Horacy Muszyński „ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics)”

Sześciu aktorów zostaje zamkniętych na tydzień w galerii sztuki. Grają w serialu o młodych artystach pracujących nad wystawą, która ma otworzyć im drzwi do kariery. Jednak to zawiść i chęć wybicia się zamiast współpracy stają się główną motywacją ich działań. White cube szybko zamienia się w krwawą rzeźnię. Projekt ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics) Horacego Muszyńskiego to metafora rywalizacji i egocentryzmu, które napędzają społeczeństwo, a i świat sztuki zaczął powielać te niebezpieczne schematy.

W ramach projektu przestrzeń Project Roomu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski stanie się eksperymentalnym planem filmowym. Grupa aktorów-artystów spędzi tu siedem dni, podczas których powstanie krwawy serial w stylistyce gore. Wernisaż wystawy będzie jednocześnie pierwszym dniem zdjęciowym. Horacy Muszyński wraz z aktorami nie opuści galerii przez cały czas realizacji serialu. Artyści będą tu pracować i mieszkać. Dzięki kamerom przemysłowym publiczność będzie mogła obserwować na ekranie zewnętrznym, co dzieje się w środku. 

Po tygodniu ekipa opuści galerię, a drzwi Project Roomu zostaną otwarte dla widzów. Ściany, po których spłynęła krew, brudne łóżka i nagromadzone śmieci to tylko kilka elementów scenografii, które zobaczą widzowie. W Project Roomie pokazane zostanie także zrealizowane w ciągu tygodnia nagranie z kamer, a dodatkowo w formie livestreamów będzie można obejrzeć różne etapy postprodukcji – montaż czy tworzenie muzyki. Podczas finisażu odbędzie się premiera pierwszego odcinka serialu ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics).

Projekt Horacego Muszyńskiego ma swój początek w 2017 roku, w ramach Triennale Młodych w Orońsku (kuratorzy: Romuald Demidenko, Aurelia Nowak, Tomek Pawłowski). Wówczas Muszyński zaprosił do współpracy osoby spoza świata sztuki, które miały stworzyć swoje alter ego na podstawie obserwacji i rozmów z artystami zgromadzonymi na sympozjum Triennale. Zaproszenie przyjęli m.in. członkowie grup rekonstrukcyjnych i amatorzy gier fabularnych, którzy zwykle wcielają się w fantastyczne postaci magów i rycerzy. Tym razem stworzyli sylwetki malarzy bądź performerów, tworząc od podstaw ich artystyczne biografie, opisy pracy dyplomowej i historię wystaw. Nowe wcielenia aktorów stały się rodzajem lustrzanego odbicia dla artystów Triennale.

Horacy Muszyński to absolwent Filmu Eksperymentalnego na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie. Działa na pograniczu kina i sztuki. Do swoich filmów wprowadza elementy performansu, na przykład w filmie Dolly, gdzie aktorzy grający rodzinę musieli pozostać w relacjach rodzinnych także poza planem filmowym. Z kolei w ID wynajął aktora, który przez tydzień zastępował Horacego w prawdziwym życiu. Jego źródłem inspiracji są niszowe filmy drugiej połowy XX w. Tak powstał serial Miasteczko Kletno inspirowany Twin Peaks czy Kishonia  horror o zmutowanych ogórkach kiszonych atakujących Hiszpanię.

Projekt ASS.DEATH.DICKS (czyt. aesthetics), który przygotowuje dla Project Roomu w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, jest piątą tegoroczną odsłoną cyklu, w ramach którego w U–jazdowskim prezentowana jest twórczość polskich artystów młodego pokolenia. Wszystkie wystawy są przygotowywane specjalnie dla tej przestrzeni i mają charakter premierowy. W 2019 cykl otworzyła wystawa Marty Krześlak. Po filmowym projekcie Domu Mody Limanka można było zobaczyć wystawy Jana Moszumańskiego-Kotwicy oraz Wiktorii Walendzik. W tym roku w Project Roomie zobaczymy jeszcze nowy film Róży Dudy i Michała Soi. Spośród wszystkich projektów międzynarodowe jury wybierze dwie najciekawsze wystawy i nagrodzi je I Nagrodą w wysokości 20 000 zł i II Nagrodą  10 000 zł. Laureatki i laureatów poznamy w styczniu 2020 roku.