Kino, które wytycza drogę – 10. Netia Off Camera

10 tytułów walczy o 100 000 USD w ramach Konkursu Głównego „Wytyczanie Drogi” 10. NETIA OFF CAMERA. Obok Krakowskiej Nagrody Filmowej – jednej z najwyższych tego typu na świecie – laureat otrzymuje również możliwość uzyskania grantu PISF w wysokości 1.000 000 PLN. Co interesuje i niepokoi młodych twórców?

„Ostatnia rodzina”, zrealizowana według scenariusza Roberta Bolesto („Córdki Dancingu”, „Hardkor Disko”), to jeden z najciekawszych debiutów ostatnich lat w polskim kinie. Uwagę zwracają znakomite kreacje Andrzeja Seweryna, Aleksandry Koniecznej i Dawida Ogrodnika oraz dojrzałość, z jaką do tematu podszedł młody reżyser. Film Jana P. Matuszyńskiego to nie tyle biografia uznanego malarza, Zbigniewa Beksińskiego, co przede wszystkim film o rodzinie.

Twórcy „Ostatniej Rodziny” pojawią się również na specjalnym case study w ramach OFF CAMERA PRO INDUSTRY – wydarzeń branżowych organizowanych podczas Festiwalu, a reżyser filmu, Jan P. Matuszyński będzie gościem Strefy Gwiazd na Miasteczku Filmowym (Plac Szczepański).

„Butterfly Kisses” to pełnometrażowy debiut fabularny mieszkającego w Wielkiej Brytanii polskiego reżysera. Rafael Kapeliński opowiada o społecznym tabu, przyjmując osobisty, intymny punkt widzenia głównego bohatera, zmagającego się z mrocznym sekretem. Nastrojowa muzyka i stylowe, czarno-białe zdjęcia podkreślają izolację oraz wyobcowanie centralnej postaci, przekonująco zagranej przez Theo Stevensona.

W debiutanckim „The Wound” pochodzący z RPA John Trengrove opowiada o plemiennym rytuale obrzezania i następującym po nim okresie inicjacji, które w oczach wspólnoty zamieniają chłopców w mężczyzn. Trengrove zestawia brutalną plemienną tradycję i patriarchalny porządek z coraz większą świadomością, a co za tym idzie – potrzebą buntu.

Codzienność nastoletniej Giulii unormowana jest surowymi zasadami społeczności świadków Jehowy, do której należy jej rodzina. „Worldly Girl”, debiut Marco Danielego przyjmuje formułę filmu o dojrzewaniu, wzbogacając ją o religijny kontekst. Włoski reżyser wkłada kij w mrowisko, przedstawiając nastoletnie dylematy z nowej perspektywy. Zastanawia się tym samym nad pojęciem tożsamości, niezależności czy potrzebą samorealizacji. Pomaga mu w tym para głównych aktorów – Sara Serraiocco oraz Michele Riondino, w przekonujący sposób oddając skomplikowaną relację, na której wszyscy z góry postawili krzyżyk.

Jedni mają psy, inni koty, a bohater debiutanckiego filmu Kirsten Tan, rozczarowany życiem architekt w średnim wieku, postanowił sprawić sobie… słonia. Zwłaszcza, że w tym, którego przypadkiem zauważył na ulicach Bangkoku, rozpoznał zwierzę towarzyszące mu trakcie dzieciństwa spędzonego z dala od zgiełku wielkiego miasta. Dla Thany to coś znacznie więcej niż zwykły zbieg okoliczności; to znak, któremu podporządkuje dalsze swoje wybory i działania. Film „Pop Aye” to pełne symboliki kino drogi obfitujące, jak na ten gatunek przystało, w wiele tragikomicznych sytuacji. Oryginalne, bo tacy są też jego bohaterowie.

Oto druga połowa filmów nominowanych w naszym Konkursie Głównym. Więcej o pierwszej piątce nominowanych: „Columbus”, „Filthy”, „Jean of the Joneses”, „A Date for Mad Mary” oraz „Dayveon” dowiesz się TUTAJ. Konkurs Główny „Wytyczanie drogi” realizowany jest w ramach projektu „Obraz świata / Świat w obrazach” podczas 10. Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA. Laureata Krakowskiej Nagrody Filmowej poznamy podczas finału imprezy. O jedną z najwyższych nagród w tej części świata – 100 000 dolarów – walczą debiuty i drugie filmy twórców, o których obecnie dyskutuje się na świecie. Więcej informacji o 10. edycji Festiwalu już niebawem na naszej stronie www.offcamera.pl

Do zobaczenia w Krakowie od 28 kwietnia do 7 maja!