Hasib i królowa węży”: Opowieść drwala

źródło: Kultura Gniewu

Nieuczciwi kompani zostawiają w jaskini młodego drwala na pewną śmierć. W podziemnych korytarzach mężczyzna spotyka jednak hybrydę jaszczurki i węża z głową kobiety. To tytułowa królowa węży, która zanim uratuje drwala, to opowie mu wiele niesamowitych historii. I to będzie dopiero początek fantastycznych przygód…

„Hasib i królowa węży” to najnowsze dzieło Davida B. (pseudonim Pierre-François Beaucharda), autora głośnych „Rycerzy św. Wita” (autobiografia, której bohaterem jest brat chory na apopleksję) i „Najlepszych wrogów”, cyklu o relacjach polityczno-gospodarczych USA i Bliskiego Wschodu. Nowy album stylizowany jest na opowieści Szeherezady, z których David B. czerpie, żeby zaprezentować własną historię. Niesamowite opowieści z jaskini są punktem wyjścia. Rzeczywistość z opowieści królowej węży staje się rzeczywistością fabuły komiksu. Drwal, który wiódł zwykłe życie, staje się bohaterem równie fantastycznych opowieści, jakie usłyszał w jaskini.

źródło: Kultura Gniewu

Ten zabieg pozwala Davidowi B. połączyć dwa porządki, by pokazać złożoność ludzkiego losu i opowiedzieć o nim w symboliczny sposób w formie stylizowanej na baśń. Niestety są to trochę prawdy rodem z memów o Paulo Coelho. David B. piętrzy fantastyczne sytuacje, żeby pokazać, że przypadek nie istnieje, a człowiek nie funkcjonuje w próżni. Nawet ten, kto sam wykuwa swój los, wykuwany jest jednocześnie przez siły, o których nie wie. Najróżniejsze bóstwa i demony, zmarli, którzy z zaświatów wpływają na losy żyjących, magia i religia determinują każdy dzień i każde działanie. Bez nich człowiek by sobie nie poradził. Elementy fantastyczne pozwalają i wznieść się ponad przeciętność, i sprowadzają na ziemię, kiedy trzeba.

źródło: Kultura Gniewu

Najlepiej wypadają rysunki, która są bardzo efektowne. Tym razem artysta zrezygnował zekspresywnej czarno-białej kreski. Barwne rysunki są jednak równie dobre i idealnie pasują do dalekowschodniej baśni, jaką jest ten komiks. Z jednej strony nawiązują przedstawieniem i kompozycją do perskich miniatur, z drugiej są dynamiczne, nie odrzucają całkowicie perspektywy linearnej. Koncepty fantastycznych stworów są kapitalnie. Warto znać dla samych rysunków!

źródło: Kultura Gniewu

 

Łukasz Chmielewski

Hasibi królowa węży

David B.

Kultura gniewu 2017

źródło: Kultura Gniewu