Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2016 – kolejni artyści!

Floating Points Live, Oneohtrix Point Never, Roni Size, Lubomyr Melnik, Aux88, Matrixxman, Kid Simius, Beneficjenci Splendoru oraz Slalom na Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Autorzy jednych z najlepszych albumów ubiegłego roku – Floating Points Live oraz Oneohtrix Point Never, snujący mroczne wizje przyszłości Matrixxman, legenda electro z Detroit Aux88, a także Roni Size i DJ Krust z setem prezentującym początki jungle i drum’n’bassu dołączają do składu XI edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka. W Katowicach zobaczymy także Kida Simiusa, Beneficjentów Splendoru, supergrupę Slalom oraz ukraińskiego pianistę Lubomyra Melnyka. Festiwal odbędzie się w dniach 18-21 sierpnia w Katowicach.

Drugie ogłoszenie artystów tegorocznej edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka, to niezwykle eklektyczny zestaw. Z jednej strony Floating Points z żywym zespołem, który zaprezentuje materiał ze świetnego albumu Elaenia, z drugiej nieobliczalny Oneohtrix Point Never. Zagości także legenda techno i electro z Detroit – grupa Aux88 oraz świeża krew brzmień 4×4 – Matrixxman z Nowego Jorku. Legenda drum’n’bassu, Roni Size przypomni początki gatunku wespół z DJ-em Krustem i MC Dynamite, a Kid Simius pokaże co dzieje się gdy żądny muzycznych wrażeń młody Hiszpan przenosi się do Berlina. Polskę reprezentują supergrupa Slalom oraz Beneficjenci Splendoru w nowym, hip-hopowym wydaniu.

W tym roku Festiwal zyska także nową scenę. W trakcie dwóch festiwalowych dni w mniejszej sali NOSPR można będzie posłuchać jazzu i muzyki neoklasycznej w wyjątkowych warunkach – kameralna sala, podobnie jak główna, cechuje się fantastyczną akustyką. Scena pomieści kilkaset osób i będzie spokojną przystanią pomiędzy znacznie głośniejszymi brzmieniami płynącymi z pozostałych stron Festiwalu. Pierwszym artystą, który na niej wystąpi jest Lubomyr Melnyk.

 

Floating Points Live

floating-points-live

Po wydanym w ubiegłym roku albumie Elaenia, Sam Shepherd i jego projekt Floating Points po prostu musieli pojawić się na Festiwalu Tauron Nowa Muzyka. Już jesienią 2014 roku, kiedy w trakcie wywiadu podczas Red Bull Music Academy Shepherd prezentował fragmenty nadchodzącego albumu, wiadomo było, że szykuje się dzieło wybitne. Wraz z wydaniem Elaeni Floting Points awansował do tej samej ligi co The Cinematic Orchestra i Bonobo, jednocześnie nadając nieco przykurzonej odmianie jazzującej elektroniki sporo świeżości. Album zdominował zorientowane na nowe brzmienia podsumowania płytowe ubiegłego roku zajmując pierwsze miejsce w rankingu Resident Advisor. Aktualnie Sam Shepherd objeżdża świat z nowym, żywym zespołem, z którym prezentuje materiał z najnowszego dzieła. Aż dziw, że to jego płytowy debiut.

 

Oneohtrix Point Never

onethrix

Daniel Lopatin w ubiegłym roku pokusił się o prawdziwą rewolucję jeśli chodzi o swój flagowy projekt Oneohtrix Point Never. Po serii utrzymanych w mniej lub bardziej podobnej stylistyce albumów które oparte były na loopowanych partiach syntezatorów, które z kolei układały się w przestrzenne i generalnie miłe dla ucha pasaże, zaserwował prawdziwą bombę. Album, który on sam określa jako „rockowy” to mieszanka totalna – mamy tu syntezatory udające gitarowe riffy, połamane bity, zmiany tempa, za którymi trudno nadążyć, szaloną imprezę z dużą ilością kwasu i sporo kosmicznych patentów, które na długo zostają w głowie. Jeśli jeszcze nie słuchaliście The Garden of Delete, czym prędzej to zróbcie.

 

Roni Size b2b DJ Krust present Full Cycle

dj krust

Po niezwykle udanej trasie ze składem Reprazent w 2015 roku, Roni Size po dwunastu latach przerwy postanowił połączyć siły z DJ Krustem, żeby zaprezentować materiał z czasów świetności wytwórni Full Cycle. Roni Size i DJ Krust wspomniany label założyli w 1994 roku i w jego barwach wydawali materiał czerpiący z hardcore’u, jungle i ragga włączając do niego elementy hip-hopu, jazzu czy funku. Podczas tegorocznych setów dwójki dominować mają właśnie brzmienia z tamtych czasów, wzbogacone o liczne niepublikowane numery, smaczki, dubplate’y i nigdy nie wydane miksy. Sety Size’a i Krusta z końca lat 90. były absolutnie miażdżące, można więc spodziewać się potężnej dawki surowego drum’n’bassu i jungle pożenionego z jazzem. DJ-om towarzyszył będzie równie legendarny Dynamite MC.

 

Lubomyr Melnyk

lubomyr melnyk

Lubomyr Melnyk to ukraiński pianista i kompozytor znany z racji swojej techniki gry na fortepianie – continuos music – polegającej na graniu szybkich nut i skomplikowanych serii nut, zwykle przy użyciu pedału forte, który generuje dodatkowe pogłosy. Uważany jest za najszybszego pianistę świata, jego utwory utrzymane są w tempie 12-14 nut na sekundę. Melnyk był aktywny przede wszystkim w latach 70. i 80. jednak dzięki wytwórni Erased Tapes, która w XXI wieku wznowiła sporą część jego materiału, dziś przeżywa drugą młodość występując w miejscach, gdzie muzyka klasyczna dotąd rzadko była prezentowana, np. na tegorocznej edycji festiwalu Primavera Sound.

 

Matrixxman

matrixman

Matrixxman to zeszłoroczny debiutant wywodzący się z wytwórni Ghostly International. Jak sugeruje jego ksywka, Matrixxman interesuje się przyszłością i jej mrocznymi wizjami. Z upodobaniem tropi teorie spiskowe, a do tego jest fanatykiem Z Archiwum X. Z kolei Homesick to spora porcja mrocznego techno, która po równo czerpie z wszystkich trzech źródeł gatunku – Detroit, Chicago i Berlina. Materiał jest niezwykle zmechanizowany i jeśli ma być wizją przyszłości Matrixxmana to najbliżej jej chyba do filmowej odsłony Blade Runnera.

 

Aux88

aux88

O ile Matrixxman to jedna z wschodzących gwiazd techno z USA, o tyle Aux88 to absolutna legenda. Grupa zaczynała pod koniec lat 80. grając w Detroit covery  Cybotrona i Model500 używając do tego mało znanych wówczas syntezatorów midi. Początkowo znani jako RX-7 szybko wyrośli na czołowych innowatorów electro. Grupa tworzona wówczas przez Tommy’ego Hamiltona, Keitha Tuckera i Anthony’eo Hortona podpisała kontrakt z dowodzoną przez Juana Atkinsa wytwórnią Metroplex. W trakcie swojej kariery grupa przechodziła liczne mutacje – zarówno brzmieniowe jak i personalne, jednak cały czas pozostawała jednym z ciekawszych projektów sceny klubowej Detroit. Dziś grupa ma na koncie siedem studyjnych albumów i liczne EP-ki, status jednej z największych gwiazd sceny klubowej Detroit, a także świetny film dokumentalny – A Portrait of an Electronic Band.

 

Kid Simius

kid sumis

Młody chłopak z hiszpańskiej Granady wyemigrował do Berlina, gdzie postanowił spróbować swoich sił w muzyce. Otoczył się niezliczoną ilością syntezatorów oraz żywych instrumentów i zaczął grać niezwykle energetyczne koncerty, w dużej mierze bazujące na improwizacji. Jednocześnie Kid Simius uwielbiał proste i chwytliwe melodie i nieważne było dla niego czy gra je na gitarze czy na Moogu. Na wydanym w 2012 roku albumie do powyższej mieszanki dorzucił jeszcze inspiracje muzyką hiszpańską. Z kolei na zeszłorocznej EP-ce do współpracy zaprosił m.in. członków grupy Bonaparte, a sam zaczął śpiewać. Co trafi na jego drugi, zaplanowany na ten rok album? Tego nikt nie wie.

 

Beneficjenci Splendoru

beneficienci

Już za kilka dni ukaże się czwarty album Beneficjentów Splendoru, projektu Marcina Staniszewskiego – niegdyś dziennikarza, dziś głównie muzyka – w ramach którego celnie i zwykle bardzo ostro komentuje otaczającą nas rzeczywistość. Po utrzymanej w klimatach brudnego electro płycie Bóg, Honor, Mam Talent, Staniszewski zamierza zwrócić się w stronę hip-hopu, choć znając jego poprzednie dokonania, raczej daleko mu będzie do kanonicznej odmiany gatunku. Po wydanym w ubiegłym roku singlu Prezydent Klenczon wiadomo, że lekko nie będzie, a jeśli komuś się należy, to na pewno mu się w tekstach Beneficjentów dostanie. A niewykluczone, że tym co się nie należy – także.

 

Slalom

salolom

Supergrupa założona przez Bartłomieja Tycińskiego (Mitch & Mitch, Alte Zachen, Starzy Singers), Bartosza Webera (Baaba, Mitch & Mitch) i Huberta Zemlera (Piętnastka, Natalia Przybysz, Moped) pod skrzydłami wytwórni LADO ABC. Muzyka grupy jest tak różnorodna jak zespoły, z których wywodzą się ich członkowie. Podstawowy skład to gitara hawajska, sampler i syntezator analogowy. Brzmieniowo Slalom usilnie stara się uniknąć klasyfikacji balansując gdzieś pomiędzy krautrockiem, country i muzyką improwizowaną. Grupa ma na koncie dwa albumy. Ostatni z nich zatytułowany jest Wunderkamera, a muzycy opowiadają na nim za pomocą osobliwych dźwięków o gabinetach osobliwości z przełomu XVI i XVII wieku.

XI Festiwal Tauron Nowa Muzyka odbędzie się w dniach 18-21 sierpnia 2016 roku na terenie Muzeum Śląskiego i katowickiej Strefy Kultury.