11. Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków ogłosił swój program

źródło: Pięć Smaków

11. edycja Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków odbędzie się w Warszawy między 15 a 22 listopada w Kinie Muranów, Kinotece oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Zostanie na nim pokazanych ponad 40 filmów pełnometrażowych i dziewięć krótkich metraży. Osiem wybranych filmów będzie można także zobaczyć we Wrocławiu w Kinie Nowe Horyzonty między 17 a 23 listopada.

Podobnie jak w przypadku trzech poprzednich edycji, identyfikacja wizualna 11. Pięciu Smaków oparta jest na dalekowschodnim kalendarzu lunarnym i znakach zodiaku. Rok 2017 jest Rokiem Ognistego Koguta.

FILMY OTWARCIA I ZAMKNIĘCIA

15 listopada 11. edycję Pięciu Smaków otworzy seans filmu „Nadejdzie nasz czas”, najnowszej produkcji bohaterki tegorocznej retrospektywy reżyserskiej, Ann Hui. To to obraz hongkońskiego ruchu oporu w latach 40. XX wieku, zaś jego powiązanie ze współczesną sytuacją polityczną podnosi jedną z kluczowych w twórczości autorki kwestii – pytanie o tożsamość jednostki w szerokim historyczno-społecznym kontekście.

Filmem zamknięcia festiwalu będzie bhutański film w reżyserii najszerzej znanego poza granicami rodzimego kraju filmowca i zarazem buddyjskiego mnicha, Khyentse Norbu. „Hema hema” (tytuł przetłumaczyć można jako „dawno, dawno temu”) to awangardowy, porywający wizualnie dramat, łączący tradycje szekspirowskiej tragedii z buddyjskimi przypowieściami o śmierci i pożądaniu.

KONKURS: NOWE KINO AZJI

Jak co roku szczególne miejsce w programie Pięciu Smaków zajmie sekcja konkursowa Nowe Kino Azji, prezentująca nowe głosy azjatyckiego kina – filmy wyróżniające się pod względem formalnym i tematycznym, poruszające aktualne problemy i poszerzające granice filmowej wyobraźni. O festiwalowe Grand Prix rywalizować będą oryginalne, szeroko dyskutowane produkcje z Indonezji, Tajwanu, Hongkongu, Bangladeszu, Malezji czy Japonii.

FOCUS: BHUTAN

Współczesne kino Bhutanu otwiera przed widzami drogę do jednego z najbardziej niedostępnych rejonów świata, łącząc niezwykłe lokalne tradycje artystyczne i buddyjską filozofię z intrygującą, ambitną formą i ciekawymi konwencjami gatunkowymi. Jego przegląd na Festiwalu Pięć Smaków będzie unikatową okazją, by poznać kulturę himalajskiego królestwa – jego tradycyjne i współczesne oblicze.

ROMAN PORNO

Japońskie kino erotyczne – pinku eiga – przeżywało bujny rozkwit na przełomie lat 70. i 80.; niszowe kino stało się przestrzenią dla eksperymentów formalnych i wywrotowych treści. Studio Nikkatsu w swojej serii Roman Porno stawiało na artystyczną wersję erotyki i dawało reżyserom nieograniczoną wolność. W 2016 roku postanowiło odnowić serię, zapraszając do współpracy najbardziej niepokornych współczesnych twórców i zwracając się w stronę nowej, kobiecej widowni. Na Pięciu Smakach będzie można zobaczyć dwa nowe i dwa archiwalne tytuły cyklu.

PORTRET: ANN HUI

Retrospektywa kluczowej autorki hongkońskiej nowej fali i najbardziej wpływowej reżyserki współczesnego kina Hongkongu. W swoich filmach Ann Hui przygląda się codzienności i zwyczajnym bohaterom oraz z ich perspektywy przedstawia skomplikowaną historię Hongkongu, gdzie mieszają się wpływy tradycyjnej kultury chińskiej i realiów brytyjskiej kolonii. Wspomnienia i retrospekcje stają się narzędziem opowiadania o tożsamości kulturowej oraz historii i polityce kształtujących ją w wymiarze jednostkowym i społecznym.

ASIAN CINERAMA

Po raz pierwszy w programie Pięciu Smaków znajdzie się przegląd współtworzony z Asian Film Awards Academy, instytucją powołaną z inicjatywy festiwali w Busan, Hongkongu i Tokio w celu całorocznej promocji kina azjatyckiego, a także wspierania młodych twórców. Sekcja Asian Cinerama obejmie sześć ważnych tytułów – laureatów i kandydatów do tegorocznych Azjatyckich Nagród Filmowych.

KLASYKA GATUNKU

To wyjątkowa okazja, by zagłębić się w mniej znaną historię kina i na dużym ekranie zobaczyć odnowione wersje przełomowych klasyków. Jednym z ważnych punktów tej sekcji będzie pokaz odrestaurowanej kopii kultowego arcydzieła japońskiej awangardy, filmu „Tokyo Drifter” (1966) w reżyserii Seijuna Suzukiego, który zmarł 13 lutego tego roku.

POKAZY SPECJALNE

W ramach pokazów specjalnych zaprezentowane zostaną filmy uznanych reżyserów i głośne premiery minionego roku. Swoje nowe produkcje zaprezentują twórcy znani już widzom Pięciu Smaków – Naoko Ogigami i Sion Sono, a także debiutanci, którzy dopiero stoją przed filmową karierą – uczestnicy hongkońskiego programu Fresh Wave, wspierającego młode talenty i rozwój kina niezależnego.

MARATONY FILMOWE

W trakcie festiwalu odbędą się dwa tematyczne maratony filmowe. Jeden z nich, Korponoc, dedykowany będzie ludziom szeroko rozumianego biznesu. W programie wieczoru znajdą się trzy filmy – hongkoński kryminał, japoński melodramat i tajski horror – które korzystają z różnych gatunkowych konwencji, by w metaforyczny sposób opowiadać o kulturze reklamy, marketingu i deweloperki.

Drugi specjalny wieczór będzie okazją do spotkania z Bahubalim. W programie znajdą się dwie części poświęconej temu bohaterowi sagi – największego w historii sukcesu Tollywoodu, kina Indii Południowych, która stała się swego rodzaju społecznym fenomenem. Popularność filmów o legendarnym wojowniku porównać można do szaleństwa wokół „Władcy Pierścieni” czy „Gwiezdnych wojen”, a dopieszczona wizualnie i pełna burzliwych emocji fabuła porwała widzów na całym świecie – od Chin po Stany Zjednoczone.

Tradycyjnie już wydarzeniem poprzedzającym festiwal będzie Azjatycka Noc Grozy, organizowana w Kinie Muranów 28 paździenika. W jej ramach zaprezentowane zostaną trzy horrory: Indonezyjscy „Słudzy szatana”, tajska „Obietnica” oraz japońska „Kotoko”.

AKADEMIA AZJATYCKA I SPOTKANIA FESTIWALOWE

Cykl wykładów pogłębiający tematykę festiwalowych filmów: okazja do poznania społeczno-kulturowych kontekstów, estetycznych tradycji, relacji między kinem a codziennym życiem i bieżącymi wydarzeniami w Azji. W tegorocznej odsłonie cenionych przez widzów spotkań pojawią się wykłady poświęcone zarówno tematom politycznym jak i estetycznym. Zaproszeni eksperci opowiedzą między innymi o kulturze Bhutanu i Indonezji, o polityczno-ekonomicznych uwikłaniach współczesnego kina Hongkongu, a także o wpływie tradycyjnej chińskiej estetyki na współczesne kino oraz wpływie zmarłego w tym roku japońskiego mistrza Seijuna Suzuki na kino gangsterskie.

Wykłady odbywać się będą w sali seminaryjnej Muzeum Sztuki Nowoczesnej przy ul. Pańskiej.
Oprócz sesji pytań i odpowiedzi z udziałem zaproszonych gości, które będą miały miejsce po seansach ich filmów, w programie znajdą się także pogłębione dyskusje. W czasie spotkania z reżyserką Dechen Roder będzie można dowiedzieć się więcej o środowisku filmowym Bhutanu, hongkoński producent Roger Lee opowie o swojej współpracy z bohaterką tegorocznej retospektywy, Ann Hui. O realizacji dokumentu w Indiach opowie też młoda polska reżyserka, Weronika Mliczewska. Z kolei na spotkaniu z podróżniczką Renatą Koper będzie można posłuchań bhutańskich baśni i legend.

WYSTAWA DANWEN XING „DZIENNIK. AWANGARDA W CHINACH 1993-2003”

W ramach festiwalu odbędzie się kilka wydarzeń towarzyszących przygotowanej przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej wystawie prac chińskiej fotografki, dokumentującej życie pekińskiej bohemy lat 90. XX wieku. Danwen Xing portretowała urodzone w czasie Rewolucji Kulturalnej pokolenie artystów związanych ze sztukami wizualnymi, teatrem eksperymentalnym, nową sceną muzyczną oraz filmem. Jednym z tych twórców był Yang Chao, reżyser pokazywanego na tegorocznych Pięciu Smakach filmu „Rzeka czasu”, który będzie gościem festiwalu.

W czasie festiwalu widzowie będą mieli okazję wziąć udział w oprowadzaniach po wystawie, prowadzonych przez jej kuratorkę, Magdę Lipską, a także wykładzie poświęconym środowisku chińskiej awangardy oraz pokazie dwóch filmów dokumentalnych, pokazujących życie niezależnych artystów („Dziennik: śnieg, 21 października 1998”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1988, „Bumelowanie w Pekinie”, reż. Wu Wengwuang, Chiny 1990).