Afryka odsłania swą duszę w PME w Warszawie.

fot. Antonina Konopelska.

Dychotomiczne postrzeganie Czarnego Lądu typowe dla społeczeństwa Zachodu, czyli z jednej strony wojna, głód, bieda, a z drugiej dzikie zwierzęta, natura i safari – niewiele mówi o afrykańskiej kulturze. Animistyczna dusza Afryki oparła się bowiem kolonizacji, monoteistycznym religiom czy politycznym dyktaturom. Bogactwo różnorodności rytuałów magicznych, pokazane na wystawie czasowej „Technologia magii” w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie, stanowi o autentycznej, ukrytej przed obcymi tożsamości Czarnego Lądu.  Ponad 80 prezentowanych obiektów – głównie fetyszy i masek rytualnych – w afrykańskich wierzeniach pełni rolę „pracowników” w wiecznie czynnym warsztacie, jakim jest konstruowanie ludzkiego losu i nieustający krąg życia. Tą wystawą PME w Warszawie stara się oswoić widzów z Afryką i przełamać stereotypy funkcjonujące w powszechnym wyobrażeniu na jej temat.

fot. Antonina Konopelska.

Fetysze i maski afrykańskie pochodzą z różnych krajów i kultur (np. Nigeria, Kongo, Zimbabwe, Zulusi, Batonga). Kolorowe zdjęcia rentgenowskie rozwieszone w przestrzeni wystawy odkrywają prawdziwą „duszę” tych przedmiotów, w których często ukryte są inne, mniejsze obiekty o znaczeniu magicznym. Ciekawostką jest jedna ze współczesnych rzeźb autorstwa Lazarusa Takawiry z Zimbabwe, którego prace zostały zakupione przez hollywoodzkie gwiazdy, m.in. Madonna czy Denzel Washington, jak również zapis filmowy autentycznej ceremonii zaklinania deszczu.

fot. Antonina Konopelska.

Dominujące na wystawie barwy mają znaczenie symboliczne. Kolor biały to śmierć rozumiana w Afryce jako ciągłe odradzanie, a indygo związane jest nieodłącznie z magią. Wychodząc każdy zwiedzający może złożyć dar w postaci pieniążka, pomyśleć życzenie, a na znak złożonej ofiary zabrać czerwone piórko zgodnie z afrykańskim zwyczajem… i poczekać aż magia zadziała.

Kuratorzy wystawy: Dariusz Skonieczko, Paweł Matwiejczuk. Wystawa potrwa do 30 czerwca – wstęp wolny.

—-

Projekt dofinansowany w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura ludowa i tradycyjna” oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.