Czarna Ameryka w TONY i kulinarnia w Surowcu

Po wakacyjnej przerwie w TONY wraca druga seria comiesięcznego cyklu „TONY spotkania: AfroAmeryka”. Cykl ten nie tylko pozwala prześledzić historię muzyki soul czy hip-hop z ich społecznymi kontekstami. Tematami spotkań były do tej pory także Renesans Harlemu, różne formy walki o równouprawnienie Afroamerykanów, sampling i fenomen programu „Soul Train”.

Dotychczas w ramach cyklu pojawili się m.in. dziennikarz, pisarz i poeta Charlie R. Braxton, DJ i dziennikarz radiowy Marcin „Harper” Hubert oraz promotor i wydawca muzyki footwork Paweł „Paide” Dunajko. Od listopada do czerwca możecie na wszystkich chętnych czeka kolejna dawka ciekawych tematów, okraszonych smacznymi dźwiękami, materiałami graficznymi i wizualnymi. Nie zabraknie też rozmów z dziennikarzami, aktywistami i pasjonatami szeroko pojętej czarnej kultury. Pomysłodawczynią i prowadzącą cykl jest Marta Wróbel – dziennikarka współpracująca między innymi z „Polityką” i „Zwierciadłem”, autorka bloga „Czarna Ameryka”.

Plan cyklu:

17 stycznia 2018„Hip-hop. Dekonstrukcja. Część 1. : Kendrick Lamar i Jay-Z.” Rozebrane zostaną na części pierwsze dwie rapowe płyty, które w tym roku były na ustach wszystkich: „DAMN.” Kendricka Lamara i „4:44” Jaya-Z: sample, produkcję, flow, punchline’y, timing tematyki i sposób promocji krążków. Prowadząca i zaproszony gość będą spierać się na temat tego, którzy bogowie są przereklamowani, a którzy tak wielcy, jakimi ich malują.

Goście: dziennikarz, DJ, członek regime brigade Kamil Matyja, dziennikarz muzyczny, współautor książek Marcin „Flint” Węcławek.

7 lutego 2018„Fenomen projektanta Dapper Dana. Ojciec stylu złotej ery hip-hopu wraca do świata wielkiej mody”. W latach 80. wśród gwiazd tzw. „złotej ery hip-hopu” nie było bardziej pożądanych kurtek, kombinezonów i bluz z charakterystycznymi ornamentami niż te od Dapper Dana. Jego butik w Harlemie odwiedzali wszyscy: od duetu Salt-n-Pepa, przez Big Daddy’ego Kane’a, Rakima, LL Cool J-a, po boksera Mike’a Tysona. Projektant wiedział, jak łączyć inspiracje tym, co nosi ulica z high fashion. Dziś Dapper Dan wraca w wielkim stylu: ponownie otwiera swój butik, współpracuje z marką Gucci, jego projekty nosi Beyonce i pokazuje nowojorskie Museum of Modern Art. Rozmowa o arcyciekawej postaci Dapper Dana sprowokuje nas do zastanowienia się nad streetwearowymi powrotami, wpływie kultury gangowej na modę i hip-hopowymi akcentami na wybiegach.

Gość niespodzianka

28 lutego 2018 „Siostry kina: czarnoskóre reżyserki, scenarzystki i producentki zdobywają Hollywood”. Stowarzyszenie Krytyków Afroamerykańskich ogłosiło miniony rok „rokiem kobiet w kinie”. Dee Rees zachwyciła dramatem „Mudbound”, Ava DuVernay szykuje disneyowską megaprodukcję „Pułapka czasu”, czarnoskóre kobiety stworzyły też sporo niezależnych produkcji. Dołóżmy do tego telewizję i Issę Rae z „Insecure”, Lenę Waithe z serialem „The Chi”, imperium Shondy Rhimes w Netfliksie, plany Courtney Kemp z „Get Christie Love” i wiele innych. Oscarowy miesiąc to idealny czas, aby wraz z zaproszonym gościem poruszyć temat czarnego kobiecego kina i jego historii: od dokumentów Madeline Anderson i pionierskiej działalności Jessie Maple, przez Kasi Lemmons i Julie Dash, po Cheryl Dunye, Tinę Mabry i Melinę Matsoukas.

Gość: dziennikarz muzyczny i filmowy Piotr Dobry

21 marca 2018„Highlife z Ghany, karaibska soca, jamajski dancehall, nigeryjskie juju i szeroko pojęty afrobeat. Z ulic do klubów i na szczyty list przebojów”. Rytmy z Afryki, Karaibów i Jamajki wzbogacają brzmienie czarnej amerykańskiej muzyki nie po raz pierwszy, co nie zmienia faktu, że moda na te dźwięki trwa właśnie w najlepsze. Od ostatnich płyt Drake’a, Tory’ego Laneza i Jidenny, przez single Rotimiego, Omariona i Frencha Montany ( o „Sorry” Justina Biebera, karaibskich wycieczkach Ariany Grande i remiksie Ghańczyka EL-a do „Shape of You” Eda Sheerana wspominać nie chcemy, ale pewnie i tak obietnicę złamiemy), Afryka i jej pokrewne rytmy są ostatnio prawie wszędzie. Zastanowimy się, skąd akurat teraz wzięły się te inspiracje, jak są realizowane i skąd popularność takich artystów, jak Wizkid, Ayo Jay, OMI czy Kranium. 

Goście: DJ Ryan R, dziennikarz radiowy, załozyciel wytwórni Basy Tropikalne Mikołaj Kierski

11 kwietnia 2018„Hip-hop. Dekonstrukcja. Część 2.: Rapowe beefy wszechczasów”. Wybrane zostaną najlepsze (nie mylić z najbardziej medialnymi) dissy w amerykańskim hip-hopie. Ostatnio najgłośniejszy to ten autorstwa Remy Ma, skierowany przeciwko Nicki Minaj. Posłuchamy między innymi: NAS-a vs Jay-Z, Drake’a vs Meek Mill, Tupaca vs East Coast, KRS One’a vs MC Shan i zahaczymy o polskie podwórko. Będzie też o historii battle rapu i o tym, co wspólnego z pierwszymi dissami ma James Brown.

Gość: dziennikarz muzyczny Andrzej Cała, dziennikarz muzyczny Marek Fall

9 maja 2018„Afrofuturysta z kosmosu. Jak Sun Ra zrewolucjonizował muzykę popularną?”. W miesiącu, w którym mija 25 lat od dnia śmierci lidera Sun Ra, poruszony zostanie temat muzycznej rewolucji, jakiej Arkestra dokonywała przez lata. A timing jest ku temu doskonały, bo młodych piewców kosmicznego jazzu (Kamasi Washington, Esperanza Spalding, Ty Dolla $ign czy Raury) nie brakuje. Dodatkowo, Sun Ra Arkestra towarzyszyła Solange podczas trasy koncertowej promującej jej ostatni album „A Seat at the Table”, a scenografia sceniczna podczas występów artystki inspirowana była pionierskim afrocentryczno-futurystycznym przekazem muzyków. Dyskusji towarzyszyć będą dźwięki, materiały video i wizualne.

Gość: dziennikarz i promotor muzyki, związany z Astimatic Records Sebastian Jóźwiak

6 czerwca

2018„Kto się boi postczarności? Biały przywilej, culture vulture i mistrzowie kulturowego przywłaszczenia”. Za dwa lata dzieci rasy białej staną się w amerykańskich szkołach mniejszością, a w 2044 roku żadna grupa etniczna nie będzie stanowić więcej niż połowy społeczeństwa w USA. Wydaje się jednak, że multikulturowe Stany Zjednoczone nigdy nie pozbędą się problemu rasowego, a szeroko pojęta czarna kultura nie przestanie ulegać przywłaszczeniu. Porozmawiamy o złudnej postczarności, białym przywileju (white privilege), wiggerach i historii tych pojęć w kontekście kulturowym. Będzie między innymi o blackface, Normanie Mailerze, blue-eyed soulu i … rodzinie Kardashianów.

Gość: dziennikarz, poeta i pisarz Charlie R. Braxton

Od stycznia w Surowcu rusza także cykl ”Gastro spotkania w Surowcu”/ #Surowiec: Gastro Spotkania” (ul. Ruska 46a, Wrocław). Na tapetę wzięte zostaną między innymi trendy w gastronomii, książki kucharskie i historię jedzenia. Nie zabraknie tematów, które zaciekawią food geeków i fanów foodpairingu, kuchni regionalnych i ze świata, kolekcjonerów babcinych przepisów i wyczekująch kolejnych odcinków serialu „Chef’s Table” Netflixa.

 Gastrospotkania skupią się także na jedzeniu w szeroko pojętym kontekście kulturowym. To więc także rozmowy z gośćmi (pojawią się na żywo lub na telebimie): szefami kuchni, dziennikarzami i pasjonatami gotowania, materiały dźwiękowe i wizualne, kolacje z prawdziwego zdarzenia oraz poczęstunki-niespodzianki. Prowadząca spotkania i ich pomysłodawczyni: Marta Wróbel, dziennikarka współpracująca między innymi z „Polityką” i „Zwierciadłem”. Publikuje reportaże, wywiady i teksty o popkulturze, kulinariach, muzyce.

Plan cyklu:

 

21 lutego 2018 – „Wina z winnic Dolnego Śląska. Degustacja i spotkanie z Jackiem Rusieckim, restauratorem, znawcą wina i połową duetu DJ-skiego Czikitas Brothers”. Moda na wina i cydry z rodzimych winnic i sadów zatacza coraz większe kręgi, spożycie tych trudnków w kraju dogania popyt na wódkę i piwo, a pasjonatów-winiarzy wciąż przybywa. Jak wygląda dziś polski rynek winiarski, jak jest jego historia, czym są wina naturalne i dewiacje aromatyczne? Na te i inne pytania odpowie Jacek „JFK” Rusiecki, restaurator i znawca wina, absolwent WSET (Wine & Spirit Education Trust) poziomu drugiego. Bywalcom klubów dobrze znany jako połowa wrocławskiego duetu DJ-skiego Czikitas Brothers. Rozmowie towarzyszyć będzie degustacja win i specjalna playlista stworzona przez naszego gościa. Liczba miejsc ograniczona.

Wstęp: 30 zł/1 osoba

14 marca 2018 – „Kolacja według Banksy’ego, futurystów i Salvadora Dali”. Goście półtoragodzinnej kolacji zjedzą posiłek składający się z trzydaniowego, sekretnego menu. Wszystkie dania będą odwzorowaniem jedzenia, które było tematem obrazów, grafik, rzeźb, instalacji i street artu wybranych artystów. Wraz z zaproszonym ekspertem porozmawiamy o kulinarnej pasji Leonarda da Vinci, jabłkach Cezanne’a, węgorzu wschodzącego słońca Salvadora Dali, samolotach z marchewek futurystów i o tym, jakie zdanie ma Banksy o fast foodzie. Nie zabraknie anegdot i nawiązań do Na telebimie goście będą oglądać komentowane dzieła. Liczba miejsc ograniczona.

Miejsca: 15

Wstęp: 30 (40?) zł/ 1 osoba

Gość: Michał Pieczka

28 marca 2017 – „Retro gotowanie, czyli przepisy z zeszytów mam i babć. W poszukiwaniu rodzinnych kuchennych historii”. Zimne nóżki bez żelatyny, krojona drobno godzinami sałatka jarzynowa, barszcz na domowym zakwasie, ciasto drożdżowe ze konfiturą śliwkową – to tylko niektóre z żelaznych punktów wielu zeszytów z recepturami naszych mam i babć. Każda rodzina ma jednak inną kulinarną historię, ściśle związaną z tożsamością etniczną, krajem lub regionem pochodzenia. Jaka jest wasza? Przyjdźcie na gastrospotkanie do TONY i przynieście przekazywane w waszej rodzinie z pokolenia na pokolenie przepisy oraz związane z nimi wspomnienia. Zastanowimy się też wspólnie nad tym, w jaki sposób wyniesione z rodzinnego domu podejście do gotowania wpłynęło na nasze życie, czym się dla nas antropologia jedzenia, a przede wszystkim: co by na to wszystko powiedziała babcia? W programie gość i poczęstunek-niespodzianka.

Wstęp wolny.

4 kwietnia 2018 – „Kuchnia wrocławska i starowrocławska: śledzie, kluski, raki i dziczyzna. Kulinarne tajemnice kulturowego tygla”.

O kuchni Wrocławia powstało już kilka książek, ale w mieście wciąż brakuje miejsc, w których można zjeść kluskę wrocławską, zupę orkiszową czy sałatkę z szyjek rakowych. Przy poczęstunku przygotowanym przez gościa i prowadzącą spotkanie, porozmawiamy o wrocławskiej kuchni oraz jej czeskich, niemieckich i żydowskich wpływach, tyglu francuskich i bałkańskich repatriantów i o tym, jak zamieszkujące dziś Wrocław mniejszości etniczne zmieniły miejską gastronomię. Liczba miejsc ograniczona.

Miejsca: 15

Wstęp: 20 zł/1 osoba

25 kwietnia 2018 – „Foodpairing: Im dziwniej, tym pyszniej. Czy tak wygląda przyszłość gastronomii?”. Według specjalistów kurki najlepiej smakują z morelami, a kawior z białą czekoladą. Foodpairing to poprzedzona laboratoryjnymi badaniami metoda łączenia ze sobą produktów, także tych pozornie do siebie nie pasujących. Kilkanaście lat temu spopularyzował ją słynny szef kuchni Heston Blumenthal. Światowa gastronomia wciąż doprecyzowuje tę metodę, podążając w szokujących wręcz kierunkach, a rodzimy rynek ten trend podchwycił. Z zaproszonym gościem porozmawiamy między innymi o dziwnych pysznościach, kuchni surf’n’turf, miksologii i substytutach tzw. piątego smaku. W programie poczęstunek-niespodzianka.

Wstęp wolny.

16 maja 2018 – „O soul food – jedzeniu duszy. Niedoceniany comfort food – czarne jedzenie, które pokochała biała Ameryka”.

Prowadząca opowie o święcie smażonego flaka, o tym, jak pieczone kurczaki ratowały Afroamerykanom życie, dlaczego kapusta pastewna i chleb kukurydziany uważane były kiedyś za jedzenie drugiej kategorii. Historia soul food – kuchni spopularyzowanej przez czarnych Amerykanów, która wywodzi się jeszcze z czasów niewolnictwa jest tak ciekawa i burzliwa, jak historia samych Stanów Zjednoczonych. Porozmawiamy też o soulfoodowych akcentach w popkulturze, modzie na wegańską wersję jedzenia duszy i przybliżymy sylwetki królowych tej kuchni: Sylvii Woods, Edny Lewis i innych. W programie poczęstunek-niespodzianka. Wstęp wolny.

3 komentarze

Dodaj komentarz

-->