Kiedy eros spotyka tanatosa. Genialny Polański w kinach

Starość nie radość? Nie w przypadku Romana Polańskiego. #Reżyser „Noża w wodzie” po raz kolejny udowodnił, że jest w znakomitej formie. I to zarówno na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni, kiedy niespodziewanie pojawił się jako gość Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, jak i w teatralnej sali, gdzie rozgrywa się akcja jego najnowszej produkcji. Punktem wyjścia jest tym razem głośna powieść Leopolda von Sachera-Masocha, będąca dziennikiem dość osobliwego (seks)eksperymentu. #WenusWFutrze nie jest jednak wierną adaptacją. #Polański realizuje raczej twórczą fantazję na temat, sprawiając wrażenie, jakby świetnie się przy tym bawił.

Kameralna #WenusWFutrze rozpisana jest ledwie na dwa głosy. Jeden z nich należy do Thomasa, reżysera teatralnego (w tej roli ucharakteryzowany na Polańskiego Mathieu Amalric), sfrustrowanego kolejnymi nieudanymi przesłuchaniami. Drugi – do tyleż tajemniczej, co demonicznej #Vandy (znakomita kreacja Emmanuelle Seigner, żony reżysera), ostatniej nadziei na powodzenie całego przedsięwzięcia. Pozór przypadku szybko ustępuje miejsca wyrafinowanej, przepełnionej erotyzmem grze, a przypisane na początku role z każdą chwilą zdają się coraz bardziej odwracać.

Esencja filmu Polańskiego, podobnie jak we wcześniejszej „Rzezi”, zawiera się w dialogu, który z wdziękiem lawiruje pomiędzy źródłowym tekstem a licznymi odautorskimi „uwagami”. Polańskiego w #Polańskim jest tu zresztą znacznie więcej. Powracają dobrze znane motywy i niepodrabialne poczucie humoru, całość ponownie rozgrywa się w klaustrofobicznym wnętrzu, a Thomas to w istocie kolejne wcielenie bohatera „Lokatora”, Trelkovskiego. #WenusWFutrze to prawdziwy reżyserski majstersztyk. Pozostaje jedynie nadzieja, że nie zobaczy go zbyt wielu polityków. Jeśli bowiem spojrzymy na kondycję reżysera, który skończył niedawno 80 lat, to kto wie, czy jeden z drugim nie wpadną na pomysł, by przesunąć jeszcze bardziej granicę wieku emerytalnego.

Wenus w futrze
reż. Roman Polański
obsada: Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner
Francja/Polska 2013, 96 min
Monolith Films, 8 listopada
A! A! A! A! A!

Dodaj komentarz