„Better Razem” – Brytyjczycy o Polakach na London Fashion Week

Nie od dziś wiadomo, że moda jest mocnym nośnikiem haseł politycznych, zabiera głos w sprawach społecznych na ulicach i wybiegach wielkich projektantów. W poniedziałek zakończył się Londyński Tydzień Mody Męskiej, o którym rozpisują się media na całym świecie. Dlaczego? Tym razem tym, co najbardziej przyciągało uwagę dziennikarzy, nie były kroje i materiały, lecz polityczne i społeczne przekazy. A tych było mnóstwo!

Christopher Shannon FW 2017

 

Matthew Miller FW 2017

Jaką tematykę poruszały zaprezentowane kolekcje? Popularna była kwestia zmian klimatycznych, prezydenta Trumpa, prezentowane ubrania nawiązywały także do tematu Brexitu (tutaj szczególnie zauważony został młody projektant Christopher Shannon z kolekcją zatytułowaną ‚nie wszyscy głosowali za Brexitem’), post-prawdy (zagubienie i generację wyrastającej wśród polityki strachu ukazał Matthew Miller), ataków na uchodźców, zagubienia w konsumpcjonistycznym świecie, a także… ataków na przebywających na Wyspach Brytyjskich Polaków.

Agi & Sam

Agape Mdumulla i Sam Cotton, projektanci stojący za marką Agi&Sam postanowili w swojej kolekcji przedstawić swój mocny sprzeciw wobec rasizmu, ksenofobii, atakom na imigrantów (w tym także Polaków) , które w post-brexitowskiej Wielkiej Brytanii ciągle przybierają na sile.
W kolekcji na jesień/zimę 2017 zobaczyć mogliśmy polskie akcenty – na czapkach, koszulkach, bluzach pojawiły się hasła „Better Razem”, „Wzrastają napięcia” i „Przetwarzanie”. Kolekcja nawiązuje także do plakatów propagandowych z czasów PRL.