatnie 25 lat zajmował się kulturą i przesiadywał w salach koncertowych czy filharmoniach, będąc krytykiem muzycznym poczytnego dziennika.

„Wilde Maus” powinien zobaczyć każdy pracodawca przed podjęciem ostatecznej decyzji o zwolnieniu któregoś ze swoich podwładnych. Georg (w tej roli też Hader) to dziennikarz starej daty. Z jednej strony oznacza to, że wykonywana przez niego profesja jest dla niego nie tyle pracą, ile stylem życia. Z drugiej zaś umowę podpisywał jeszcze w czasach prosperity, a jego zarobkami można by obecnie obdzielić trzech studentów – to zresztą koronny argument za jego zwolnieniem. Po części męska duma, po części bezradność sprawiają, że mężczyzna utrzymuje w tajemnicy przed swoją partnerką to, co właśnie się wydarzyło. W godzinach pracy snuje się po opustoszałym wiedeńskim Praterze, a wieczorami wciela w życie plan zemsty na byłym już przełożonym.

Tragikomiczny ton filmu Josefa Hadera dobrze oddaje podejście reżysera do protagonisty. Co prawda sympatyzuje on z człowiekiem, który stał się ofiarą potężnego kryzysu w mediach tradycyjnych, ale jednocześnie nieco szydzi z wyższej klasy średniej – ludzi zajmujących luksusowe mieszkania w centrum miasta, chadzających do modnych restauracji czy żyjących na co dzień na dość wysokim poziomie. Prawda jest taka, że w sytuacji kryzysowej argument sprowadzający się do słów: „Od 25 lat jestem krytykiem muzycznym, nic innego nie umiem”, wywołuje raczej uśmiech politowania, niż wzbudza empatię. Na szczęście okazuje się, że bohater „Wilde Maus”, poza pisaniem o muzyce klasycznej i małą demolką, jaką funduje szefowi, umie coś jeszcze.

Film na miarę naszych czasów, z którego wynika, że obecnie od ukończonych studiów czy talentu dużo bardziej w cenie jest zdolność… przekwalifikowania się.

obsada: Josef Hader, Pia Hierzegger, Georg Friedrich Austria/Niemcy 2017, 103 min