10 filmów, których nie można przeoczyć podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego

W piątek rusza 31. Warszawski Festiwal Filmowy. Ponad sto filmów, mnóstwo premier europejskich i światowych. Przez dziesięć dni warszawscy kinomani będą wędrować między Kinoteką a Multikinem. Przygotowaliśmy dla was miniprzewodnik po najciekawszych tytułach. Jeden dzień, jeden film – na dobry początek. Więcej na stronie festiwalu: www.wff.pl.

Mandarynka
reż. Sean Baker

Mroczne oblicze Los Angeles, widziane oczami tych, których nie uświadczycie na czerwonych dywanach. Sin-Dee, transseksualna prostytutka, wychodzi po miesięcznej odsiadce z więzienia. Jest Wigilia, kumpela przekazuje jej gorącą plotkę – chłopak i alfons Sin-Dee zradził ją z biologiczną kobietą. Dziewczyny zaczynają planować wendetę. Kino barwne i wartko opowiedziane, odważne nie tylko pod względem obyczajowym, ale i technologicznym. Sean Baker, autor kontrowersyjnej, pokazywanej dwa lata temu na WFF „Gwiazdeczki”, całość zrealizował za pomocą Iphone’a 5.

Parabellum
reż. Lukas Valenta Rinner

Argentyńska klasa średnia w oczekiwaniu na koniec świata. Grupa znudzonych mieszczańską stabilizacją mieszkańców Buenos Aires przygotowuje się na najgorsze. Przybywają do ośrodka położonego na malowniczym odludziu i pod czujnym okiem emerytowanego trenera tenisa i innych profesjonalistów biorą udział w zajęciach, które mają im pomóc przetrwać apokalipsę. W czasie wolnym, oczywiście, wszystko all inclusive. Do kataklizmu może jednak dość zaskakująco szybko – budzą się pierwotne instynkty, narastają konflikty. Społeczny eksperyment, który w „Parabellum” urzeczywistnia Lukas Valenta Rinner, to błyskotliwe rozwinięcie filmowych pomysłów Yorgosa Lanthimosa, reżysera słynnego, pokazywanego na WFF „Kła” i „Alp”.

Odcięci od świata
reż. Marcela Lizcano

Martwią was wasze warunki mieszkaniowe? Wynajem za drogi, sąsiadka skarży się na to, że za głośno chodzicie, a właściciel nie pozwala usunąć kryształów z segmentu? Kolumbijski dokument może być odtrutką na chorobę pt. „mieszkanie po polsku”. A przynajmniej pocieszeniem. Santa Cruz del Islote to najgęściej zaludniona wyspa na Karaibach. Na obszarze wielkości boiska piłkarskiego żyje 540 osób, stoi 97 domów. Dzielenie tak małego obszaru wbrew pozorom nie kończy się jatką. Mieszkańcy wyspy tworzą wspólnotę, która walczy o pozostanie na swoim terytorium. Reżyserka Macela Lizcano nie idealizuje, żyjącym w ścisku bohaterom przygląda się z czułą uwagą.

Koza
reż. Ivan Ostrochovský

Emerytowanego boksera do powrotu na ring zmusza życie. O triumfie rodem z „Zapaśnika” Aronofsky’ego nie ma jednak co marzyć – to nie Ameryka, to Słowacja. Problemy wagi ciężkiej, możliwości – piórkowej. Koza, jak nazywają go kumple, mieszka z partnerką Mišą w cygańskim getcie. Sytuacja komplikuje się, gdy dziewczyna informuje go, że jest w ciąży. Bokser postanawia po raz ostatni użyć pięści, by zdobyć pieniądze na aborcję. Zamysł przytłaczający, ale reżyser Ivan Ostrochovský, jak przystało na twórcę z Europy Środkowej, jest nihilistą z poczuciem humoru i dystansem wobec nieoszczędzającego ludzi losu. W efekcie powstał zaskakująco ciepły, momentami zabawny film drogi.

Rozrywka
rez. Rick Alverson

Amerykański reżyser – jeden z bardziej wyrazistych głosów młodego kina niezależnego zza oceanu – to ekspert od filmowych mizantropów. W „Rozrywce” jest nim sfrustrowany komik, który ze swoim irytującym show objeżdża stanowe więzienia i zapuszczone bary przy trasach szybkiego ruchu. Zamiast salw śmiechu wywołuje irytacje, czasem ktoś nagrodzi go szklanką bądź wyzwiskiem. Alverson nie ma litości – w swojej intrygującej antykomedii, tak nieprzyjemnej, że aż zabawnej, wtrąca swojego bohatera w wir coraz bardziej absurdalnych wydarzeń na granicy jawy i snu. W roli głównej stand-uper Gregg Turkington.

Pieśń zimowa
reż. Otar Iosseliani

chant-d-hiver

Surrealistyczny kolaż postaci, epok i rekwizytów, przywołujący na myśl najlepsze dokonania Luisa Bunuela. Siłą napędową scenariusza ostatniego filmu Iosselianiego jest odcięta głowa pewnego wicehrabiego, który podczas gorączki rewolucji francuskiej trafił pod ostrze gilotyny. To właśnie ona połączy galerię niecodziennych bohaterów – księdza udzielającego chrztu gwałcicielom i mordercom czy wykształconego na uniwersytetach woźnego, który w czasie wolnym handluje bronią. Ponad 70-letni reżyser, mieszkający od lat we Francji Gruzin, mógłby udzielić lekcji z abstrakcyjnego poczucia humoru i wyobraźni naszym posępnym mistrzom.

Wróble
reż. Rúnar Rúnarsson

Skandynawia zawsze cieszyła się wzięciem na WFF. Spośród tegorocznych tytułów z krainy kiszonych śledzi warto na pewno przyjrzeć się „Wróblom”. 16-letni Ari, główny bohater drugiego filmu Rúnara Rúnarssona, na pewno przybiłby piątkę z Noim z kultowego „Noi Albinoi”. Mieszkający w Rejkiawiku chłopak musi przeprowadzić na odciętą od świata prowincję – do Fiordów Zachodnich, gdzie mieszka jego ojciec. Reżyser z typowym islandzkim humorem przygląda się przyspieszonemu dorastaniu wśród majestatycznej, surowej przyrody. „Wróble” przylatują do Warszawy tuż po zgarnięciu głównej nagrody na festiwalu w San Sebastian.

Najsilniejszy człowiek na świecie
reż.Kenny Riches

Kubańczyk Beef jest sprawnym budowlańcem z potężnymi bicepsami, burzą loków i wąsem. Nie chce mieć dzieci, ale chciałby by jego wnuki wspominały go jako najsilniejszego człowieka na świecie. Bez problemu burzy ściany, ale wydaje się bezradny w układaniu swojego życia. Illy, adoptowana córka bogatej kolekcjonerki sztuki, dla której czasami pracuje, namawia go i jego najlepszego kumpla – Koreańczyka Conana – do zajęć medytacyjnych. Prozaiczna codzienność skutecznie odciąga ich od metafizycznych poszukiwań i prób uporządkowania swojego życia. Czarna komedia z punkrockową ścieżką dźwiękową.

Bob i jego drzewa
reż. Diego Ongaro

Bracia Coen zyskali zdolnego ucznia – tak mógłby wyglądać ich kolejny film, gdyby wytwórnie zakręciły kranik z pieniędzmi. Bob jest drwalem – nie takim, który z wystylizowaną brodą, w modnym swetrze siorbie kawę zawieszony nad iMakiem. Prawdziwym drwalem, który martwi się o swoje drzewa i przyszłość. Mroźne dni mijają mu na graniu w golfa w śniegu po kolana i słuchaniu gangsta rapu. Z trudną sytuacją ekonomiczną postanowi sobie poradzić w niekoniecznie legalny sposób. Zrealizowany za grosze debiut to sugestywny portret człowieka, który przyparty do ściany, decyduje się na radykalny krok. Talent Diego Ongaro i występującego w głównej roli Boba Tarasiuka – w rzeczywistości też drwala – doceniono już na Sundance i w Karlowych Warach.

Pokój
reż. Lenny Abrahamson

Reżyser „Franka” celuje w Oscary. Zmienia też gatunkowe barwy – znany z bezpretensjonalnych, obyczajowych komedii Brytyjczyk sięgnął po dramatyczną historię kobiety, która w wieku 17 lat została porwana i uwięziona w tytułowym pomieszczeniu. To w nim na świat przyszedł Jack – chłopak, którego świat ogranicza się do kilkunastu metrów kwadratowych. Widuje jedynie matkę i ojca – porywacza Nicka. Literacki pierwowzór filmu, bestsellerową powieść Emmy Donoghue, obsypano nagrodami, Abrahamson też nie zostanie z pustymi rękami. Triumfalny pochód zaczął już na prestiżowym festiwalu w Toronto, gdzie zdobył najważniejszą nagrodę, zwykle otwierającą drogę do oscarowych nominacji.

3 komentarze

  • My Site napisał(a):

    Rather element of material. I simply located your web blog as well as in accession capital to say i always find actually treasured account your blog content koleksi youtube terfavorit. Anyway I will be opting-in in the enhance and also I actually accomplishment you get permission to access constantly quickly.

  • portal berita saham napisał(a):

    Your blog on 10 film??w, kt??rych nie mo??na przeoczy?? podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego » Aktivist is very good. I hope you can continue writing many lot blog soon. Viva aktivist.pl

  • Appreciate it pertaining to giving this kind of with all men and women you truly determine what you might be conversing somewhere around! Book marked. Generously additionally seek advice from this site Implies) aplikasi prediksi saham terbaru. We shall have got a hyperlink industry arrangement involving united states

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *