CalArts w Studio

W czerwcu 2018 synergia STUDIO teatrgalerii i CalArts Center for New Performance, dwóch instytucji kultury połączonych awangardowymi tradycjami, zaowocuje eksperymentalnym projektem z udziałem polskich i amerykańskich artystów. Inicjatorem i partnerem projektu jest Instytut Adama Mickiewicza.

CalArts jest wyższą uczelnią powszechnie uznawaną za przełomową w kształceniu profesjonalnych artystów. Wspólny projekt będzie próbą twórczej odpowiedzi na tradycję i przestrzenie STUDIO – artystycznej pracowni i miejsca poszukiwań. Podczas letniej rezydencji w Warszawie spotkają się aktorzy i twórcy zajmujący się m.in. sztuką performance, projekcjami wideo, multidyscyplinarnymi kompozycjami, nowymi technologiami instrumentów i szeroko pojętą współpracą międzykulturową.

CalArts Center for New Performance to profesjonalna odnoga produkcyjna kalifornijskiej uczelni California Institute of the Arts, założona w celu zapewnienia unikatowej struktury opartej na artystach dla rozwoju i realizacji oryginalnego teatru, muzyki, tańca, mediów i projektów interdyscyplinarnych. Rozszerzając progresywną pracę wykonywaną w CalArts na bezpośredni dialog ze środowiskami zawodowymi na poziomie lokalnym, krajowym i międzynarodowym, CNP oferuje alternatywny model wspierający powstające kierunki w sztukach scenicznych. Umożliwia również studentom pracę ramię w ramię z uznanymi artystami oraz zdobycie poziomu doświadczenia wykraczającego poza standardowy program nauczania. Początkujący artyści z całego świata przyjeżdżają do CNP w celu rozwijania pracy, poszerzania własnego język, dyskursu, badania granic współczesnego teatru i performance’u.

Współpraca California Institute of the Arts (CalArts), jednej z najważniejszych (obok Black Mountain College) amerykańskich interdyscyplinarnych uczelni artystycznych i STUDIO teatr galerii zainicjowana została podczas wizyty w Warszawie dziekana uczelni Travisa Prestona w 2017 roku i jest projektem realizowanym we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza. Preston zainteresował się ideą odnowy tradycji awangardy, zapoczątkowanej w STUDIO przez nową dyrektor artystyczną Natalię Korczakowską. Pierwszym etapem współpracy była rezydencja Korczakowskiej w CalArts na przełomie października i listopada 2017 roku (podczas której zrealizowała warsztaty oparte na tekstach Witkacego i dokumentacji filmowej spektakli Jerzego Grzegorzewskiego).

W czerwcu 2018 roku z kolei w STUDIO rozpocznie się interdyscyplinarny projekt łączący teatr, sztuki wizualne i muzykę współczesną, realizowany wspólnie przez artystów CalArts oraz aktorów STUDIO. Efekty tej współpracy zostaną zaprezentowane w Studio oraz na Placu Defilad podczas mini Festiwalu CalArts STUDIO w dniach 22-24 czerwca 2018.

Swoje prace przygotują m.in.:

  • ZOE AJA MOORE – artystka i reżyserka z Los Angeles, która wykorzystuje eksperymentalne i rygorystyczne praktyki teatralne, by tworzyć performance, teatr, operę i wydarzenia. W swoich pracach używa ciała performatywnego, zakłóca kanoniczność tekstów i odziedziczonych materiałów oraz odtwarza je z feministycznej perspektywy. Prace Moore są prezentowane w takich miejscach jak: The Tank, The Ohio Theater, Williamstown Theatre Festival, The Standard Hotel, The Ace Hotel, Bootleg Theater, The LAX Festival, REDCAT, home LA, Los Angeles Road Concerts, ltd Los Angeles oraz National Sawdust.
  • CHRIS KALLMYER – artysta dźwiękowy i performer mieszkający w Los Angeles. Kallymer, używając do swojej pracy przedmiotów codziennego użytku, które wskazują na to, kim jesteśmy i gdzie mieszkamy, bada partycypacyjne podejście do tworzenia muzyki poprzez dotyk, smak i proces. Jego prace najlepiej charakteryzuje ich relacja do miejsca i architektury, zapraszająca słuchacza do doświadczenia dźwięku in situ. Prace Kallmyera są zamawiane przez San Francisco Museum of Modern Art, The Walker Art Center, Los Angeles Philharmonic, San Francisco Symphony, Hammer Museum, Pulitzer Arts Foundation, The Getty Center, City of Los Angeles oraz inne instytucje w Ameryce i Europie. Współpracował z takimi artystami jak Mark Mothersbaugh, Justin Vernon, Aaron Dessner, Moses Sumney i Julia Holter przy projektach interdyscyplinarnych z pogranicza muzyki, sztuki współczesnej i architektury.
  • KEITH SKRETCH – wielokrotnie nagradzany artysta wideo, którego twórczość można oglądać na kilkudziesięciu scenach w Stanach Zjednoczonych, m.in. w the Brooklyn Academy of Music, REDCAT, Kirk Douglas Theatre, Wuzhen Theatre Festival, Freud Playhouse, The Old Globe, MCA Chicago, Performance Space 122, Royal & Derngate i Teatro Experimental de Jalisco. Jego prace-instalacje pojawiły się w miejscach takich jak Dorothy Chandler Pavilion, the Mistake Room, HERE Arts Center i OUE Skyspace. Jego animacje zostały zamieszczone w Huffington Post, Fader, Colossal i Gizmodo.
  • PETER MARK – amerykański artysta teatralny brazylijskiego pochodzenia, który zajmuje się multimedialnymi, wielojęzycznymi przedstawieniami. Obecnie pracuje nad Zachodnim Kanonem, gdzie w odpowiedzi na tekst tworzy trójwymiarowe renderingi, kolaże gifów i pejzaże obiektów, rzeźbiąc występ na żywo w warstwach mediów.
  • JESSICA EMMANUEL – tancerka, choreografka, performerka, pedagog, kuratorka i założycielka Human Stages oraz współzałożycielka teatralnego kolektywu artystycznego Poor Dog Group. Jej prace są prezentowane w the Bootleg Theater, Live Arts Exchange Festival, the New Original Works Festival w REDCAT, Montserrat DTLA, Highways Performance Space, Zoukak Studios (Liban), The Getty Villa, Interferences Festival (Rumunia), Baruch Performing Arts Center, The Curtis R. Preim Experimental Media and Performing Arts Center (EMPAC) oraz w The Contemporary Art Museum Santa Barbara. Występowała oraz przygotowała choreografię dla Poor Dog Group, Heidi Duckler Dance Theater, The MOVEMENT Movement, Ani Catherine Genevieve Carson, Bryana Reynoldsa, Paula Outlawa, No)one. Art House i Stacy Dawson Sterns
  • LEWIS KLAHR – pracujący w LA artysta kolażu, który wykorzystuje znalezione obrazy i dźwięki do badania punktu przecinania się pamięci i historii. Jest znany przede wszystkim ze swoich charakterystycznych filmów, które zaczął tworzyć w 1977 roku, a wyświetlał w USA, Europie i Azji. Obecnie pracuje nad nową serią pełnometrażowych filmów kolażowych zatytułowaną Circumstantial Pleasures i Porcelain Gods, będącą kontynuacją filmu Contempt Jeana Luca Godarda z 1963 roku w formie powieści kolażowej. Swoje prace filmowe pokażą także Chris Kallmyer i Janie Geiser.

Dodaj komentarz