„Away” polska etiuda filmowa o zagubieniu w świecie technologii

Wyobraźmy sobie świat, w którym ciągle się od siebie oddalamy, chociaż jesteśmy blisko. Wyobraźmy sobie, że w ciągu roku przemierzamy średnio więcej wirtualnego contentu palcem na naszych smartfonach, niż przemieszczamy się w fizycznej przestrzeni.
Ta smutna i niepokojąca obserwacja współczesnego bycia razem, ale tak bardzo obok jest tematem filmowej miniatury zrealizowanej przez duet Marta Frączek i Piotr Onopa z pięknymi zdjęciami Mikołaja Sygudy.

„Zależało nam na tym, aby stworzyć filmowy obraz, refleksję, która będzie zawieszona między gatunkami. Czerpie trochę ze świata teledysku, reklamowego case’u i społecznej kampanii, podpartej prawdziwymi danymi, ale za tą narracją nie stoi żaden brand, żaden klient – klientem jesteśmy my wszyscy, a ceną jest samotność. Nie pokazujemy wprost co stoi za tym oddalaniem się. Obraz jest otwarty na interpretację, jego zakończenie również.”, mówią twórcy.

„AWAY” from PIOTR ONOPA on Vimeo.

Film został zrealizowany wśród pięknych i niebezpiecznych klifów Zatoki Biskajskiej, aby spotęgować wrażenie niepokoju i osamotnienia bohaterów. Tak, jakby byli jedynymi ludźmi na Ziemi i jednocześnie każdym z nas. Gdy wszystko w naturze dąży do połączenia, do wymiany energii, taśma, którą związani są bohaterowie symbolicznie odlicza poziom ich oddalenia, niemożność prawdziwej komunikacji, poczucie zagubienia.

„Zrobiliśmy ten film także dlatego, że wspólne tworzenie, wymyślanie, zmusza do dialogu, do komunikacji, a dialog, jeśli jest próbą prawdziwego porozumienia, zbliża, a nie oddala.”

Marta z Piotrem tworzą nieformalny duet od 2015. Zaczęło się od pierwszego teledysku dla Dawid Podsiadło, który został wyróżniony przez Polską Akademię Fonograficzną Fryderykiem za teledysk roku. W kolejnym zdobyli nominację za obraz dla Krzysztofa Zalewskiego. Od tamtej pory zrealizowali razem wiele projektów teledyskowych. Oprócz przyjaźni łączy ich podobna filmowa wrażliwość i chęć opowiadania historii z drugim dnem.

Marta Frączek z branżą reklamową związana jest od 2008 roku. Z Saatchi & Saatchi IS od 6 lat, gdzie pełni funkcję Associtate Creative Director. Jako członek teamów kreatywnych, współtworzyła wielokanałowe, zintegrowane kampanie reklamowe dla wielu polskich i zagranicznych klientów. Ma na swoim koncie nagrody w konkursach KTR, Effie, Innovation Ad, Mixx Awards, YC Cannes, YC Eurobest. Jako jedyna Polka wzięła udział w prestiżowym programie See It Be It w Cannes, którego zadaniem jest promowanie młodych, kreatywnych kobiet na świecie. Po godzinach pisze scenariusze do krótkich form filmowych.

Piotr Onopa od lat reżyseruje reklamy, ale wiele swojej twórczej wrażliwości wkłada właśnie w teledyski, których zrealizował ok 50. Lubi rytm krótkich form i jest bardzo przywiązany do wizualnej, kolorystycznej warstwy filmu. Przykłada dużą wagę do atmosfery na planie, która jego zdaniem w istotny sposób wpływa na efekt końcowy. W naturalny sposób prowadzi aktorów, starannie dobiera muzykę i bardzo ceni to, co można uzyskać w kadrze przy pomocy scenografii, geometrii i ruchu postaci. W 2018 roku spot „Netiokracja” w reżyserii Piotra otrzymał Złoty Miecz KTR w kategorii Comunnication/Video.

Za realizację wideo odpowiada dom produkcyjny F25.