Ewa Juszkiewicz – zbadać granice

Ewa Juszkiewicz, Bez tytułu (według René Magritte’a Kolektywny wynalazek), 2017 (fot. Jakub Mozolewski)

Sprowadzając malarstwo Ewy Juszkiewicz do elementów podstawowych, zauważymy, że artystka skupia się konsekwentnie na trzech zagadnieniach: historii sztuki, tego, jak w przeszłości prezentowano kobiety, oraz na badaniu granic samego malarstwa. Historia sztuki to coś, z czego malarka czerpie najwięcej inspiracji. Jej obrazy to często klasyczne kompozycje. Wstawione między zbiory tradycyjnych flamandzkich portretów kobiet, mogłyby zlać się ze swoimi prawzorami w niemal jednolitą całość. Kobiety Juszkiewicz od tych znanych z historii sztuki odróżnia jednak znaczący szczegół – przysłonięta twarz.

Nie trzeba wielkich starań, by takiemu gestowi nadać feministyczną interpretację – kobieta w przeszłości była tylko obiektem, na który się patrzy. Malarka przysłania twarze dziwnymi kształtami, czasem to zmyślnie ułożone tkaniny, czasem kompozycje z kwiatów, innym razem huby i grzyby. To właśnie obrazy z tej serii przyniosły malarce największy sukces: Grand Prix 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień w 2013 r.

Sukces artystki współpracującej na co dzień z warszawską galerią lokal_30 przekracza jadnak granice kraju. Dowodem na to jest obecność Juszkiewicz w albumie „100 Painters of Tomorrow”, przedstawiającym stu malarzy, którzy mogą zmienić przyszłość. Już dziś artystkę można uznać za najciekawszą polską malarkę. Przyciąga zjawiskową, pełną warsztatowej precyzji formą, daje jasne tropy, dzięki którym sami możemy interpretować to, na co patrzymy. Nie ogłupia i nie sprawia, że czujemy się głupio.

Prace Ewy Juszkiewicz zostaną pokazane na wystawie inaugurującej działalność Muzeum Sztuki Nowoczesnej w nowej nadwiślańskiej przestrzeni. Wernisaż wystawy „Syrena herbem twym zwodnicza” odbędzie się 25 marca w pawilonie MSN (Wybrzeże Kościuszkowskie 22, Warszawa). Wystawa potrwa do 18 czerwca.

Ewa Juszkiewicz
Bez tytułu, 2015,
olej na płótnie,
dzięki uprzejmości artystki
i galerii lokal_30

Ewa Juszkiewicz,
Spoczynek, 2014,
olej na płótnie,
dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_39

Ewa Juszkiewicz,
Siostry, 2014,
olej na płótnie,
dzięki uprzejmości artystki
i galerii lokal_30