Długi powrót do Gileadu spotkanie dookoła książki Margaret Atwood

Margaret Atwood nowa książka

Dawno żadna książka nie ukazała się w atmosferze takiego oczekiwania – wśród błysków fleszy, potoku artykułów prasowych i relacji medialnych. Nowa powieść Margaret Atwood to powrót do świata jej kultowej „Opowieści podręcznej“. Dzięki opartemu na powieści serialowi wybitna kanadyjska pisarka stała się ikoną kultury masowej. Tuż przed polską premierą „Testamentów” Big Book Cafe w Warszawie organizuje 20 lutego wieczór poświęcony fenomenowi Margaret Atwood.

– Zawsze mówiłam „nie”, gdy proszono mnie o napisanie drugiej części. Ale jako że zaczęliśmy zbliżać się do Gileadu, zamiast się od niego oddalać, ponownie to przemyślałam – stwierdziła Margaret Atwood z okazji premiery nowej powieści, „Testamenty”. Impulsem do napisania kontynuacji „Opowieści podręcznej” był dla pisarki wybór Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych, a także wzbierająca fala radykalnie konserwatywnych nastrojów w innych regionach Zachodu. Decyzję pisarki o powrocie do literackiego świata fundamentalistycznego państwa wykreowanego w 1985 roku w „Opowieści podręcznej”, w którym rola kobiet ogranicza się niemal wyłącznie do prokreacji, przypieczętował ogromny sukces serialu z Elisabeth Moss w roli głównej. Pierwszy sezon wyemitowany w 2017 roku okrzyknięto wydarzeniem. Na twórców spłynął deszcz nagród, w tym osiem nagród Emmy oraz Złoty Glob dla najlepszego serialu dramatycznego.

Margaret Atwood „Testamenty”

W rezultacie „Testamenty” były najbardziej oczekiwaną książką ubiegłego roku. Światowa premiera miała bezprecedensowy przebieg: 9 września tuż przed północą w wypełnionej po brzegi wielkiej londyńskiej księgarni Waterstones Margaret Atwood przeczytała fragmenty dzieła w otoczeniu kobiet przebranych za bohaterki książki, a dzień później dwugodzinne spotkanie z autorką w Teatrze Narodowym w South Bank Centre transmitowane było do ponad tysiąca kin na całym świecie.

Margaret Atwood Nagroda Bookera

Jeszcze przed wrześniową premierą powieść trafiła do finału Nagrody Bookera, a jurorzy zostali zobowiązani, by nie zdradzać treści książki. Ostatecznie autorkę Bookerem nagrodzono (wespół z Bernardine Evaristo za książkę „Girl, Woman, Other“, po raz pierwszy słynna nagroda została podzielona). Atwood zdobyła to najbardziej prestiżowe wyróżnienie dla literatury anglosaskiej już po raz drugi w karierze. Wyróżnienie ugruntowało jej sławę i pozycję jednej z największych pisarek świata, zamykając usta tym, którzy, zanim powieść się ukazała, wypominali autorce koniunkturalizm i odcinanie kuponów od popularności serialu.big book cafe Margaret Atwood

Margaret Atwood ciąg dalszy „Opowieści Podręcznej”

Atwood nie napisała bowiem prostej kontynuacji historii Offred, tytułowej Podręcznej, uwięzionej w totalitarnym państwie. Jej nowa opowieść ma większy romach i suspens, co formalnie zbliża ją do thrillera. Akcja rozgrywa się piętnaście lat po wydarzeniach z pierwszej części. Bohaterkami są trzy kobiety, w różny sposób związane z Gileadem. Jedna to dziewczyna z Kanady, która dowiaduje się, że urodziła się w opresyjnym państwie, z którym graniczy jej obecna ojczyzna. Druga właśnie tam – w Gileadzie – dorasta. Trzecią bohaterkę czytelnicy „Opowieści podręcznej“ już znają – to bezwzględna strażniczka nowego porządku, Ciotka Lydia. „Testamenty“ to opowieść o tym, jak same kobiety podtrzymują patriarchalny reżim, który je gnębi. Atwood zauważa w przedmowie, że wszystko, co czytelnik znajdzie w jej antyutopii, gdzieś już na świecie się wydarzyło lub właśnie się dzieje. Pisząc przed laty „Opowieść podręcznej“ zaiteresowała się historią i zasadami purytańskich wspólnot, które budowały Amerykę. W nowej powieści niektóre fakty powieściowej rzeczywistości powstały pod wpływem uwag czytelników i widzów serialu.

Historia Gileadu

Trudno nie zgodzić, że historia Gileadu w ostatnich latach zyskała na aktualności. Ten złowrogi reżim to już stały element masowej wyobraźni. Nawet ci, którzy nie oglądali serialu i nie czytali książki, mogą kojarzyć charakterystyczne stroje Podręcznych, wykorzystywane w czasie demonstracji o prawa kobiet. Na ile pisarstwo Margaret Atwood jest polityczne? Jaką rolę w jej dorobku zajmuje „Opowieść podręcznej“? Jakie piętno serial odcisnął na jej nowej powieści? Odpowiedzi na te i inne pytania 20 lutego poszukają wybitne znawczynie filmu i literatury: Iwona Kurz i Kazimiera Szczuka. Aleksandra Justa z zespołu Teatru Narodowego przedstawi fragmenty utworów kanadyjskiej pisarki, w tym najnowszej książki, a także debiutanckiej powieści Atwood z 1969 roku o wymownym tytule „Kobieta do zjedzenia”. Spotkanie w centrum literackim Big Book Cafe przy ul. Dąbrowskiego 81 w Warszawie odbędzie się 20 lutego o godz. 19.00.

Spotkanie poświęcone Margaret Atwood inauguruje nowy cykl w Big Book Cafe, ŚWIEŻE OKO, w którym omawiane będą gorące zjawiska i nazwiska, głośne premiery i ważne trendy. Wstęp na spotkania jest bezpłatny.

EVENT FB

-->